تأکید بر هویت طلبگی و هشدار نسبت به آفت مدرکگرایی
به گزارش روابط عمومی مجموعه حوزوی امام رضا علیه السلام، مراسم باشکوه آئین آغازین سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران همزمان با عید علم، با حضور گسترده مسئولان، مدیران، اساتید و طلاب، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.
حضرت آیت الله رشاد ضمن تقدیر از مدیران، اساتید و طلاب علی الخصوص مدیریت محترم حوزه های علمیه استان به جهت تشکیل این گردهمایی، بر عزم جدی جامعه حوزوی برای تداوم مسیر امام راحل (ره) و تعقیب رهنمودهای ایشان تأکید نمودند. حضرت آیت الله رشاد، ادامه این مسیر را در اطاعت از خلف صالح امام و بهرهگیری از آموزههای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانستند.
بررسی دستاوردهای چهار دهه اخیر حوزه
ایشان با اشاره به قرارگیری حوزههای علمیه در «فرآیندی پویا از تحول و تکامل معنوی و علمی»، دستاوردهای چهار تا پنج دهه اخیر را از حیث «ساماندهی ساختاری»، «نظامبخشی به امور»، «تحول در آموزش و تهذیب»، «تعمیق ارتباط با جامعه»، «مهارتآموزی و مهارت افزایی» و «تأثیرگذاری بر نسل جوان»، قابل مقایسه با ادوار گذشته، حتی بازههای چهارصدساله، عنوان کرد.
هشدار درباره ابرتهدید «زوال هویت حوزوی»
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران در ادامه، خطاب به طلاب، محور اصلی سخن خود را «تبیین یک ابرتهدید» خواند و از آن به «تهدید زوال هویت و گمگشتگی هویتی» تعبیر کرد. وی با بیان اینکه اگرچه پیشرفتهای شگفتانگیزی کسب شده، اما فرصتهایی نیز از دست رفته است، هشدار داد: «تهدید اصلی، زوال هویت حوزوی در بین طلاب می¬باشد.»
نقد الگوهای دانشگاهی وارداتی و آفت مدرکزدگی
آیت الله رشاد با ابراز نگرانی از نفوذ آسیبهای نظامهای آموزشی وارداتی، افزودند: حوزههای علمیه «کهنترین و پرتاریخترین نهاد علمی زنده دنیا» دانست.
ایشان افزودند «مدرکداشتن» امری مطلوب، اما «مدرکزدگی» آفتی بزرگ محسوب می¬شود. همچنین، درج عبارت «معادل» روی مدارک حوزوی عملی «اسفبار» و نشاندهندهی «خودباختگی» در برابر دیگر نهادها عنوان شد. هدایت طلاب به سمت اشتغالهای خارج از نهاد حوزوی تا جایی که در عمل از این نهاد مقدس خارج میشوند از دیگر آفات حوزه می¬باشد. همچنین پدیده «دوزیستی» و «حجتالاسلامهای کت و شلواری» به عنوان یکی از «آفات تهذیبی» مورد انتقاد قرار گرفت و بر این نکته تأکید شد که یک طلبه حتی بدون لباس حوزوی نیز باید از سیمای ظاهری، رفتار و گفتارش، هویت طلبگی او نمایان باشد.
تفاوت ذاتی حوزه و سایر نهادهای علمی: تربیت به جای صرف علمآموزی
همچنین از وجوه تمایز بنیادین حوزه با سایر نهادهای علمی، «مادامالعمر بودن هویت طلبگی» و «عدم گسست از تحصیل» ذکر شد. حضور در عرصههای خدمترسانی، مشروط به «حفظ پیوند با تحصیل» و «توأمان بودن با تربیت و تهذیب» دانسته شد و بر ضرورت «حضوری بودن» و «بهرهگیری از محضر استاد» تأکید گردید.
هدف غایی حوزه «تربیت انسان» معرفی شد که تنها در سایه «ذوب شدن نفس شاگرد در وجود استاد» و الگوگیری از «سیره، سبک زندگی و منش» او محقق میشود.
هویت طلبگی و اهمیت نمادهای ظاهری
آیت الله رشاد با بیان اینکه «هویت طلبگی با لباس آن عجین شده است»، پوشش حوزوی را یک «مولفه دینی و هویتساز» خواند و وفاداری به این لباس را نشانه پایبندی به سنت پیامبر (ص) و اصالت ایرانی-اسلامی برشمرد. ضمن اشاره به «خوشپوشی»، «نظافت» و «آراستگی» به عنوان وظایف طلبگی، از پیروی مدلهای متظاهرانه و خارج از شأن طلبه نهی نمودند.
در پایان آیت الله رشاد، ضمن تقدیر از خدمات ارزنده حضرت آیت الله شبزندهدار، به «تأسیس دفتر فقه معاصر» اشاره و افزودند بیش از صد استاد تقاضای تدریس این دروس را داشتند که این اقدام، گامی بلند در جهت پاسخگویی به نیازهای زمانه و تعمیق پژوهشهای حوزوی است.