حل نگرانی‌های فرهنگی پایتخت با تقویت حوزه علمیه

ه گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۴- ۹۳ حوزه‌های علمیه استان تهران که با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، آیت الله صدیقی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله قرهی، آیت‌الله مقتدایی عضو شواری عالی حوزه‌های علمیه، و حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسوولان و اساتید حوزه‌های علمیه برگزار شد.

آیت‌الله علی اکبر رشاد مراسم آیین افتتاحیه حوز‌ه های علمیه را یک اتفاق بزرگ فرهنگی عنوان کرد و گفت: این یک تجمع علمایی و روحانی طلاب استان تهران و بزرگترین تجمع اصحاب حوزه در پایتخت محسوب می‌شود. بنابراین ضرورت دارد که یک مجمع سیاست گذاری و هماهنگی تشکیل شود که تجمع و همایش های سالانه طلاب استان تهران را فراهم کرده و برای مشارکت حوزویان در مسایل فرهنگی و اجتماعی پایتخت جلسات هم اندیشی ایجاد کند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران به پیشینه تاریخی حوزه استان تهران اشاره کرد و افزود: حوزه تهران به لحاظ شانیت در واقع ام القرای جهان اسلام است و در تاریخ ایران تاثیرگذار بوده است. بنابراین از مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علمای بزرگ تهران درخواست حمایت از حوزه تهران را داریم و دست آنها را می فشاریم و برای سلامتی آیت الله مهدوی کنی دعا می کنیم.

وی افزود: حوزه علمیه استان تهران در این چند سال اخیر خسران های جدی دیده است و بزرگانی نظیر آیت الله مجتبی تهرانی، آیت الله مجتهدی و آیت الله خوشوقت را از دست داده و حوزه تهران دچار خلاء شده است. بنابراین ما از علمای تهرانی که در حوزه های قم هستند درخواست می کنیم که بازگشته و در حوزه تهران حاضر شوند تا بتوانیم از برکات وجودشان استفاده کنیم.

آیت‌الله رشاد تاکید کرد: معضلات فرهنگی بحران های معنوی تهران همه به خاطر وجود این خلاء علمی و معنوی است و برای رفع معضلات فرهنگی باید حوزه های علمی پایتخت تقویت شوند.

وی ادامه داد: علمای تهرانی در حوزه های قم، ما را یاری کنند تا حوزه های پایتخت را احیاء کنیم. اکنون جامعه ما دچار پاره ای از بیماری های فرهنگی و انحرافات مذهبی شده است. امروز جامعه از دین فهمی عوامانه و آمیخته به خرافات رنج می برد و این مساله به دلیل خلاء کمی و کیفی اصحاب حوزه در محافل پدید آمده است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه نگرانی های فرهنگی جز با تقویت حوزه های علمیه قابل رفع نیست افزود: رشته های تخصصی باید تقویت شوند طلبه ها باید امروز در یک رشته متخصص شوند. رشته های تخصصی باید توسعه و مراکز تخصصی ایجاد و توسعه داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید