شرکت آیت‌الله رشاد در کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» در اندونزی

شرکت آیت‌الله رشاد در کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» در اندونزی

 

یت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» از روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ به اندونزی سفر کرده بود، به میهن بازگشت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در اولین روز این سفر، آیت‌الله رشاد در محل نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتای اندونزی با مدیر و تعدادی از معاونین نمایندگی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار صمیمانه، دکتر سیدمفید حسینی کوهساری به عنوان مدیر نمایندگی، ضمن عرض خیرمقدم خدمت آیت‌الله رشاد، ویژگی و خصوصیات کشور اندونزی را در بین حاضرین بازگو کرد؛ سپس دکتر محسن زنگنه، مدیر پژوهشگاه صدرا، گزارشی درباره‌ی وضعیت کنونی اندونزی ارائه کرد.

هم‌چنین در این روز آیت‌الله علی‌اکبر رشاد به همراه مدیر نمایندگی المصطفی در اندونزی با حضور در حوزه‌ی علمیه‌ی اهل سنت الصدیقیه، در جمع اساتید و طلاب این حوزه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدای سخنانشان سلام مقام معظم رهبری را به همه‌ی حضار رساند و از خداوند متعال سلامتی کامل کیائی اسکندر را طلب کرد.

آیت‌الله رشاد در این جلسه سوره‌ی علق را مهم‌ترین سوره در دعوت به علم دانسته و خاطرنشان کرد: آموختن علم و درس‌خواندن همانند نماز و زکات یک فریضه است، بنابراین در آموختن علوم جدیت به خرج دهید. ایشان نقش جوانان و طلاب را در گسترش علوم اسلامی اساسی خواندند و خطاب به طلاب گفتند: فرشتگان بال‌های خودشان را، فرش زیر پای طلاب علم قرار می‌دهند بنابراین قدر خودتان را بدانید.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی در ادامه با یادآوری جایگاه علم در جهان، گفت: دینی‌کردن علوم یکی از اولویت‌های تمدن‌سازی است و از طریق آن می‌توان بر توطئه‌های پیش‌آمده غلبه کرد. ایشان ضمن اشاره به نقش روحانیت در حفظ دین، خاطرنشان کردند: سلاح روحانیت در این راه، قلم، کتاب و تقواست و روحانیون باید با تجهیز به آنها حقایق دین را برای جهانیان بازگو کنند و ان‌شاءالله در آینده‌ی نه چندان دور شاهد دو برابرشدن مسلمانان در سایر نقاط جهان خواهیم بود.

آیت‌الله رشاد تقویت دنیای اسلام را در چهار چیز دانستند که عبارتند از: یادگیری علوم و متخصص‌شدن در زمینه‌های مختلف؛ اخلاق خوب و ساده‌زیستی؛ تقوا و پرهیزگاری در زندگی روزمره؛ و جهان‌اندیشی.

دیگر برنامه‌ی ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳، دیدار و گفتگو با کیائی پروفسور عمر شهاب وزیر دین اسبق اندونزی و یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی دینی این کشور بود.

در این دیدار صمیمانه کیائی پروفسور دکتر عمر شهاب، در سخنانی گفت: هم‌اکنون در این زمانه باید وحدت اسلامی را بیشتر در بین مسلمانان شعار دهیم و آنها را از تحریک تکفیری‌ها باخبر کنیم، زیرا دین اسلام، سرشار از محبت و عاری از هرگونه خشونت است. ایشان وهابیت را خطر اساسی در درون اسلام دانستند. دکتر عمر شهاب با اشاره تألیف کتابی به عنوان «برگزیده‌ی موضوعات مهم اسلامی» که با استفاده از منابع اهل سنت به اشتراکات شیعه و سنی پرداخته است گفتند تنها هدف من از تألیف این اثر شناساندن حقیقت اسلام در بین مسلمانان اندونزی است.

آیت‌الله رشاد نیز در این دیدار ضمن ستودن شخصیت کیائی پروفسور عمر شهاب، خوشحالی خود را از این دیدار صمیمانه ابراز کرد و گفت: دشمن اصلی مسلمانان امریکا و اسرائیل هستند که با به‌وجودآوردن داعش باعث ایجاد تفرقه بین مسلمانان شده‌اند. داعشی که همه را کافر می‌داند، ابتدا باید اسلامیت خود را ثابت کند، زیرا اسلامی که کشت و کشتار را حلال می‌کند، در تضاد با اسلام حقیقی است.

وی در ادامه نقش ایران را در عرصه‌ی دنیا و مقابله با دشمنان اسلام شرح داد و گفت: موشک‌هایی که بر سر اسرائیل باریده می‌شود، موشک‌های ایران است. در زمان جنگ، سلاح فلسطینیان را همواره ایرانیان تأمین می‌کنند و همچنین جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و اسرائیل که با پیروزی حزب‌الله خاتمه یافت به برکت کمک‌های ایران بود.

وی افزود: ارزش این پیروزی‌ها به همت شیعیان بوده است و هم‌اکنون تنها کشوری که آمریکا و اسرائیل از آن بیم دارند، کشور ایران است.

آیت‌الله رشاد، در پایان صحبت‌های خود ضمن تأکید بر وحدت بین مسلمانان، نقش امام خمینی (ره) در این وحدت را نقشی اساسی دانست که هم‌اکنون نیز این نقش توسط آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پیگیری می‌شود. ایشان همچنین از شجاعت کیائی پروفسور عمر شهاب در شناساندن حقیقت اسلام در اندونزی قدردانی کرد.

اما در روز سه‌شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۳ آیت‌الله رشاد با حضور در دفتر رسانه‌ی مطبوعاتی کومپس، مصاحبه‌ای با این رسانه انجام داد. وی در این فرصت به چند سؤال پیرامون وضعیت کنونی اسلام، انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: گروه‌هایی در خاورمیانه پدید آمده که باعث بدنامی اسلام شده‌اند. این گروه‌ها که به نام دین اسلام انسان‌ها را به سادگی می‌کشند و با سرهای بریده فوتبال بازی می‌کنند، حقیقت اسلام را خدشه‌دار کرده‌اند. در این زمانه باید بیش از پیش درباره‌ی وحدت مسلمانان سخن گفت و به وسیله‌ی آن مردم را از ترفندهای غربی‌ها آگاه کرد.

آیت‌الله رشاد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران، انرژی هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز خواند و داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را برای همه‌ی کشورها ضروری دانست.

عصر روز سه‌شنبه، آیت‌الله رشاد جلسه‌ای علمی با اساتید و تعدادی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» داشتند. وی در این جلسه که قریب به ۵۰ نفر حضور داشتند، سیر فلسفه‌ی اسلامی را شرح داد و اشاره کرد که فلسفه‌ی اسلامی باعث ایجاد انگیزه و روحیه‌ی جدید در کشف و گسترش علوم فلسفی در جهان اسلامی شده است.

دیگر برنامه ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این روز، دیدار با جمعی از مدیران جمعیت نهضت العلمای اندونزی که بزرگ‌ترین تشکل دینی اندونزی با بیش از ۸۰ میلیون پیرو و عضو است، بود. در این دیدار، طرفین راه‌های تقویت و توسعه‌ی همکاری‌ها بین ایران و اندونزی، به ویژه مابین جمعیت نهضت‌العلماء و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آیت‌الله رشاد در این دیدار ضمن تجلیل از خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ی نهضت العلماء، بر ضرورت ارتباط و همکاری هر چه بیشتر علما و مراکز علمی دینی، دو کشور تأکید کرده و آمادگی ایران و جامعه المصطفی را برای گسترش روابط اعلام کرد.

روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۳ آیت‌الله رشاد در مراسم افتتاحیه‌ی نخستین کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» حضور یافت. این کنفرانس به همت دفتر دبیرخانه‌ی دائمی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» پژوهشگاه بین‌المللی صدرا، وابسته به نمایندگی جامعه المصطفی در اندونزی برگزار گردید و در آن شرکت‌کنندگانی از ۱۹ کشور مختلف حضور داشتند.

در حاشیه‌ی این همایش آیت‌الله رشاد با حضور در نشستی با شرکت‌کنندگان در کنفرانس، پیرامون دموکراسی از دیدگاه اسلام، نظریاتی را مطرح کرد و پس از سخنان ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلسه‌ی پرسش و پاسخ نیز برگزار گردید.

دومین روز کنفرانس بین‌المللی «اسلامی‌سازی علوم انسانی» که در روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳ برگزار شد، نیز با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتای اندونزی همراه بود. آیت‌الله رشاد در این جلسه ضمن با اهمیت خواندن موضوع علوم انسانی به تبیین و تعریف علوم انسانی اسلامی پرداخت و نظریه‌ی خود در این خصوص را با عنوان: «نظریه‌ی اسلامی علوم انسانی: فطرت؛ چونان گرانیگاه گروهْ‌دانش علوم انسانی» ارائه کرد.

آخرین برنامه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سفر به اندونزی، دیدار با شیعیان این کشور در روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳ بود. آیت‌الله رشاد ضمن حضور در مرکز اسلامی اسلامی فرهنگی اندونزی، در جمع شیعیان اندونزی سخنرانی کرد. وی در این مراسم که به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام سجاد(ع) برگزار شده بود به تشریح ابعاد زندگی آن حضرت پرداخت و ادعیه‌های آن حضرت در صحیفه‌ی سجادیه را شعار اسلام ناب محمدی دانست.

آیت‌الله رشاد در ادامه ویژگی‌های نهج‌البلاغه را شرح داده و گفت: نهج‌البلاغه و خطبه‌هایی که امام علی(ع) بیان کرده‌اند نشانگر مظلومیت امام و شیعیان است و بدون این خطبه‌ها، مذهب شیعه پایدار باقی نمی‌ماند. این مراسم با نوحه‌خوانی استاد حافظ الکاف خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید