در چهارمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت

در چهارمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت


چهارمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، همراه با رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر کتاب «من زنده‌ام» نوشته‌ آزاده، «معصومه آباد» برگزار شد.

در این مراسم که در فرهنگسرای اندیشه و با حضور مقامات کشوری و لشگری و جمعی از نویسندگان حوزه‌ی دفاع مقدس برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی ـ رئیس دفتر مقام معظم رهبری ـ در سخنانی با اشاره به جایگاه قلم در قرآن، یادآوری کرد: هرچه در قرآن مورد پسند پروردگار قرار گیرد، تقدس دارد. قلم نیز یکی از همین موارد است که در قرآن به آن قسم خورده شده است.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این مطلب که خواندن خاطرات تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس و رزمندگان آن دوران فرهنگ‌ساز است، تأکید کرد: این آثار باعث سعادت دنیوی و اخروی جامعه خواهند شد.

رشاد با اشاره به برخی از ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما در تاریخ شیعه، شخصیتی به جامعیت و ظرفیت استعدادی رهبری معظم، یا نداشته‌ایم و یا بسیار اندک بوده‌اند. ایشان در همه زمینه‌های ادبی، فقهی و نظامی که فعالیت می‌کنند سرافراز و جلوه‌گر هستند. تقریظ‌‌نویسی بر کتاب‌های دفاع مقدس یکی از رویّه‌های تربیتی ایشان در رابطه با تألیف اثر، مؤلف، تشویق مخاطبان و ترغیب خوانندگان به این کتاب‌ها است.

رشاد با اشاره به جایگاه زن در اسلام اضافه کرد: طرح این پرسش که آیا زن برتر است یا مرد، نادرست‌ترین پرسش در تاریخ بشر است و هیچ‌گاه به جواب ختم نخواهد شد، چراکه پرسش غلط به پاسخ درست ختم نمی‌شود. در اسلام این مطلب بیان می‌شود که زن و مرد هریک از چه شأنی برخوردار هستند. با توجه به آنچه در قرآن آمده است، زن رهبرپرور و مرد رهبر است. زن مربی و مرد مدیر است. از همین‌رو، این دو عنصر مکمل هم در اجتماع هستند. تاریخ نهضت‌های توحیدی نیز بیان می‌کند که همواره در کنار پیامبران، زنی یا زنانی حضور داشته‌اند که ایفاگر نقش تربیتی و حمایتی بوده‌اند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب با کتاب خانم معصومه آباد (من زنده‌ام) مواجه شدم. گویی این کتاب مرا شکار کرد. هنگامی که مطالعه مقدمه کتاب «من زنده‌ام» را آغاز کردم، تا پایان آن‌را خواندم. خوانش هر یک کلمه، توأم با یک قطره اشک بود، چراکه کلمه به کلمه این اثر از خاستگاه قلب بیرون آمده است. این کتاب تازیانه‌ای بر افکار و وجدان آدمی می‌زند و انسان را غرق در معنویت می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که در انقلاب ما و دفاع مقدس شخصیت‌هایی شکل گرفته‌اند که همچون این بانو نقش فوق‌العاده‌ای ایفا کرده‌اند. زنان ما مردانه ایستادند. بی‌چاره آن فمنیست‌هایی که احساس می‌کنند که جنس فرودست هستند.

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «من زنده‌ام»

بسم‌الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسم‌کردن زیبایی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آن‌ها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب به‌ویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم.

گزارش تصویری

دیدگاهتان را بنویسید