قلب پیچیده ترین امور و مسائل در میان مفاهیم و معارف است

قلب پیچیده ترین امور و مسائل در میان مفاهیم و معارف است

آن که چشم قلبش گشوده شود جز غیب محض همه چیز را می تواند ببیند

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: قلب پیچیده ترین امور و مسائل در میان مفاهیم و معارف است.

آیت الله علی اکبر رشاد در درس اخلاق در جمع طلاب در خصوص اوصاف قلب اظهار داشت: قلب را اگر بگوییم پیچیده ترین امور و مسائل در میان مفاهیم و معارف است خیلی بیراهه نگفته و مبالغه نکرده ایم.

رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در فلسفه نیز به این بحث قلب پرداخته می شود و حکما و بزرگان به قلب پرداخته اند و نیز در عرفان مورد بحث است و شاید از مهم ترین مسائل در عرفان، قلب است.

آیت الله رشاد بیان کرد:عرفا در عرفان نظری نیز به مساله قلب پرداخته اند و شارحین نیز در این خصوص بسیار به موضوع قلب وارد شده اند و و ابن عربی بیش از صد شرح منتشر شده مهم پیرامون این موضوع دارد.

وی تصریح کرد:در عرفان عملی و سلوک نیز به احوالات قلب پرداخته شده است و ما در چارچوب فضای دیگری و ادبیاتی که داریم تولید می کنیم در این باره بحث خواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:ما در حوزه معنویت و سلامت معنوی سلسله کارهایی انجام می دهیم که در خصوص قلب به بحث می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد:در حوزه اخلاق نیز فراوان به مساله قلب پرداخته می شود و علمای اخلاق به این مساله اهتمام دارند، همچنین در معارف دیگر نیز به این موضوع پرداخته می شود و قلب هم موضوع کلام و هم موضوع فقه است.

آیت الله رشاد گفت:قلب موضوع مهمی است که باید مباحث آن را دنبال کنیم، از نظر احادیث و آیات نیز قلب، جایگاه مهمی دارد و 296 بار واژه قلب و قلوب در قرآن کریم آمده است و بارها در روایات و احادیث به آن اشاره شده است.

وی افزود:در مجموع 6 هزار روایت و 607 وصف حالت برای قلب گفته شده و در روایات ما گویی برای قلب تشخص واقع شده و انگار شخصیت انگاری کرده و شخص موجودی متشخص است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار داشت: برای مثال گفته شده چشم دل باز کن و یا گوش دل و زبان دل و پای دل در روایات آمده است و حدیث داریم از پیامبر(ص) که دو چشم در درون انسان است که امور اخری و شعون باطنی را می بیند که با چشم صورت نمی توان دید.

وی خاطرنشان کرد: چشم سر بین همه موجودات مشترک است، اما چشم باطن برای همه نیست و بسیاری از نظر چشم باطنی، کور هستند و در آخریت نیز کور محشور می‌شوند.

آیت الله رشاد تاکید کرد:چشم باطنی مخصوص برخی از بندگان است، همان طور که برخی عقول دارند اما نمی فهمند بصیرت ندارند.

وی تصریح کرد:آن کسی که چشم قلبش گشوده شود او جز غیب محض همه چیز را می تواند ببیند حتی ملکوت را می توان مشاهده کند، ابراهیم گفت خدایا ملکوت را به من نشان بده و آن را دید.

مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد: بزرگانی داریم که باطن ما را می‌بینند، امید است خدای متعال به ما نیز چشم واقعی عنایت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید