عمامهگذاری و معمم شدن یعنی در مسیر هدایت، جان را هم فدا کنیم/ بینند طلبگی حریم و حرمت دارد
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: عمامهگذاری و معمم شدن یعنی در مسیر هدایت، جان را هم فدا کنیم و از مشقات و سختیها نهراسیم.
آیت الله علی اکبر رشاد در مراسم عمامه گذاری طلاب در حوزه علمیه امام رضا(ع) با گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: ما طلاب، فرزندان آن بانوی بزرگ اسلامی هستیم و حق داریم که خود را فرزند ایشان بنامیم، البته اگر شرایط شرایط لازم را تحصیل کرده باشیم.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود: ایشان بانو و سیده و بزرگ ما چه مردان و یا زنان هستند، این گونه نیست که ما از ساحت قدسی آن حضرت از جهات معنوی برخوردار نباشیم و فقط بانوان برخوردار باشند،ما نیز می توانیم از قدسیات ایشان برخوردار باشیم چنان که حضرت حجت نسبت به ساحت آن بزرگوار تاکید می کنند که ایشان حجت بر ماست و به سیره ایشان رفتار می کنیم.
وی بیان کرد: در روزگاری رسول خدا(ص) که اشرف اولاد انسان است به حضرت فاطمه(س) متوسل می شدند، ما معتقدیم بعد از خدای متعال وجودی به بزرگی حضرت رسول خدا(ص) وجود ندارد اما برخی از روایات و تجارب ائمه اطهار(خ) نشان میدهد آنها دست به دامان حضرت فاطمه(س) می شدند، چه برسد که ما از مقام معنوی و قداست ایشان در کسب تقوا و طهارت محتاج و بهره مند نشویم.
آیتالله رشاد همچنین عنوان کرد:وجود مبارک حضرت زهرا(س) در واقع پایه و پیوند میانی رسالت و امامت است و ائمه اطهار همگی از طریق ایشان به رسالت متصل هستند چرا که امیرالمومنین(ع) همسر اوست و سایر حضرات، فرزندان ایشان هستند.
وی تصریح کرد: در مقام تحصیل طهارت ما نیازمند توسل به ساحت مبارک ایشان هستیم هم در مقام تحصیل علم و هم معرفت چنین است، همه معارف به تحصیل عادی به دست نمی آید بلکه در تحصیل متعارف فقط معارف حصولی به دست می آید و حافظه پر می شود و جان آدمی با علم پیوند نمی خورد.
مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: علم شهودی که عین علم را انسان ملاحظه می کند و در وجود خودش وجود و مشهود را دارد که وجودش با علم پیوند می خورد با معلوم پیوند می خورد براساس نظریه اتحاد علم و معلوم و عقل و عاقل و معقول و این علم، علم به شمار می رود.
وی گفت: اینکه برخی از قضایا را حفظ کرده و در ذهن انباشته باشیم مجازا علم است چون از وجود ما جداست عالم نیستیم اگر صرفا مجموعه ای قضایا و علوم حصولی را به دست آورده باشیم با وجود ما متحد نشده است.
آیتالله رشاد اظهار داشت: عالم کسی است که علم جز وجودش شده باشد لذا ترکیب ساخت و ترکیب عالم، صدق می کند انسان مصداق وجودی شده که محیط بر علم است و احاطه ذهنی کفایت نمی کند برای چنین علمی بلکه باید انسان با علم متحد شود و عالم همان علم شود و اگر علم با معلوم متحد شود انسان با معلوم نیز متحد است در این جا دیگر خطا راه ندارد یک نوع عصمت علمی به وجود می آید قائل به عصمت علمی بزرگانی هستم که در معرفت، خطا نمی کنند.
وی افزود: ما فرزندان چنین مادری هستیم و باید سعی کنیم این صلاحیت و لیاقت را کسب کنیم ما موظف و سربازان حجت هستیم ولو اینکه در مقام ثبوت، صالح نباشیم اما باید خود را به سربازی بزنیم، زیرا این بزرگواران دست رد به سینه کسی نمی زنند.
رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: وقتی در مورد حضرت فاطمه سخن می گوییم در واقع باید با مادر حرف بزنیم و حس کنیم داریم با مادر خویش سخن می گوییم و نباید لحظه ای از وجود ایشان غائب باشیم.
وی بیان کرد: ظلم در حق حضرت خدیجه(س) و در حق حضرت زهر(س)ا و حتی در حق حضرت زینب(س) است که ما نسبت به حضرات معصوم سلام کنیم و به ساحت این بانوان سلام و عرض ارادت نکنیم حضرت خدیجه(س) چه میزان برای این دین زحمت کشیده و چه دین عظیمی بر گردن ما قرار دارد.
آیتالله رشاد خاطرنشان کرد: اگر این ها را می دانستیم شب و روزمان را به خدمت آن بزرگوار اختصاص می دادیم و همه وجودمان را وقف ایشان می کردیم که این قدر مظلوم نباشند؛ حضرت خدیجه(س)، محبوب دل پیامبر(ص) بود و همچنان ناشناخته است و پس از 14 قرن ما حوزیان و طلاب، کاری اساسی نسبت به ایشان نکرده ایم.
وی گفت:ایشان کسی بود که هر گاه بعد از ارتحال تا پایان عمر، رسول خدا یاد ایشان می افتاد گریه می کرد پس چه مقام و رتبه ای داشته است و ایشان حبیب خداست و چه خدمتی کرده اند که در دوران غربت حضرت محمد از ایشان یاد می کند.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود:رحلت حضرت خدیجه(س) شهادت گونه است و ایشان در شرایطی از دنیا رفتند که ثروتمند ترین بانوی آن روزگار بودند اما در فقر جان سپردند.
وی عنوان کرد:ایشان کسی بود که قبا از بعثت وقتی حضرت معتکف در غار حرا بودند از مکه تا غاز که فاصله زیادی وجود داشت را می پیمودند و در این مسیر صعب العبور برای حضرت غذا و کوزه آب می بردند و هر روز این مسیر را می پیموده تا این آب و غذا را به محضر رسول خدا در غار برسانند.
آیتالله رشاد گفت:خدا نیز در قبال این ایثار، به او پاداشی عظیم همچون حضرت فاطمه(س) داده است هر چند این اعطا شدن کوثر خطاب به رسول خداست ولی حضرت خدیجه نیز مرود خطاب است حضرت فاطمه پاداش حضرت رسول و حضرت خدیجه است, بیش از 20 معنا برای کوثر بیان شده است که عظمت ایشان را می رساند.
وی افزود: همه مسلمانان و برگان و علما شاگردان فرزندان حضرت خدیجه(س) هستند ما تعالیم را از ائمه دریافت کردیم و ائمه فرزندان حضرت خدیجه است و میلیون ها مسلمان و عالمان از نسل ایشان به بشریت خدمت می کنند.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران بیان کرد:ما طلاب باید نسبت خود را با آن بزرگواران این گونه تعریف کنیم و بدین سان، مادر به فرزندان ترحم می کند و فرزندان را به هیچ قیمتی طرد نمی کند، ما باید رابطه معنوی و قلبی با ائمه اطهار برقرار کنیم.
وی ادامه داد: معمم شدن و عمامه گذاری پیام مهمی دارد و نباید به راحتی این لباس را از خود جدا کرد باید جایگاه این لباس را فهمید علما، وارثین انبیا هستند و باید راه پیامبر را دنبال کنیم با همه مشقات، پیامبر دست از رسالت برنداشت ما نیز نباید از صحنه خارج شویم.
آیتالله رشاد اظهار داشت:در این مسیر به پیامبر(ص) و ائمه نیز توهین و اهانت کردند ما طلاب که از آنان بالاتر نیستیم که از این توهین ها واهمه داشته باشیم و میدان را خالی کنیم.
وی عنوان کرد: معمم شدن یعنی اعلام کنیم فرزند حضرت زهرا هستیم و این لباس را در این مسیر هدایت، کفن خود می دانیم و از چیزی هراس نداریم، طلاب با مردم تفاوتهای زیادی دارند یکی از این تفاوت ها این است مردم یک سری احکام شرعی برعهده شان است که باید رعایت کنند ما نیز مانند مردم چنین احکامی را باید رعایت کنیم اما تفاوتی داریم یک سری احکام شانی نیز داریم طلبه بودن اقتضائاتی و شرایطی دارد.
وی تاکید کرد: باید کاری کنیم ما طلاب را در خیابان دیدند یاد ائمه اطهار بیفتند و مراقب باشیم مردم هم خوبی ها و هم بدی های طلاب را می بینند طلبگی حریم و حرمت دارد و باید قدر آن را بدانیم و با رفتار خویش موجب شویم مردم دین خود را حفظ کنند و هدایت شوند.