انسان معیار زمان است

انسان معیار زمان است

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت:با توجه به معنایی که از روایات متعدد فهم می‌شود،اینکه می‌گویند سال نو شد، عید شد و یا نوروز شد تعبیر درستی نیست.
وی ادامه داد: همه اینها تعبیر به قیاس است و درست این است که بگوییم برای چه کسی نوروز شد، سال برای چه کسی نو شد و برای چه کسی عید اتفاق افتاد.
آیت الله رشاد یادآور شد: تا در انسان تغییری اتفاق نیفتد در حقیقت عیدی اتفاق نیفتاده است. این تعبیر تنها بر کسانی صدق می‌کنند که در آنها تغییری اتفاق افتاده باشد.
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد: حرکت خورشید و ماه سال و روز را معین می‌کند در این رویداد روز برای خورشید یا ماه نو شده است نه برای عموم انسان‌ها. چرا که این خورشید و ماه هستند که دائم در حال تغییر و تطور هستند.
آیت الله رشاد تاکید کرد: اگر در انسان تغییری رخ ندهد و آغاز سال جدید نقطه عطفی در زندگی او نباشد نمی‌توان گفت برای او عید شده و سالش نو شده است.
وی افزود: احادیث متعددی بر این مضمون دلالت می‌کنند که انسان معیار زمان است. در واقع وقتی می‌گوییم سال یا قرن تمام شد این انسان است که تمام می‌شود.
آیت الله رشاد اظهار داشت: اگر انسان نباشد زمان معنایی ندارد، زمان وقتی معنا پیدا می‌کند که انسانی وجود داشته باشد. معصوم(ع) می‌فرماید: ای انسان تو ملاک ساعت و زمان هستی.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: انسانی که سیر تکاملی در زندگی خود دارد پیش می‌رود و سال و قرن برای او عوض می‌شود و عکس آن اگر انسان راکد باشد گویی زمان راکد است. بنابراین نوروز فی نفسه وجود ندارد و زمان حول محور انسان است که معنا پیدا می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه روز، ماه و سالی که می‌گذرد در حقیقت از عمر انسان کم می‌شود. باید مراقب بود که فرصت از دست نرود چرا که فرصت‌ها منتظر ما نمی‌مانند تا از آن استفاده کنیم. انسان مومن باید از فرصت کوتاه عمر نهایت استفاده را بکند و خود را در معرض این فرصت‌ها قرار بدهد

دیدگاهتان را بنویسید