مراسم  نکوداشت آیت‌الله صادقی شهمیرزادی برگزار شد

مراسم نکوداشت آیت‌الله صادقی شهمیرزادی برگزار شد

به همت حوزه‌‌ی علمیه‌ی امام رضا‌(ع) مراسم نکوداشت آیت‌الله عبدالرحیم صادقی شهمیرزادی، همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا‌(س) (۳۱ فروردین ماه ۹۳) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور آیت‌الله شبیری زنجانی مشاور عالی قوه‌ی قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران، حجت‌الاسلام حاج علی‌ اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از علما و طلاب تهران برگزار شد، از کتاب انوار الفاطمیه که با مشورت‌ها و رهنمودهای آیت‌الله شهمیرزادی به رشته‌ی تحریر درآمده بود، رونمایی شد.

این نکوداشت با مدیحه‌سرایی و شعرخوانی مداحان و شاعران اهل بیت(ع) آغاز شد. در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و سرپرست مدرسه‌ی علمیه امام رضا‌(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تبریک ولادت مقدسه‌ی طاهره‌ی مطهره‌ی زهرا(س) به امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، تمام شیعیان و حاضران، به تشریح بخشی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد انقلاب اسلامی و ظهور مسیح زمان، امام خمینی(ره) را از موارد مندرج در مصحف فاطمی دانست.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه برجسته و تأثیرگذار حوزه‌ی علمیه تهران اشاره کرد و اینکه این حوزه بزرگان بسیاری مانند علامه حسن‌زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، شهید مطهری و … به خود دیده است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران در ادامه بیان داشت: به منظور احیا و پاسداشت جایگاه حوزه‌ی تهران در بسط و توسعه علوم اسلامی، تاکنون سلسله نشست‌هایی برگزار شده است که آئین نکوداشت آیت‌الله شهمیرزادی از آن جمله است.

وی گفت: ان شاءالله به زودی شاهد برگزاری نکوداشت آیت الله مهدوی کنی نیز باشیم. حوزه‌ی تهران بسیار پربرکت بوده است و حکمت و فلسفه از اینجا به سایر حوزه‌ها از جمله قم رفته و زمانی حوزه‌ی تهران، مرکز ثقل حوزه‌های کشور بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وجه مبارزاتی آیت الله شهمیرزادی اشاره و یادی از پسر شهید و دو پسرِ جانباز ایشان نمود.

سرپرست حوزه‌ی علمیه‌ی امام رضا‌(ع) در بخش پایانی سخنانش به تبیین عبارت فاطمه سیده نساء العالمین پرداخت و گفت: این مقام با سید نساء بودنِ سایر زنان بزرگ عالم از جمله حضرت مریم(س) قابل قیاس نیست، چراکه صدیقه‌ی طاهره (س) نسبت به تمام جهانیان، اعم از زن و مرد و در تمام تاریخ برتری دارند.

در ادامه‌ی برنامه آیت‌الله شبیری زنجانی مشاور عالی قوه‌ی قضائیه درباره‌ی شخصیت برجسته و کم‌نظیر آیت‌الله شهمیرزادی به ارائه‌ی سخن پرداخت و گفت: در زمانی که افراد بسیار نادری برای حضور در دادگستری و سمت‌های قضایی حضور می‌یافتند و خیلی‌ها از این مسئولیت بسیار خطیر اجتناب می‌کردند ایشان این مقام را پذیرفتند.

وی درباره‌ی این همایش گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی برای همه مفید است و تنها منحصر به شخص خاصی نیست؛ چراکه دیگران تشویق می‌شوند راه آن فرد را دنبال کنند.

وی به زمان‌شناسی و حضور به موقعِ آیت‌الله شهمیرزادی در سال‌های آغازین انقلاب اشاره و تصریح کرد: در زمانی که مشکلات بسیاری وجود داشت و خیلی‌ها از حضور در صحنه ابا داشتند ایشان با روحیه‌ی ولایت‌پذیری بالایشان به موقع در صحنه‌ها حضور می‌یافتند.

در ادامه‌ی این همایش، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در وصف شخصیت آیت‌الله شهمیرزادی سخنانی ایراد کرد.

وی در ابتدا اشاره‌ای به شخصیت حضرت فاطمه (س) داشت و اینکه ایشان چونان شجره‌ی طیبه‌ای است که شاخه‌های پربرکتش در همه جا گسترده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد که به پاس ۱۸ سال حضور آیت‌الله عبدالرحیم شهمیرزادی در جایگاه امام جماعت مسجد شیخ فضل‌الله نوری در این برنامه حضور یافت، حوزه‌های علمیه را الهام گرفته از شخصیت والای صدیقه‌ی کبری دانست.

وی ضمن برشمردن جایگاه برجسته‌ی علما در پاسداری از دین، اظهار کرد که متأسفانه بسیاری از علما ناشناخته مانده‌اند که البته آقای رشاد نقش بسیار بزرگی در شناسایی و پاسداشت مقام چنین علمایی ایفا کرده است. علی‌اکبری در ادامه‌ی سخنانش به توصیف شخصیت آیت الله شهمیرزادی پرداخت و تصریح کرد ایشان از جمیع جهات علمی، اخلاقی و پارسایی نمونه هستند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از تداوم چنین همایش‌هایی، برگزاری چنین نکوداشت‌هایی را بهترین شیوه‌ی برگزاری جشن و سرور ولادت اهل بیت دانست.

این برنامه با سخنرانی حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، دبیر علمی همایش و از شاگردان آیت‌الله شهمیرزادی پایان یافت. وی بخشی از ابعاد شخصیتی استادش را برشمرد و گفت استاد آنچنان به ظرایف طلبگی مقید بودند که در همان روزهای اول حضور در حوزه، ایشان را آشیخ عبدالرحیم مقدس می‌نامیدند. وی افزود حضرت آیت‌الله بسیار حاضرالذهن بودند و هرگاه بحثی مطرح می‌شد ایشان با رعایت تمام جوانب و شقوق سخن می‌گفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهاءالدین قهرمانی‌نژاد همچنین به علاقه و پشتیبانی استاد از ولایت فقیه، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش گریزی به چگونگی جمع‌آوری کتاب انوار الفاطمیه داشت.

این برنامه با رونمایی از کتاب انوار الفاطمیه توسط شبیری زنجانی، علی اکبر رشاد، حاج علی‌ اکبری و … که حاصل سال‌ها سخنرانی آیت‌الله عبدالرحیم صادقی شهمیرزادی در مدح و وصف جایگاه و شأن والای حضرت صدیقه کبری(س) است، پایان یافت.

 

گزارش تصویری از مراسم نکوداشت

دیدگاهتان را بنویسید