گزارش سفر به هند

 

گزارش سفر هند

شرکت در نشست سالانه تشکیلاتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی هند، خرداد ۱۳۷۳

* مقدمه:

فعالیت‌های سالانه اتحادیه در زمینه‌های مختلف طبق اساسنامه، منوط به تأیید نماینده ولی فقیه در جلسات نشست ویژه سالانه و تشکیلاتی اتحادیه است. این نشستها سالی یک‌بار برگزار می‌شود. در آخرین نشست در سال ۷۰ حضرت آیت‌الله جنتی از سوی مقام معظم رهبری شرکت فرمودند و طبیعتاً می‌بایست سال بعد نیز معظم‌له که نمایندگی مقام معظم ولایت را در اتحادیه داشتند شرکت می‌فرمودند.

طبق روال گذشته هیأت دبیران یکی دو ماه به موعد مقرر اقدامات و تماسهای لازم کتبی و شفاهی را معمول داشتند ولی با حساسیتی که دولت هند نسبت به شخصیت آیت‌الله جنتی داشتند سفارت هند از دادن ویزا امتناع ورزید، با پیگیر‌های مجدد مسئول امور در اتحادیه قرار شد در صورت امتناع سفارت هند از دادن ویزا شخصیت فرهنگی و روحانی دیگری که مورد نظر حضرت آیت‌الله جننتی باشند همراه با قائم‌مقام معاونت بین‌الملل و نماینده تام‌الاختیار ایشان در امور اتحادیه (آقای نظامدوست) اعزام شوند، به پیشنهاد ایشان قرار شد جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای تقوی، رئیس کمیسیون فرهنگ و ارشاد مجلس در نشست حاضر شوند، این‌بار نیز به خاطر واقعه تخریب مجد بابری، سفارت هند علیرغم یادداشت سیاسی وزارت خارج از دادن ویزا خودداری نمود. به هر حال باتوجه به فشار هیأت دبیران و مشکلات موجود درخصوص ویزا و اینکه نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله جنتی در امور اتحادیه در معیت یکی از شخصیتها برای تشکیل نشست اعزام شوند هر بار سفر به تأخیر و تعویق می‌افتاد این روند بیش از دو سال به طول انجامید. در خلال این دو سال هر نوع تدبیری جهت سفر اندیشیده شد ولی امکان اخذ ویزا نبود تا اینکه با رایزنی از سوی مدیر مسئول روزنامه تهران تایمز با سفرات هند قول صدور ویزا با گذرنامه عادی را دادند. در طول سه چهار ماه اخیر نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دهلی طی دو نامه به وزارت امور خارجه (رونوشت به سازمان تبلیغات) حفاظت و اطلاعات سپاه قدس خواستار بررسی و تعیین تکلیف ارتباطات یکی از اعضاء اتحادیه با علماء کشمیر و . . . را متذکر شد. این مسأله نیز ضرورت فوری و قطعی سفر را بیشتر می‌نمود تا این که با آماده‌شدن ویزای جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رشاد و آقای مهندس نظامدوست مشکل مرتفع گردید و با کسب اجازه از حضرت‌ آیت‌الله جنتی ور یاست محترم سازمان تصمیم به انجام سفر گرفته شد.

ملاقاتها و نشستهای قبل از سفر

۱٫ ملاقات با حجت‌الاسلام و المسلمین دین‌پرور نماینده محترم ولی فقیه در هند و حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه گفتگو پیرامون مسائل مختلف از جمله فعالیت‌های فرهنگی در هند و ارائه نظریات ایشان درخصوص اتحادیه و نحوه برخورد با مسائل گوناگون.

۲٫ دیدار با آقای شیخ عطار سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران که جهت سمینار منطقه‌ای مسئولین نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آسیا در تهران به سر می‌بردند. در این ملاقات که در محل وزارت خارجه انجام شد راجع به اتحادیه و چگونگی نشست و نامه‌های سفارت را در مورد یکی از اعضاء بحث و گفتگو و تبادل‌نظر شد.

۳٫ دیدار با آقای مهندس الموتی رئیس اداره شبه‌قاره وزارت امور خارجه و تبادل‌نظر پیرامون آخرین وضعیت فرهنگی هند.

۴٫ ملاقات با آقای دکتر ابراهیمی یکی از اعضاء باسابقه اتحادیه و دانشجوی انجمن اسلامی پونای هند راجع به مسائل فرهنگی هند و اتحادیه.

۵٫ گفتگو و ملاقات با مسئلو شبه‌قاره هند حفاظت و اطلاعات سپاه قدس.

۶٫ دیدار با ریاست محترم سازمان تبلیغات حجت‌الاسلام و المسلمین آقای محمدی‌عراقی در این ملاقات ضمن بررسی آخرین وضعیت مسائل فرهنگی هند و اتحادیه که در حضور معاونت بین‌الملل حجت‌الاسلام والمسلمین نواب صورت گرفت اقدامات و گفتگوهای انجام شده مطرح شد. در این جلسه ریاست محترم سازمان تذکرات و راهنمایی‌های لازم را ارائه و بر این نکته تأکید فرمودند که سعی شود تشکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی هند کماً و کیفاً تقویت شده و در کنار این ماموریت اصلی ضمن سفر به استانها و شهرهای مورد نظر با علماء و روحانیون و شخصیتهای فرهنگی، تبلیغی و علمی مردمی و دانشگاهی دیدار به عمل آید. ضمناً به امور روحانیون مبلغ اعزامی رسیدگی و ماموریت‌های آنها بررسی شود.

۷٫ ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام شده حضور حضرت آیت‌الله جنتی نماینده محترم ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی و استماع نقطه‌نظرات، تذکرات و راهنمایی‌ها و اخذ پیام کتبی ایشان جهت نشست.

ـ نکته قابل تأمل و بسیار مهم که در جمع‌بندی قبل از سفر در ملاقات و دیدار با مسئولین با اطلاعات ناقص و بعضاً ناآگاهانه و مغرضانه و ذهنیت خاص تصریح می‌شد این بود که زمان انحلال اتحادیه فرا رسیده و این اتحادیه دیگر کاری انجام نمی‌دهد و … قابل توجه است که در این بین حضرت آیت‌الله جنتی نماینده محترم مقام معظم ولایت در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در هند و جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای عراقی بر حفظ و تقویت اتحادیه تأکید خاصی داشتند. ضمن این که با توجه به حضور جناب آقای رشاد و مسافرت قائم‌مقام معاونت بین‌الملل که در جریان دقیق و همه‌جانبه امور اتحادیه بود اختیار لازم را به نمایندگان خود تفویض می‌فرمودند.

یازدهمین نشست سراسری تشکیلاتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی در هند

الف: طی طریق از تهران تا دهلی:

در ساعت ۱۶ جمع ۲۳/۲/۷۳ به بمبئی رهسپار شدیم در طول مسیر پرواز با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در هند که همسفر بودند در فرصت‌های مقتضی مذاکراتی به عمل آمد، در فروگاه بمبئی جانشین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بمبئی (سرکنسول به بیت‌الله الحرام مشرف شده بودند) مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، تنی چند از دانشجویان عضو انجمن اسلامی بمبئی حاضر و اظهار لطف نموده بودند با توجه به ساعت ۵ صبح پرواز به دهلی لاجرم توفیق حاصل شد که در معیت سفیر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد و تنی از چند میهمانان به رزیدانس کنسولگری رفته و با آقای پرفسور احمد نذیر گفتگویی راجع به زبان شعر و ادبیات فارسی به عمل‌ آید و ایشان از این جلسه خشنود و مشعوف بودند. پس از استراحت مختصر و اقامه نماز صبح جهت پرواز به دهلی به فرودگاه بمبئی رفتیم. در ساعت ۹ صبح شنبه ۲۴/۲ به دهلی رسیدیم در فرودگاه دهلی از سوی هیأت دبیران اتحادیه آقایان ضرابی، موسوی، کربلایی و آقای مولی‌نژاد مسئول دانشجویی وزارت آموزش عالی و دوستانی از نمایندگی محترم سیاسی مورد استقبال واقع شده و با تصمیم قبلی خودمان و مشورت آقای سفیر به محل دفتر نمایندگی ولی فقیه در دهلی رهسپار شدیم.

ب: دیدار و گفتگو و مشورت با مسئولین مختلف درباره مسائل اتحادیه تا برگزاری نشست:

نظر به اهمیت این نشست و مسائل مطروحه در ایران و هند پیرامون اوضاع اتحادیه تصمیم گرفته شد تا برگزارسی نشست حتی‌المقدور با دیدار و جلسات مختلف با همه مسئولین ذیربط با بصیرت و آگاهی و شناخت کامل و بروز وارد نشست شد و در جریان امور آن به طور جامع قرار گیریم.

ـ شنبه مورخ ۲۴/۲/۷۳

۱٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۳۰/۱۰ جمعه ۲۴/۲/۷۳: جلسه با شورای هیأت دبیران پیرامون مسائل مختلف اتحادیه.

۲٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۳۰/۱۶ جمعه۲۴/۲/۷۳: دیدار و گفتگو با آقای کریمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند راجع به نقش اتحادیه و طرح نقطه نظرات ایشان درخصوص فعالیت اتحادیه، ارتباط سفارت با اتحادیه و برعکس و مسائل دیگر.

۳٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۰۰/۱۸ جمعه ۲۴/۲/۷۳: جلسه با آقای مسعود زمانی مسئول روابط عمومی سفارت و دانشجوی قدیم انجمن اسلامی بنگلور در این دیدار آخرین نقطه نظرات ایشان راجع به اتحادیه و انجمنهای اسلامی و مسائل و فعالیتهای فرهنگی سفارت جویا شده و به ایشان قویاً تأکید شد به برادران مسئول انجمن اسلامی بنگلور جهت شرکت در نشست با توجه به تأکید مکرر حضورشان که در ایران به مسئولین گفته شده بود بار دیگر بازگو شد.

۴٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۲۰ جمعه ۲۴/۲/۷۳: جلسه با شورای اسلامی دهلی در این نشست علیرغم نظر برخی از افراد که اظهار داشتند انجمن اسلامی دهلی هماهنگی و همکاری با اتحادیه ندارد، به وضوح و صراحت معلوم شد که انجمن اسلامی دهلی هماهنگی کامل با اتحادیه داشته و خود را عضوی از اعضاء اتحادیه می‌داند، در این جلسه برادران حاضر نقطه نظرات خود را درخصوص فعالیتهای اتحادیه و واحد دهلی، ارتباط با ارگانهای جمهوری اسلامی ایران در هند خصوصاً نمایندگی سیاسی و فرهنگی اظهار نمودند و آنگاه از سوی جناب آقای رشاد تذکرات اخلاقی، تشکیلاتی و راهکارهای فرهنگی ارائه، سپس آقای نظامدوست نیز مطالبی راجع به رسالت دانشجویان، توقعات نظام و انقلاب از اعضاء انجمنهای اسلامی و نحوه همکاری و هماهنگی را متذکر شدند.

۵٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۲۱ جمعه ۲۴/۲/۷۳: در بدو ورود به دهلی در فرودگاه با توجه به مسئولیت آقای مولی‌نژاد و احاطه ایشان در مسائل مختلف دانشجویی مایل بودیم با نامبرده هم دیداری به عمل آید لذا مقرر شد حوالی مغرب ایشان در دفتر نمایندگی ولی فقیه بیایند، حدود دو ساعتی طبق قبول قبلی منتظر آمدن ایشان شدیم که تشریف نیاوردند ظاهراً با توجه به دو سه نفر میهمان و اساتید دانشگاه که از ایران آمده و همراه آنها به خارج از دهلی رفته بودند نتوانسته بودند به موقع بازگردند.

ـ یک‌شنبه ۲۵/۲/۷۳

۱٫ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی ساعت ۹ صبح: با رسیدن یکی از اعضاء موثر هیأت دبیران از پونا مجدداً هیأت دبیران و مسئولین اتحادیه در نشست مفصلی نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را طرح نموده و ضمن ارائه مطالب مختلف درخصوص عملکرد اتحادیه و فعالیتهای مختلف با یکایک اعضاء به تبادل‌نظر پرداختیم از محور اصلی این نشست چگونگی رفع مشکلات پیش‌آمده مخاطبین اتحادیه و سفارت یا به تعبیر بهتر بین سفیر محترم و یکی از اعضاء اتحادیه بود.

۲٫ رزیدانس سفیر جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۱ صبح: به منظور دانستن آخرین نظریات و هماهنگی کامل قبل از نشست در محل رزیدانس سفارت با جناب آقای شیخ عطار دیدار و گفتگوی مفصلی به عمل آمد. در این خصوص دیدگاههای ایشان در زمینه امور فرهنگی هند، دانشجویان مقیم، اهمیت اتحادیه و روابط متقابل آن با سفارت مطرح و رهنمودها و نظرات حضرت آیت‌الله جنتی و ریاست محترم سازمان تبلیغات درخصوص توجه بیشتر به امور اتحادیه و هماهنگی با آن به اطلاع ایشان رسید که جناب آقای سفیر هم غیر از یکی دو مورد اختلاف با یکی از دانشجویان عضو اتحادیه مقیم دهلی مشکل خاص دیگری با اتحادیه نداشتند بلکه بر ضرورت حفظ و تقویت آن تأکید نمودند.

ج: نشست افتتاحیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در هند:

یازدهمین نشست سراسری تشکیلاتی اتحادیه که به «نشست امر به معروف و نهی ‌از منکر» نامگذاری شده بود از ساعت ۱۷ در دو برنامه قبل و بعد از مغرب در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی به شرح زیر منعقد گردید:

۱٫ نخست‌ تلاوت آیاتی چند از نوای آسمانی و دلنشین کلام‌الله مجید توسط یکی از دانشجویان عضو اتحادیه.

۲٫ سپس دبیر ارتباطات اتحادیه برادر آقای علی‌اعظم ضمن خوشامدگویی، گزارش مختصری از نشست اتحادیه بیان نمودند.

۳٫ آنگاه قسمت‌هایی از فیلم زندگانی حضرت امام(ره) به نمایش درآمد، تماشای فرازهایی از زندگی پیامبرگونه رهبر کبیر انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران شدیداً حاضرین را تحت تأثیر قرار داد به حدی که قطرات اشک بر گونه‌های قریب به اتفاق حضار جاری بود.

۴٫ این فیلم را به زبان انگلیسی از ایران جهت امور تبلیغی هیأت به هند آورده بودند.

۵٫ استقرار جناب آقایان رشاد، شیخ عطار، کریمیان، نظامدوست، مولی‌نژاد، در محل هیأت رئیسه.

۶٫ در این قسمت پیام کتبی حضرت آیت‌الله جنتی نماینده محترم مقام معظم ولایت فقیه در اتحادیه توسط آقای نظامدوست قائم‌مقام معاونت بین‌الملل سازمان و نماینده تام‌الاختیار ایشان در امور اتحادیه قرائت گردید ابلاغ سلام حضرت آیت‌الله جنتی، دعای خیر آرزوی توفیق مسئولین اتحادیه نیز شفاهاً به سمع حضار رسید.

۷٫ در قسمت بعد جناب آقای شیخ عطار سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود بر ضرورت کارهای منسجم فرهنگی و تبلیغی اتحادیه و اهمیت محوریت علم و دانش به مثابه یک وظیفه مسلم دانشجویان عضو اتحادیه تأکید نمودند. ایشان از توجه اتحادیه نسبت به برگزاری سمینارهای علمی آموزشی تشکر کرد و تعریف و تمجید اساتید دانشگاه‌ها از دانشجویان عضو اتحادیه به عنوان افراد بارز و شاخص درس‌خوان را افتخاری برای اسلام و انقلاب دانست. در پایان ضمن حمایت از اتحادیه بر لزوم هماهنگی و ارتباط با مسئولین و کارگزاران نظام با اتحادیه تأکید داشتند.

۸٫ برنامه بعدی سخنرانی جناب آقای کریمیان رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند بود.

۹٫ اقامه نماز با شکوه جماعت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رشاد حسن ختام قسمت اول برنامه نشست بود.

۱۰٫ پس از اقامه نماز آقای مولی‌نژاد مسئول امور دانشجویی وزارت آموزش عالی طی صحبتی گزارشی از وضعیت علمی دانشگاه‌ها و بر ارائه ضرورت توجه بیش از پیش دانشجویان به امور تحصیل و عملی تأکید نمود.

۱۱٫ آخرین برنامه جلسه افتتاحیه نشست سخنرانی تحقیقی، پژوهشی و شیوای جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رشاد پیرامون «انقلاب اسلامی و امام خمینی از دیدگاه قرآن و احادیث و روایات» بود. ایشان پس از اشارهه مستند به نشانه‌های شاخص انقلاب اسلامی و ملت مسلمان و شریف ایران و رهبریت حضرت امام(ره) حضرت آیت الله حامنه‌ای نقش و وظیفه هر یک از آحاد ملت واحده اسلامی را در دولت کریمه و نهضت جهانی حضرت بقیه‌الله اعظم بیان داشتند بیان مستند روائی انقلاب و رهبری آن در این صحبت و نتیجه‌گیری آن شدیداً مورد توجه خاص مستمعین واقع شد بدیع بودن و تازگی این بحث در محیط و اجتماع ایرانیان مقیم خارج از کشور جاذبیت خاص خود را داشت سخنرانی یک‌ونیم ساعته ایشان اختتامیه نشست عمومی یازدهمین اتحادیه بود.

د: نشست تشکیلاتی مسئولین و اعضاء انجمن‌های اتحادیه:

۱٫ ساعت ۱۲-۹ دوشنبه ۲۶/۲/۷۳ کتابخانه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در دهلی: با تلاوت آیات دل‌انگیز کتاب آسمانی جناب آقای رشاد طی صحبت مفصلی به نقش رهبران در تشکیل جوامع اسلامی و اخلاق اسلامی و تقوی به عنوان ضمانت حرکت‌های اسلامی پرداخته و تذکرات و راهنمایی تشکیلاتی ارائه نمودند. در قسمت بعد آقای نظامدوست در خصوص تاریخچه انجمن‌های اسلامی قبل و بعد از انقلاب در سراسر جهان و اهمیت و نقش اتحادیه‌های انجمن اسلامی در کشورهای مختلف در مبارزه منفی با طاغوت و پیروزی انقلاب پرداختند. آنگاه فعالیت و عملکرد انجمن‌ها در دوران سازندگی پس از انقلاب در حیطه‌های انقلاب را بازگو و بر اهمیت و توجه خاص حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و مسئولین عالی‌رتبه نظام به انجمن‌های اسلامی اشاره نمودند، ایشان در پایان صحبت‌های خود ضرورت پرداختن به خودسازی و رعایت تقوی الهی و ایثار و فداکاری را ضمانت توفیق در امر انجمن‌های اسلامی به عنوان سربازان بسیجی‌های فرهنگی در خارج از کشور دانستند. سپس گزارش انجمن اسلامی دهلی مطرح و در غیاب اعضاء جمع عضویت این انجمن در اتحادیه بحث و تبادل نظر و رأی‌گیری به عمل آمد که این انجمن به عضویت اتحادیه درآمد.

آنگاه ضمن معرفی یکایک اعضاء به هر یک از آنها کتابی از مجموعه دیدار با ابرار هدیه شد.

اقامه نماز جماعت و صرف ناهار و آماده شدن جهت جلسات مفصل تشکیلاتی بعدازظهر در محل رایزنی فرهنگی برنامه بعدی هیأت بود.

۲٫ ساعت ۳ بعدازظهر ۲۶/۲/۷۳ الی اذان صبح ۲۷/۲/۷۳ سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید گزارشی از نشست صبح ارائه شد، آنگاه طبق اساسنامه رئیس و منشی‌های جلسه برگزیده شدند.

سپس نمایندگان انجمن‌های پونا، دهلی، رودکی، بمبئی، بنارس و علیگره به عنوان اعضاء اتحادیه گزارش فعالیت مشکلات (نیازها و پیشنهادات خود را مطرح نمودند و در قسمت بعد هیأت دبیران گزارش مدت تصدی خود از نشست دهم تا حال را ارائه و مورد سئوال و پرسش اعضاء قرار گرفتند. در این جلسه که آقای علی‌محمد حلمی مسئول بخش ارتباطات معاونت بین‌الملل حضور داشتند در قسمت‌های مختلف و لازم از سوی جناب حجت‌الاسلام آقای رشاد و آقای نظامدوست توضیحات و راهنمایی و تذکرات لازم داده شد.

این قسمت نشست تا اذان مغرب ادامه داشت پس از اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام جناب آقای رشاد بحث‌های بسیار مفصل و طولانی در مورد عملکرد هر یک از انجمن‌های عضو و مسئولین و هیأت دبیران و مشکلات و پیشنهاد در جمع اعضاء انجمن‌ها و هیأت دبیران ادامه یافت این قسمت از نشست تشکیلاتی سالانه که از طولانی‌ترین، دشوارترین و حساس‌ترین بخش نشست برای روشن شدن وضعیت آینده و انتخاب هیأت دبیران جدید منعقد می‌شود علیرغم خستگی مفرط و جلسات سنگین و کیفی گذشته تا اذان صبح ادامه پیدا کرد لازم به توضیح است تا پاسی از نیمه شب که اعضاء هیأت در دفتر رایزنی فرهنگی برای برنامه‌‌های دیگر حضور داشتند پاسخ و مشورت لازم را برای حصول نتیجه و رأی نهایی به نشست ارائه می‌نمودند زیرا مشروعیت نشست و انتخابات هیأت دبیران طبق اساسنامه اتحادیه می‌بایست با نظارت و هدایت نماینده ولی فقیه صورت پذیرد.

به هرحال با جدیت و پشتکار، حساسیت و توجه خاص همه اعضاء خاصی که از اخلاص و فداکاری و تعهد و تعبد به وظایف فرهنگی و اسلامی و انقلابی و ضمانت اجرای کارشان بود در آستان اذان صبح در محیطی آکنده ذاز صفا و صمیمیت برادران محترم آقای مسعود گنجی دبیر مالی ـ آقای علی کاظمی دبیر فرهنگی ـ آقای مهندس لطفی دبیر ارتباطات ـ آقای نصر دبیر تشکیلات و آقای اولیاء عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

قابل توجه است که با همه مشاکل و نقطه نظراتی که در طی ماههای گذشته در ادامه روال فعالیت‌های اتحادیه وجود داشت تنها و تنها توجه حضرت حق جل و علا و عنایت خاص ولی‌الله الاعظم و نایب برحقش ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام‌ظله الوارف و دعای خیر نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت‌الله جنتی و راهنمایی‌های ریاست محترم سازمان تبلیغات و احساس وظیفه و تلاش خستگی‌ناپذیر اعضاء انجمن‌ها و انجام وظیفه مجدانه همراه با دقت و بصیرت و تأمل خاص هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران کار مهم و خطیر این نشست به خیر و خوبی و صلاح و صواب و رضایت و هماهنگی کامل از نظر تئوری و نظری خاتمه یافت.

م: نشست با هیأت دبیران، چهارشنبه ۲۸/۲/۷۳:

پس از انتخاب هیأت دبیران جدید در محل دفتر نمایندگی ولی فقیه ضمن صرف صبحانه با برادران هیأت دبیران قدیم و جدید به گفتگو و صحبت نشستیم. در این دیدار ضمن تشکر از مسئولین قدیم و عرض تبریک به دبیران جدید رسالت مهم و سنگین این مسئولین از سوی جناب حجت‌الاسلام آقای رشاد و آقای نظامدوست به تفصیل بیان شد، برادران حاضر نیز ضمن تشکر از توجه مسئولین عالی‌رتبه نظام و نماینده محترم ولی فقیه در اتحادیه و سازمان تبلیغات و هیأت اعزامی اهمیت کارهای فرهنگی در هند را از سوی اتحادیه متذکر و لزوم اختصاص امکانات و بودجه و نشریات را برای تحقق این امر یادآور شدند.

هـ: دیدار با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران رزیدانس، چهارشنبه ۲۸/۲/۷۳:

بنا به پیشنهاد هیأت اعزامی به جناب آقای شیخ عطار در مورد نشستی مشترک با مسئولین گذشته و حال اتحادیه قرار شذ ایشان پس از نشست اتحادیه در ضیافت شامی در رزیدانس با دوستان جلسه‌ای داشته باشند. در این دیدار پس از طرف شام که با حضور مسئولین فرهنگی نمایندگی سیاسی، اعضاء هیأت دبیران قدیم و جدید انجام شد. نخست گوش جان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید سپرده شد آنگاه برادر آقای علی‌اعظم گزارشی از وضعیت اتحادیه و روند نشست و انتخاب ارائه نمودند، سپس جناب آقای رشاد مطالبی در خصوص لزوم هماهنگی و ارتباط قلبی و وظایف دانشجویان بیان داشتند در ادامه جناب آقای شیخ عطار ضمن تبریک به مسئولین اتحادیه ضرورت پرداختن به وظایف علمی و مسلح شدن به دانشی که مورد نیاز مملکت است جهت همکاری با اتحادیه اظهار علاقه نمودند و در پایان آقای نظامدوست نیز با تشکر از همه دست‌اندرکاران شرط اصلی موفقیت قطعی در امور فرهنگی و تبلیغی را ضمن اخلاص و ایثار هماهنگی و همدلی عملی همدیگر دانستند.

ی: نشست به هیأت دبیران منتخب جهت امور مالی:

صبح پنج‌شنبه ۲۹/۲/۷۳ در جلسه‌ای مشترک با هیأت دبیران و آقای حلمی از سوی مسئولین اتحادیه مشکلات و نیازهای شدید بودجه مطرح شد. در این جلسه ضمن توضیحات مفصل آقای نظامدوست راجع به محدودیت‌های ارزی مملکت خصوصاً سازمان و پایبندی به تعهدات سازمان با توجه به تأکید ریاست محترم سازمان طرح گردید، همچنین اضافه شد ما مایل نیستیم با قولهای غیرعملی شما را خوشبین نمائیم ولی با همین امکانات محدود که در حد خود همه ارگان‌های فرهنگی مواجه هستند اتحادیه باید راه خود را که حقیقتاً دشوار است ادامه دهد. البته بودجه انجمن‌های اسلامی هند یک کاسه و مشخص است و تمام تلاش ما بر حفظ وضعیت موجود است.

ملاقات با علماء و روحانیون و رهبران مذهبی

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ میروت: ملاقات با حجت‌الاسلام آقای محمود حسن‌خان مسئول مدرسه دینی منصبیه.

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ میروت: دیدار و گفتگو با اساتید و طلاب مدرسه دینی منصبیه.

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ مظفرنگر: ملاقات با حجت‌الاسلام آقای سیداسدرضا حسینی مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) و امام جمعه مظفرنگر.

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ مظفرنگر: گفتگو با اساتید و مدرسین و طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع).

ـ چهارشنبه ۲۸/۲/ دهلی: صرف صبحانه و گفتگو با حجت‌الاسلام آقای شیخ حسین ذاکری از علماء معروف منطقه کارگیل کشمیر پیرامون اوضاع فرهنگی و تبلیغی منطقه و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مسلمین در کشمیر.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ لکهنو: دیدار و گفتگو با حجت‌الاسلام آقای حمید‌الحسن مسئول حوزه علمیه ناظمیه و مدرسین و اساتید حوزه.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ لکهنو: دیدار با آقای دکتر کلب صادق در منزل ایشان و گفتگو راجع به مسائل تبلیغی و فرهنگی و آموزشی و تربیتی مسلمین هند و دادن هدایایی به ایشان.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار با هیأت امناء مدرسه دینی حفاظه الایمان.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار با آقای شمیم‌الحسن (فرزند آقای ضمیرالحسن مسئول مدرسه دینی جوادیه که در غیاب سفر حج پدر عهده‌دار امور مدرسه بود) در این دیدار با مدرسین و طلاب مدرسه گفتگو به عمل آمد و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء شد.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: ملاقات و گفتگو با آقای احمدحسن و ظفرحسین معروف به قمی مسئولین مدرسه دینی ایمانیه و گفتگو با مدرسین این مدرسه.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار با علماء شیعه و سنی در سالن هتل دیاموند محل اقامت هیأت در بنارس، ملاقات با آقایان مولانا عبدالمتیم و سلام‌الله صدیقی از علماء برجسته و بنام شهر مذهبی و قدیمی بنارس و آقایان احمدحسن و شمیم‌الحسن جعفری امام جماعت مسجد شیعیان و مسئولین مدارس دینی حفاظه الایمان و جوادیه و ایمانیه از برنامه مهم و موثر مدت اقامت در بنارس محسوب می‌شود.

ـ جمعه ۶/۳/ بنگلور: دیدار با مولانا پرفسور یوشع امام جماعت مسجد شیعیان و حضور در منزل ایشان و اهداء هدایای ارزنده به ایشان و بازدید از دفتر کار امامیه ارگانزیشن IMAMIA ORGAMIZATION

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: حضور در منزل حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدعباس باقری حفظه‌الله عالم بزرگوار و وارسته علیپور، با توجه به احترام خاصی که ایشان در قلوب مردم شیعه هند دارند تقاضای ملاقات با نامبرده را داشتیم علیرغم کهولت سن (۱۱۰ سال) و بیماری و ناتوانی ایشان اظخار لطف نموده و ما را به حضور پذیرفته و به گفتگو پرداختیم. در پایان برای سربلندی اسلام و مسلمین و موفقیت اسلام و عزت و طول عمر مقام منیع رهبری دعا فرمودند.

دیدار و گفتگو با شخصیت‌های علمی، فرهنگی

ـ جمعه ۲۳/۲/ ساعت ۲۳ بمبئی: رزیدانس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بمبئی گفتگو با آقای پرفسور احمدنذیرا استاد اساتید زبان پارسی دانشگاه‌های دهلی، عملکرد راجع به تأثیر زبان پارسی در فرهنگ مردم هند.

ـ شنبه ۲۴/۲/ ساعت ۲۰ دهلی: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دهلی ملاقات و گفتگو با اساتید زبان فارسی دانشگاه دهلی در حضور آقای کریمیان رایزن فرهنگی.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: ملاقات با آقای حکیم عبدالحمید رئیس دانشگاه معروف و اسلامی «همدرد» و اهداء هدایایی به ایشان.

ـ جمعه ۲۹/۲/ لکهنو: گفتگو با آقای دکتر کلب صادق در ایستگاه راه آهن جهت بدرقه در ایستگاه حاضر شده بودند.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ دهلی: ملاقات‌وگفتگو با آقای‌دکترمنظور‌عالم رئیس INSTITUTE OF OBJECTIVE STUDIES این جلسه ایشان ضمن توضیحات پیرامون اهداف و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی انستیتو یاد شده، نمونه انتشارات مرکز را هدیه نمود آنگاه جناب آقای رشاد پرسش‌هایی در خصوص هیأت علمی،‌ انتخاب موضوعات پژوهشی، گزینش محورهای مطالعاتی و تحقیق در زمینه علوم شیعی نمودند. در انتها هدایایی به ایشان داده شد و مقرر گردید که کتب و انتشارات سازمان و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از ایران برای این انستیتو ارسال و متقابلاً انتشارات این مرکز به سازمان ارسال گردد.

ـ پنج‌شنبه ۱۲/۳/ کلمبو: ملاقات با آقای عبدالنعیم شریف مسئول بخش تبلیغات روابط بین‌الملل رابطه العالم اسلامی سعودی و گفتگو پیرامون نحوه مسلمان شدن مسیحی‌ها و بیان ضرورت وحدت و همکاری‌های مذاهب اسلامی در رسیدن به اهداف اساسی اسلام و جلب نظر وی نسبت به مبانی انقلاب اسلامی.

سخنرانی‌ها

ـ یک‌شنبه ۲۵/۲/ دهلی: سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دهلی سخنرانی جناب آقای رشاد پیرامون «انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از دیدگاه قرآن و احادیث و روایت» در مراسم افتتاحیه یازدهمین نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در هند.

ـ دوشنبه ۲۶/۲/ دهلی: کتابخانه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دهلی سخنرانی جناب آقای رشاد پیرامون «نقش رهبران و پیروان در جامعه اسلامی».

ـ دوشنبه ۲۶/۲/ دهلی: کتابخانه رایزنی جمهوری اسلامی ایران دهلی سخنرانی آقای نظامدوست پیرامون «گذشته، حال و آینده و انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در انقلاب اسلامی».

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ میروت: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع طلاب و اساتید و دانش‌آموزان مدرسه دینی منصبیه.

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ مظفرنگر: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع اساتید و مدرسین و طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع).

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: اقامه نماز جماعت و برگزاری دعای کمیل و سخنرانی جناب آقای رشاد به مناسبت شب عرفه که در محیطی آکنده از معنویت و در حضور کلیه ایرانیان مقیم دهلی و خانواده‌هایشان حال و هوای سرزمین مقدس عرفات را تداعی کردند.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع مسئول و اعضاء هیأت امنا و طلاب مدرسه دینی حفاظه الایمان.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع علماء برجسته شیعه و سنی شهر مذهبی و تاریخی بنارس در سالن اجتماعات هتل دماوند در این جلسه ضمن خوشامدگویی از سوی نمایندگان علماء شیعه و سنی و تعارفات لازم نخست جناب آقای رشاد طی سخنانی وحدت از دیگاه قرآن و رهبران برجسته اسلامی را یادآور شده و راههای عملی تقریب را متذکر شدند. در ادامه مولانا عبدالمتین و سلام‌الله صدیقی از علماء برجسته اهل تسنن و حجج‌الاسلام احدحسن و شمیم‌الحسن نکات مهمی راجع به انقلاب اسلامی و رهبری و وحدت را مطرح کردند.

ـ چهارشنبه ۴/۳/ پونا: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع عده کثیری از دانشجویان ایرانی انجمن اسلامی سودانی، بحرینی، هندی و فلسطینی پیرامون «دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیام آن برای سایر ملل» این سخنرانی عمیقاً مورد توجه دانشجویان کشورهای اسلامی مقیم پونا قرار گرفت.

ـ پنج‌شنبه ۵/۳/ پونا: سخنرانی جناب آقای رشاد در جمع خواهران ایرانی در محل امام باره.

ـ پنج‌شنبه ۵/۳/ پونا: در ساعات روحانی و ملکوتی شب جمعه و دهه دوم ذی‌الحجه در حسینیه عاشقان اهل بیت(ع) و امام و انقلاب در تجمع و حضوری کم‌ سابقه گرد آمده بودند تا از بیانات سرباز ولی‌عصر و طلبه‌ای از حوزه علمیه مدرسه قم مستفیض شوند. این جلسه ویژه ابتدا با کلام نورانی قرآ کریم زینت یافت سپس آقای بابایی یکی از ایرانیان خوش‌ذوق مقیم شعری در رثای حضرت امام(ره) و انقلاب از سروده‌های خود قرائت نمود آنگاه جناب آقای رشاد در سخنرانی مبسوطی «انقلاب اسلامی و رهبری از دیدگاه قرآن و احادیث و روایات» را بیان نمود که این سخنرانی شدیداً مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

ـ شنبه ۷/۳/ بنگلور: سخنرانی جناب آقای رشاد به مناسبت عید سعید غدیر خم در محل انجمن اسلامی دانشجویان بنلگور در حضور حدود ۲۰ نفر از دانشجویان ایرانی و خانواده و دانشجویان عراقی و بحرینی.

ـ شنبه ۷/۳/ بنگلور: سخنرانی جناب آقای رشاد در مسجد شیعیان شهر در جمع عده کثیری از شیعیان مشتاق که برای شرکت در مراسم باشکوه در عید سعید غدیر خم گرد آمده بودند. این سخنرانی پیرامون اهمیت ولایت و عید سعید غدیر خم و ارتباط ولایت با انقلاب اسلامی ایران و به زبان اردو ترجمه گردید.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: سخنرانی جناب آقای رشاد در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی(ره) پیرامون اهمیت علم پزشکی و وظایف پزشکان این برنامه در حضور آقای انجم‌رضا رئیس بیمارستان که از شیعیان خیر و پرتلاش بنگلور می‌باشد انجام شد.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: سخنرانی جناب آقای رشاد در محل توسعه تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «شهید دکتر بهشتی کمپلکس» در زمینه وظایف اسلامی امت واحده این سخنرانی پرشور مورد توجه جمع کثیری از مردم علاقمند این شهر قرار گرفت.

ـ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کلمبو: سخنرانی جناب آقای رشاد در مراسم اعطاء جوایز به حافظان قرآن مجید منظمه الخدمات الاسلامی ISLAMIC SERVICE ORGANIZATION (I.S.O) پس از سخنرانی اعضاء این موسسه در تجمع باشکوهی جوایز فرهنگی و نقدی خود را از مسئولین جمهوری اسلامی ایران حاضر در جلسه دریافت داشتند.

«نشستهای تشکیلاتی با تشکلهای اسلامی و دانشجویی»

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار در خوابشگاه دانشگاه B.H.U با سه نفر از دانشجویان ایرانی شاغل در دوره دکترا آقایان حلمی، امامی و باقری.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار و گفتگو با برادران دانشجوی ایرانی در سالن ناهارخوری دانشگاه B.H.U در این دیدار پس از معرفی برادران دانشجو از سوی جناب آقای رشاد و آقای نظامدوست ضمن تذکرات اخلاقی بر ضرورت تهذیب نفس همراه با کسب دانش و آگاهی و بصیرت تأکید شد آنگاه یکایک دانشجویان سئوالات خود را در زمینه‌های مختلف خصوصاً در مورد مسائل اقتصادی مطرح که پاسخ لازم داده شد.

ـ شنبه ۱/۳/ بنارس: نشست و گفتگو با آقای جعفری و اعضاء هیأت امناء «بنیاد امام حسین(ع)» IMAN HUSAIN FOUNDATION در این جلسه که در منزل آقای اشتیاق از تجار و محترمین شیعه و عضو هیأت امناء بنیاد امام حسین(ع) برگزار شد، گزارش پیرامون اساسنامه، اهداف، شکل‌گیری و فعالیت‌های بنیاد مطرح شد آنگاه راهنمایی و تذکرات لازم درخصوص نحوه عضوگیری، فعالیت‌های غیرمستقیم و پوششی، رسیدگی به امور اقتصادی شیعیان از سوی جناب آقای رشاد و آقای نظامدوست داده شد.

ـ چهارشنبه ۴/۳/ پوئا: جمع مسئولین تشکل‌های دانشجویی ایران، سودان، هند، فلسطین و بحرین در نشستی طولانی در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی پونا ابتدا نقطه نظرات خود را راجع به مسائل انقلاب و جمهوری مطرح و سپس سئوالات، متعدد و محوری خود را پیرامون منرجعیت و رهبریت، روابط با آمریکا و غرب، امر تقریب و وحدت بین مسلمین، مساله تورم و اقتصاد و . . . بیان نمودند که پاسخهای لازم و قانع‌کننده دریافت نمودند این جلسه عمومی که در انتهای آن خصوصی و بین هیئت و تشکلهای سودانی، فلسطینی، هندی و بحرینی جداگانه با حضور خواهران مسلمان کشورهای فوق منعقد شد بسیار مورد توجه قرار گرفته و تا پاسی از شب ادامه داشت.

ـ پنج‌شنبه ۵/۳/پونا: دانشجویان بحرینی دانشگاه پونا در محل امام‌باره با هیأت به گفتگو پرداختند این دانشجویان که با صفا و صمیمیت و شناخت خاصی مسائل جمهوری اسلامی را تعقیب می‌نمودند پرسشهای اصلی و قابل توجهی را مطرح کردند در این نشست علاقه و توجه فوق‌العاده و دلسوزانه‌شان نسبت به اعتبار و اعتلاء انقلاب و جمهوری اسلامی و رهبری قابل توجه بود.

ـ جمعه ۶/۳/ پونا: اعضاء شورای مرکزی M.I.S شاخه پونا و نایب رئیس کل تشکیلات دانشجویان مسلمان هند در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی پونا حضور یافتند با توجه به شناخت قبلی و سابقه ارتباط و فعالیت‌های گسترده تشکیلاتی و فرهنگی وتبلیغی این تشکل در دانشگاه‌های سراسر هند از طریق دبیر تشکیلاتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی تقاضای ملاقات نموده بودند در این جلسه که با حضور چند تن از اعضاء انجمن اسلامی پونا برگزار شد راجع به اهداف، عضوگیری، فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی، ارتباط بین‌الملل، چگونگی غنی‌بخشیدن به فعالیت‌های عمیق و موثر فرهنگی، تهاجم فرهنگی استکبار جهانی دستاوردهای انقلاب و سئوالات مختلفی که پیرامون انقلاب داشتند گفتگوی مفصل و موثری به عمل آمد از نکات جالب این گفتگو احساس نزدیکی و یکی‌بودن آنها و تعمق فکری و تشکیلاتی اعضاء M.I.S و تأثیرپذیری از انقلاب خصوصاٌ رهبری این تشکیلات بود.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: حضور در موسسه تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «شهید دکتر بهشتی کمپلکس» علیپور در این جمع تعدادی از مسئولین، گزارش تشکیلاتی فعالیتهای موسسه را بیان نمودند، اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران به سبک اردو، شعر و دکلمه از برنامه بعدی بود ارائه راهنمائی‌ها و تذکرات لازم در قسمت‌های مختلف توسط اعضاء هیأت مورد توجه حاضرین قرار می‌گرفت.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ بنگلور: نشست با اعضاء شورای انجمن اسلامی بنگلور، در این جلسه نخست هر یک از اعضاء نظرات خود را راجع به امور مختلف انجمن بیان داشتند آنگاه جناب آقای رشاد رهنمودها و تذکرات اخلاقی و تشکیلاتی مطرح نمودند سپس آقای نظامدوست درخصوص وظایف فردی و اجتماعی مسئولین انجمن جهت هدایت اعضاء و چگونگی فعالتر ‌شدن انجمن با توجه به سابقه خوب این انجمن در گذشته بیان داشتند.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ بنگلور: جلسه پرسش و پاسخ راجع به مرجعیت و رهبری در انقلاب، اصل ولایت فقیه انسجام شیعه و سنی، امور اقتصادی، مسأله رابطه با آمریکا و غرب با جمعی از دانشجویان بحرینی مشتاق و روشن در محل انجمن اسلامی بنگلور.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ مدرس: دیدار و گفتگو با دانشجویان بورسیه‌ای اعزامی از جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت عید سعید غدیر در منزل آقای دانایی گرد آمده بودند در جمع شش نفره دانشجویان دوره دکترا که به اتفاق خانواده‌شان حضور داشتند پس از اقامه نماز جماعت اخبار و تحولات و مسائل میهن اسلامی مورد بحث و تا پاسی از شب پرسش و پاسخ ادامه داشت.

ـ‌ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کلمبو: جلسه و بحث و گفتگو با هیأت امناء (منظمه الخدمات الاسلامی Islamic Services Organization پیرامون شیعیان و طرح مشاکل و مسائل مسلمانان سریلانکا و بررسی چگونگی رفع آنها با حضور سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی در محل کار این هیأت.

ـ جمعه‌۱۳/۳/ بمبئی: حضور در محل انجمن اسلامی بمبئی و دیدار با اعضاء این انجمن، بحث و بررسی پیرامون فعالیت‌ها و عملکرد و استماع نقطه‌نظرات و ارائه راهنمائی‌های لازم خصوصاٌ در مورد فعال‌ترشدن انجمن و ادامه حتمی و قطعی امور و امیدواری به آینده و ابلاغ اهمیت و توجه مسئولین امر به ویژه نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه هند و سازمان تبلیغات اسلامی به انجمن‌های اسلامی.

بازدید از اماکن و آثار فرهنگی

الف) اسلامی:

ـ سه‌شنبه ۲۷/۲/ مظفرنگر: بازدید از ساختمان تازه بنیاد شبانه‌روزی «الزهرا(س) فوندیشن کالج» در این موسسه قرار است با توجه به نیاز مبرم منطقه و مسائل تهاجم فرهنگی و کادرسازی نیروهای تربیت شده اسلامی خواهران طلبه به صورت شبانه‌روزی به سیاق جامعه الزهرا(س) قم علوم اسلامی و روزرافرا گرفته و در نقاط مختلف کشور هند به تعلیم و تربیت بپردازند.

ـ چهارشنبه ۲۸/۲/ آگرا: عزیمت به شهر آگرا و دیدار مقبره اکبر شاه ـ دیدار قلعه سکندر ـ دیدار مجموعه بنای تاریخی و دیدنی تاج محل ـ زیارت مرقد شهید ثالث (عالم بزرگوار قاضی نورالله شوشتری(ره)، و اقامه نماز در مسجد محقر شیعیان مشرف به صحن مرقد شهید ثالث.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: دیدار از «دانشگاه اسلامی همدرد» و بازدید از کتابخانه موزه دانشگاهی و اقامه نماز ظهر در مسجد دانشگاه.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: دیدار از مرقد نظام‌الدین چشتی.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: زیارت مرقد امیر خسرو دهلوی.

ـ پنج‌شنبه ۲۹/۲/ دهلی: بازدید از بنای تاریخی قطب منار در حومه دهلی.

ـ جمعه ۳۰/۲/ لکنهو: بازدید از حوزه علمیه ناظمیه، حجره‌های طلاب و طرح توسعه حوزه، و درمانگاه وابسته.

ـ جمعه ۳۰/۲/ لکنهو: بازدید از درگاه شاه نجف.

ـ جمعه ۳۰/۲/ لکنهو: ‌بازدید از درگاه امام حسین(ع).

ـ جمعه ۳۰/۲/ لکنهو: بازدید از بنای تاریخی برگ مسجد جانع شهر و اقامه نماز جمعه (آقای دکتر کلب صادق امامت جمعه را عهده‌دار و خطبه‌های نماز را ایراد نمودند).

ـ جمعه ۳۰/۲/ لکنهو: بازدید از دارالندوه شامل مجموعه‌ای از سالن‌های اجتماعات مسجد خوابگاه و کلاسهای درس طلاب بلاد مختلف اسلامی.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: بازدید از مدرسه دینی حفاظه‌الایمان.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: بازدید از مدرسه دینی جوادیه و کتابخانه مدرسه.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: بازدید از مسجد GREEN BABY در این بازدید که جهت اقامه نماز عید قربان انبوه مسلمانان اجتماع کرده بودند مدخل و اطراف مسجد شدیدا از سوی نیروهای مسلح امنیتی محاصره و حفاظت میشد زیرا هندوهای افراطی معتقدند این مسجد دومین مسجدی است که قبلا معبد هندوها بوده و مسلمانان آنرا به مسجد تبدیل نموده‌اند بنابراین همچون باربری می‌باید تخریب شود.

ـ یک‌شنبه ۱/۳/ بنارس: اقامه نماز عید قربان در مسجد قائم این مسجد که متعلق به شیعیان است بر خلاف اغلب مساجد و اماکن مذهبی شیعه در هند بسیار مرتب، منظم و تمیز بود بیش از یکصد نفر از اولین ساعات بامداد روز عید جهت اقامه نماز و استماع خطبه در مسجد گرد هم آمده بودند.

ـ یک‌شنبه ۱/۳/ بنارس: زیارت قبر مرحوم میرزاعلی حزین لاهیجی در کنار شهر بنارس قبرستانی قرار دارد بنام فاطمان، مقبره مرحوم حزین لاهیجی شاعر هندی سرای ایرانی در میان مزار و قبور چند تن از عرفا و مسلمانان زیادی قرار دارد لازم به توضیح است مرحوم حزین لاهیجی مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری هستند.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ دهلی: زیارت مقبره میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی شاعر شیرین سخن و پارسی‌گوی این دیار که در خیابان MAUTUTRA در دل باغی گمنام به نام «باغ بیدل‌» مدفون است.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ پونا: دیدار از امام باره (مجموعه وقفی یکی از ایرانیان متدین و خیر اصفهانی مقیم پونا) که محل اقامه نماز جماعت تشکیل جلسات مذهبی و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت و مرکز فعالیت‌های اسلامی در این شهر می‌باشد.

ـ چهارشنبه ۴/۳/ پونا: بازدید از مقبره درویش قمر علی‌خان در ۲۰ کیلومتری حومه پونا.

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: دیدار از تنها مرکز درمانی، فرهنگی شیعیان منتسب به جمهوری اسلامی ایران، بیمارستان امام خمینی(ره) و عیادت از بیماران

ـ یک‌شنبه ۸/۳/ علیپور: پس از بازدید از بیمارستان به جهت ادامه سایر برنامه‌ها به مرکز شهر علیپور عازم شدیم، شور و شعف ابراز احساسات و اظهار علاقه شدید مردم عاشق و دلسوخته علیپور به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مسئولین را در سفرهای متعدد شخصیت‌ها به این دیار دیده و یا شنیده‌اید استقبال کم نظیر مردم از مدخل شهر تا محل برنامه بعدی آویختن دسته گل شعارهای انقلابی که از عمق جان و روح و روان این خداجویان و فضیلت پویان فضای این شهر را عطرآگین نموده بود خاطره جمعیت ملیونی امت وفادار ایران اسلامی در مراسم استقبال از امام راحل(ره) و سایر مسئولین عالی‌رتبه نظام در سفرها را به یاد می‌آورد و انصافا این همه شور و شعور هر فردی را عمیقا متاثر و از سویی شکرگزار که این انقلاب و نقش مسیحایی امام(ره) و رهبر انقلاب در عمق دل و جان این مردم رنجدیده و محروم چه کرده است؟

به هرحال این استقبال و اظهار لطف و صفا و صمیمیت و در انتها بدرقه آحاد مردم علیپور عمق وابستگی و پیوستگی آنان را به انقلاب و در عین حال سنگینی بارور سبالت خطیر هر مسئول و مسلمان ایرانی خصوصا در عرصه امر تبلیغ و فرهنگ آشکار و روشن می‌سازد لازم به توضیح است نه تنها برای این هیأت بلکه برای همه عزیزان و بزرگوارانی که به هند و این دیار سفر می‌کنند جدا حضور در میان مردم علیپور و عشق و علاقه پایان ناپذیر آنها به انقلاب اسلامی از شیرین‌ترین و باارزش‌ترین لحظات عمر انسان به حساب می‌آید.

ـ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کلمبو: بازدید از محل «منظمه‌الخدمات الاسلامی» و کتابخانه و سالن اجتماعات و کلاس درس این موسسه و مراکز شهر.

ـ پنج‌شنبه ۱۲/۳/ کلمبو: بازدید از کتابخانه سالن مطالعات و مرکز توزیع مجله رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

ـ جمعه ۱۳/۳/ بمبئی: بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران.

ـ جمعه ۱۳/۳/ بمبئی: بازدید از اقامه نماز در مسجد ایرانیان.

ـ جمعه ۱۳/۳/ بمبئی: بازدید از مسجد خوجه و نماز جمعه شیعیان.

ب: غیراسلامی:

ـ دوشنبه ۲۶/۲/ دهلی: دیدار از معبد اصلی سیک‌ها.

ـ دوشنبه ۲۶/۲/ دهلی: دیدار از معبد اصلی هندوها.

ـ شنبه ۳۱/۲/ بنارس: دیدار از محل تشکیل کلاس‌های بودا در منطقه SARMAI حومه شهر بنارس به اتفاق آقای حلمی.

ـ دوشنبه ۲/۳/ بنارس: دیدار از معبد معروف SHIVA LINK دانشگاه B.H.U

ـ دوشنبه ۲/۳/ بنارس: دیدار از موزه مهاراجه و وسایل نظامی قدیم و اشیاء ‌عتیقه و بازمانده از مواریث مهاراجه در حومه شهر بنارس.

ـ سه شنبه ۲/۳/ دهلی: دیدار از معبد فرقه ضاله بهائیت،‌محوطه وسیع و سرسبز حاشیه شهر دهلی در قلب خود گل شکفته شده نیلوفر آبی را به عنوان معبد بهائیت دارد طراحی معبد و آرشیتکت ساختمان بگونه‌ای است که پایه‌های این معبد و دریاچه‌های کوچک آن را به تعداد ۱۹ (عدد مقدس بهائیت) در دید و نظر هر بیننده‌ای قرار می‌دهد. حفاظت اطلاعاتی و امنیتی غیرمحسوس این مجموعه بهمراه راهنمایان جوان و خوش برخورد و مسلط بزبانهای مختلف (غالباً دختران جوان و عمدتا ایرانی‌الاصل) معبد امر تبلیغ و بیان فرهنگ باصطلاح مدرن فرقه ضاله بهائیت را نشان می‌دهد، تبلیغات این فرقه ضاله چنان کارساز بود که تقریبا همه توریست‌ها و مسافرینی که به پایتخت هند مسافرت می‌نمایند از این معبد به عنوان یک مرکز فرهنگی و بنای زیبا بازدید می‌نمایند قابل توجه است که دورنمای این معبد بر فراز آسمان شهر دهلی نو جلب توجه هر مسافر هواپیما را می‌نماید.

ـ چهارشنبه ۴/۳/ پونا: بازدید از معبد sarna در پارک شهر.

ـ پنجشنبه ۵/۳/ پونا: بازدید از قصر آقاخان، این قصر که به گاندی اهداء شده بود موزه شخصی و نمایشگاه دوره حیات رهبر هند را به تصویر کشیده است.

ـ جمعه ۶/۳/ پونا: بازدید از مجموعه به اصطلاح آموزشی، تربیتی فرقه ضاله OSHO در بهترین نقطه و در حاشیه شمالی شهر پونا در محوطه بسیار وسیعی گروهی به نام پیروان مکتب OSHO گرد آمدند این افراد که از ملیت‌های مختلف هستند از لباس اونیفرم قرمز کم رنگ مانند دشداشه عربی استفاده می‌نمایند. توریست‌ها و بازدیدکنندگان از این مجموعه هر روز صبح در دو برنامه نیم ساعته در گروهی زبان‌های دلخواه تفکیک و در اختیار فردی که از اعضای اصلی مثلا شورای عالی این فرقه هستند قرار داده می‌شود.

ابتداء به تماشای فیلم ۱۰ دقیقه‌ای که بیانگر مواضع و اهداف آنهاست می‌نشینند این فیم که ماهرانه و استادانه ساخته شده ضمن نشاندادن تمام رهبران مذهبی و سیاسی برجسته دنیا پرستشگاههای اصلی و مشهور دنیا را نیز نشان داده و برای به اصطلاح نجات انسانیت و آزادی و استفاده مطلوب از مواهب طبیعی همه فعالیتها و اهداف مذاهب و رهبران ادیان دیگر را تخطئه نموده و اصولا همه را موجب نابودی نسل بشر و جنگ و خونریزی انگاشته و تنها این مکتب که عبارت است از آزادی،‌ استفاده از طبیعت، آموزشهای تربیتی در دنیای خلسه را راه نجات و بهره‌وری اصلی نوع انسان می‌پندارد بهر حال پس از اتمام فیلم که متأسفانه به طرز ماهرانه‌ای به انقلاب و حضرت امام(ره)‌ توهین می‌نمایند توسط راهنمای گروه از محل‌های مختلف کتاب، آشپزی، فضای باز اجتماعی و سالن عظیم آموزشی و خودسازی دنیای خلسه، دیدن و توضیحات مختصر، مبهم ولی بسیار جاذب داده می‌شود. بازدیدکنندگان هم از ملیتهای مختلف و خلاصه انگیزه‌ای پیدا می‌کنند که عجب دنیای جالبی است، ضمن اینکه شعار اصلی‌شان استفاده از طبیعت و نفود در دلها توسط آموزش‌های خاصی است. از ابتدای برخورد با راهنما استنباط قوی نمودیم که وی ایرانی است چون گروه انگلیسی بودیم و توضیحات او بزبان انگلیسی بود احساس نمود جناب آقای رشاد کاملاً برایشان مفهوم نیست و پس از اتمام توضیحات خواستیم به یکی دو سئوال ما پاسخ دهد، نخست بدلیل مشغله و کمبود وقت طفره می‌رفت با اصرار ما تن به این قضیه داد منتهی با شرط کوتاه بودن سئوالات.

در اولین جملات پیش دستی و اظهار شد بهتر است با زبان مشترک خودمان که فارسی است و شما هم که ایرانی هستی صحبت کنیم که تسلیم شد بهرحال پس از چنین تعارفاتی مطرح شد شما که مدعی آزادی بیان و عدم دخالت در سیاست هستید خودتان از همه سیاسی‌تر و چرا به امام و انقلاب و عقیده نه تنها ملت شریف ایران بلکه امت واحده اسلامی پیرو انقلاب و امام اهانت نمودید در پایان معلوم شد نامبرده اهل پاوه کردستان و با دو نام ابیجد و بهرام احسانی معروف و از آلمان به اینجا آورده شده.

قابل ذکر است این فرقه دارای مقاصد خاص شوم سیاسی و اخلاقی و بسیار پیچیده و مرموز و با شعارهای فریبنده دارای پیروان زیادر در کشورها خصوصا دختران و پسران جوان هستند. سازماندهی و کار تشکیلاتی منسجم و منظمی دارند کتابخانه بسیار غنی از حیث ظاهر و دارای انتشارات و مجله بین‌المللی به زبانهای گوناگون که همزامان در پایتخت‌های کشورهای مختلف چاپ و توزیع می‌شود رهبر این فرقه فردی تحصیلکرده و مسلط به چند زبان، سن و با کلام و نگاهی بسیار نافذ و مورد احترام و علاقه وافر پیروان خود است، وی سال قبل مرد.

ـ جمعه ۶/۳/ بنگلور: بازدید از مجلس ایالتی و دادگاه شهر.

ـ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کالوتورا: بازدید از معبد معروف بودائیها در کنار دریا در محیط گنبد این معبد مراحل مختلف از تولد تا به اصطلاح مبعوث شدن از تعلیمات تا به اصطلاح اعجاز و بالاخره مرگ بودا تصاویری همراه با زیرنویس بزبان انگلیسی و بودایی نظر هر بیننده زا جلب می‌نماید قداست مجسمه بودا در حدیست که از گرفتن عکس در مقابل مجسمه و پشت آن بازدیدکنندگان را نهی می‌نمایند.

ـ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کندی: بازدید از مسجد عظیم‌الجثه بودا در مرتفع‌ترین نقطه شهر زیبای کندی این شهر پایتخت پیشین سیلان بوده است، بزرگی و نمود این مجسمه بحدی است که علیرغم کوهستانی و جنگلی بودن منطقه از فاصله دوری از خارج از شهر کاملاً هویداست.

ـ سه‌شنبه ۱۰/۳/ کندی: بازدید از معبد طلایی و کهن و مشهور بودا که مروی است دندان بودا آنجا نگهداری می‌شود از این معبد به شدت حفاظت می‌شود و تمامی بازدیدکنندگان از SECURITY GATE درب حفاظتی عبور داده می‌شوند.

دیدار با کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان و ایرانیان مقیم در هند

ـ شنبه ۲۴/۲/ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دهلی: ملاقات با اساتید دانشگاه تهران اعزامی به هند جهت تدریس برای اساتید هندی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های هند.

ـ چهارشنبه ۲۸۲/ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی: جلسه با آقایان نجفی و کمیلی نمایندگان معاونت اعزام مبلغ در هند راجع به امور مبلغین اعزامی و مشاکل موجود و نمایندگان معاونت اعزام مبلغ پیرامون وضعیت امور مبلغین.

ـ دوشنبه ۲/۳/ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی: دیدار و گفتگو با آقای ناصری از اعضای نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل جاری فرهنگی کشمیر و مبلغین اعزامی و نمایندگان سازمان و اتحادیه انجمنهای اسلامی.

ـ دوشنبه ۲/۳/ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: دیدار و گفتگو با آقای کریمیان رایزن فرهنگی به اتفاق اعضاء هیأت دبیران منتخب درخصوص محل مورد تقاضای انجمن دهلی در خانه فرهنگ.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ دفتر نمایندگی ولی فقیه دهلی: دیدار و مذاکره با اعضای دفتر نمایندگی ولی فقیه پیرامون امور دفتر و آخرین نظریات راجع به مبلغین اعزامی و صرف ناهار در این محل.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ پونا: استقبال گرم اعضاء انجمن اسلامی و انجمن جمعیت ایرانیان مقیم در فرودگاه پونا.

ـ سه‌شنبه ۳/۳/ پونا: دیدار با مسئولین انجمن جمعیت ایرانیان مقیم در امام باره.

ـ جمعه ۶/۳/ بنگلور: دیدار با تعدادی از مسئولین انجمن اسلامی دانشجویان بنگلور در محل انجمن مذکور.

ـ یکشنبه ۸/۳/ بنگلور: گفتگو با آقای مهدی‌زاده راجع به محور «مدیریت در اسلام» در دانشگاه بنگلور و راهنمایی لازم به استاد مربوطه که مشتاق بررسی این موضوع بودند.

ـ دوشنبه ۹/۳/ کلمبو: دیدار و گفتگو با جناب آقای ناجی راد سفیر جمهوری اسلامی ایران و تبادل نظر درخصوص برنامه‌ها.

ـ چهارشنبه ۱۱/۳/ کلمبو: بررسی مسائل فرهنگی و تبلیغی و راه‌کارهای علمی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل سفارت.

ـ چهارشنبه ۱۱/۳/ کلمبو: بحث و بررسی پیرامون نحوه همکاری‌های تبلیغی و ارتباط مردمی بامسلمانان در حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در رزیدانس.

ـ پنجشنبه ۱۲/۳/ کلمبو: دیدار با یکایک کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل کار و آشنا شدن با فعالیت و نقطه‌نظرات آنها.

ـ پنجشنبه ۱۲/۳/ کلمبو: دیدار با کارکنان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل کار گفتگو درخصوص نحوه فعالیت انتشاراتی و توزیع کتب و مجلات و ارتباط با مسلمین.

ـ پنجشنبه ۱۲/۳/ کلمبو: جلسه با آقای سابقی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا و آقای برخورداری نماینده اعزامی از مرکز درخصوص مسائل مختلف فرهنگی و تبلیغی و طرح و بررسی موارد تبلیغی مورد نیاز رایزنی از جمله کتب انگلیسی و کودکان و فیلم و نوار و …

ـ پنجشنبه ۱۲/۳/ کلمبو: جمع‌بندی برنامه‌های سفر به سریلانکا و طرح نقطه نظرات و نحوه ارتباط بیشتر و هماهنگی فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی در این کشور با حضور آقای ناجی‌راد سفیر جمهوری اسلامی ایران.

ـ پنجشنبه ۱۲/۳/ مدرس: دیدار و گفتگو با آقای تفرشی یکی از دانشجویان بورسیه دوره دکترا در طی مسیر بمبئی و توقف کوتاه در فرودگاه مدرس.

ـ جمعه ۱۳/۳/ بمبئی: گفتگو با آقای رضازاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی پیرانمون انجمن اسلامی بمبئی، بنگلور و مسائل مختلف فرهنگی و تبلیغی.

ـ جمعه ۱۳/۳/ بمبئی: دیدار با آقای منفرد مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و بحث و بررسی مسائل فرهنگی منطقه و هماهنگی بیشتر سازمان با خانه فرهنگ.

تقویم سفر

ـ مدت سفر: از تاریخ جمعه ۲۳/۲/۷۳ لغایت جمعه ۱۳/۳/۷۳ (۲۲ روز)

ـ سفرهای انجام شده به ترتیب:

الف) هند: بمبئی، دهلی، میروت، مطفرنگر، دهلی، آگرا، دهلی، لکهنو، بنارس، دهلی، پونا، بیگلور، میسور، بنگلور، علیپور، بنگلور، مدرس (مدرس، کلمبو، کلمبو مدرس)، بمبئی.

ب) سریلانکا: کلمبو (از طریق مدرس)، کالتورا، کلمبو، کندی، کلمبو (به مقصد مدرس)

ـ برنامه‌های انجام شده ۱۳۵ مورد شامل:

۱٫ مقدمات سفر:‌ ۷ برنامه

۲٫ نشست اتحادیه: ۱۹ برنامه

الف: طی طریق از تهران تا دهلی

ب: دیدار، گفتگو و مشورت با مسئولین مختلف تا قبل از نشست.

ج: نشست افتتاحیه.

د:‌ نشست تشکیلاتی مسئولین و اعضاء انجمنهای اتحادیه.

م: نشست با هیئت دبیران.

هـ: دیدار با سفیر جمهوری اسلامی به اتفاق هیئت دبیران.

ی: جلسه بررسی نیازها و بودجه و امور مالی اتحادیه با هیئت دبیران.

۳٫ ملاقات با علماء و روحانیون و رهبران مذهبی: ۱۳ برنامه

۴٫ دیدار و گفتگو با شخصیتهای علمی و فرهنگی: ۶ برنامه

۵٫ سخنرانیها: ۱۶ برنامه

۶٫ نشست‌های تشکیلاتی با تشکل‌های اسلامی و دانشجویی: ۱۲ برنامه

۷٫ بازدید از اماکن و آثار فرهنگی: ۴۲ برنامه

الف: اسلامی ۲۹ مورد

ب: غیر اسلامی ۱۳ مورد

۸٫ دیدار با کارگزاران جمهوری اسلامی ایران دانشجویان و ایرانیان مقیم هند: ۲۰ برنامه

 

دیدگاهتان را بنویسید