مدرسه‌ی علمیه‌ی مروی به حوزه‌ی تهران ملحق شد

مدرسه‌ی علمیه‌ی مروی به حوزه‌ی تهران ملحق شد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر مدرسه‌ی علمیه‌ی مروی با تأکید بر اینکه حوزه‌ی علمیه مروی با تولیت شخصیت عالم و وزین آیت‌الله گرکانی باید بدرخشد، گفت: حوزه‌ی علمیه تهران به فرموده رهبر معظم انقلاب حوزه‌ی عمیق و عریقی (ریشه‌دار و پیشینه‌داری) است.

وی افزود: شهر تهران پیش از پایتخت‌شدن دارای حوزه بوده است و بعد از آنکه به پایتخت بدل شد حوزه‌ی تهران توسعه پیدا کرد و زمانی قطب علمی و معنوی کشور و شاید در کنار نجف قطب معنوی، علمی و حتی اجتماعی شیعه شد.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران تصریح کرد: حوزه‌ی تهران به موازات نجف در نهضت تنباکو، انقلاب مشروطیت و نهضت‌های پس از آن نقش‌آفرین بود و گاه این حوزه بود که به مبارزات اعاظم حوزه در نجف جهت می‌داد.
رشاد اظهار داشت: مدرسه فخریه مروی در متن حوزه‌ی تهران جایگاه خاص خود را داشت چنان‌که هم‌اکنون نیز این مدرسه در حوزه‌ی تهران جایگاه خویش را دارد.
وی عنوان کرد: اگر پیشینه‌ی حوزه‌ی تهران را به ری پیوند بزنیم می‌توان گفت این حوزه از کهن‌ترین حوزه‌های شیعه در جهان قلمداد می‌شود.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران گفت: از برکات انقلاب اسلامی احیای حوزه‌های علمیه و ارتقای آنها بود. حوزه‌های علمیه رفته‌رفته در جای‌جای این کشور تقویت شدند و به تبع آن حوزه‌ی علمیه نجف و کربلا و دیگر کشورها مانند شام نیز تقویت شد.
رشاد خاطرنشان کرد: بر این اساس حوزه‌ی علمیه لبنان احیا شد و در بعضی کشورها که قبلاً حوزه‌ی علمیه وجود نداشت، حوزه علمیه دائر شد.
وی گفت: دولت اسلامی خود پرورده‌ی حوزه است. حوزه مَطلع انقلاب بوده و تشکیل دولت اسلامی ثمره‌ی انقلاب است. بی‌آنکه حوزه به لحاظ مادی چشم‌داشتی به دولت داشته باشد، اما به هرحال هم‌سویی نظام و دولت با علما و حمایت معنوی دوسویه این دو رکن سبب شده امروزه حوزه‌های علمیه احیاء شوند.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران افزود: در حوزه‌ی تهران، شورای مدیریت از سال ۹۰ شکل گرفت و در حال حاضر حوزه‌ی تهران از پررونق‌ترین و بانشاط‌ترین حوزه‌های علمیه‌ی کشور قلمداد می‌شود.
رشاد تأکید کرد: هنوز شأنی درخور برای حوزه احراز نشده و شأنی متناسب با حوزه‌ی مستقر در ام‌القرای جهان اسلام حاصل نشده است.
وی عنوان کرد: حوزه‌ی تهران باید شأن درخور خود را پیدا کند.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران گفت: اکنون حدود ۱۴۰ مدرسه‌ی علمیه‌ی برادران و خواهران فعال هستند و حدود ۱۴۰۰ استاد و ۱۵ هزار طلبه در سطوح و پایه‌های مختلف مشغول تدریس و تحصیل هستند.
رشاد خاطرنشان کرد: همچنین پانزده درس فقه و اصول در این حوزه‌ها دایر است. ما باید بتوانیم در تهرانی که روزی شهر هزار حکیم نامیده می‌شد، کرسی‌های حکمت و علوم عقلی را احیا کنیم.
وی با بیان اینکه امروز در جهان بیش از هر مقطع تاریخی نیازمند به احیای تعقل و علوم عقلی هستیم، خاطرنشان کرد: باید کرسی‌های خارج فقه قوی، مجتهدانه و نظریه‌پردازانه برپا کنیم و هرآنچه دایر است نیز تقویت شود تا دروس خارج ارتقا پیدا کند.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران با تأکید بر فعالیت‌های شورا از قبیل تأسیس مرکز تربیت مدرس و تقویت آن، تأسیس مرکز مدیریت نیرو و مرکز ارتقای علمی و معرفتی و مهارتی طلاب برای جبران ضعف‌ها و کاستی‌ها در همه‌ی جهات با حضور مربیان مناسب گفت: حوزه‌ی تهران باید در تراز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های علمیه‌ی شیعه در سراسر جهان اسلام قرار گیرد.
رشاد درخصوص الحاق حوزه‌ی مروی به حوزه‌ی استان تهران گفت: در گذشته حوزه‌ی مروی به حوزه‌ی استان تهران ملحق نشده بود و مستقلاً با حوزه‌ی علمیه‌ی قم مرتبط بود.
وی عنوان کرد: البته در این اواخر، خدمت آیت‌الله مهدوی کنی رسیده بودیم و مطالبی مطرح شده بود و قرار شد حوزه‌ی مروی نیز ملحق به استان شود، اما متاسفانه ارتحال آن بزرگوار رخ داد و این مسئله به تأخیر افتاد.
رئیس شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی استان تهران تأکید کرد: براین اساس از زمانی که حضرت آیت‌الله محسنی گرکانی تشریف آوردند، خدمت ایشان تشرف شد و بنا بر این شد که حوزه‌ی مروی نیز ملحق به استان باشد و از این جهت ما نیز خوشحال هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید