بازدید آیت‌الله رشاد از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بازدید آیت‌الله رشاد از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این بازدید که حجج اسلام پورامینی رئیس مرکز پژوهش‌های جوان، محمدی جورکویه رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی و عرب‌صالحی رئیس پژوهشکده‌ی حکمت و دین‌پژوهی، ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی را همراهی می‌کردند؛ آیت‌الله رشاد از غرفه‌های سازمان انتشارات پژوهشگاه، کانون اندیشه‌ی جوان، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری و انتشارات سوره‌ی مهر بازدید و مسئولان غرفه‌ها توضیحات لازم را به ایشان ارائه کردند.

همچنین ایشان پس از بازدید از غرفه‌ی سازمان انتشارات پژوهشگاه در گفتگویی اختصاصی با روابط عمومی پژوهشگاه در سخنانی پیرامون فعالیت‌های یک‌ساله سازمان انتشارات و حضور این سازمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفتند: آرایش غرفه‌ی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، تبلور انباشت تجربه‌ی مدیریتی، هنری و نمایشگاهی سنوات گذشته است و می‌توان گفت که صورت تکامل‌یافته‌ی تدابیر و موفقیت‌های سال‌های قبل قلمداد می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم که به لحاظ غرفه‌آرایی و چیدمان آثار، همچنین دلگشابودن محیط، نسبت به سال‌های قبل وضعیت مطلوب‌تر شده است.

البته یک اشکال اساسی در دسته‌بندی و طبقه‌بندی آثار پژوهشگاه وجود دارد که به سازمان انتشارات مربوط نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ی تشکیلات پژوهشگاه باید مجدداً آثار را دسته‌بندی و طبقه‌بندی کند. بعضی آثار به موضوعات دیگری مربوط می‌شوند، ولی فهرست موضوعی که روی جلد اثر خورده است، متناسب با آن اثر نیست. همچنین پاره‌ای از آثار مربوط به موضوعات جدیدی از قبیل «منطق فهم دین» می‌شود که یک حوزه‌ی معرفتی و رشته‌ی مستقل است، ولی با این حال در میان سایر آثار قرار گرفته است. همین‌طور حوزه‌ی جدیدتری مثل «فلسفه‌ی دین» که حوزه‌ای مستقل است و دستگاه مستقلی به نام «قطب علمی فلسفه‌ی دین» برای پی‌گیری مطالعات این حوزه تأسیس شده است، در غرفه عنوان مستقل ندارد و این درحالی‌است که یکی از بخش‌هایی که بیشترین آثار در آن تولید شده است و از نظر کمّی و کیفی جایگاه خاصی دارد.

نکته‌ی دیگر اینکه در پژوهشگاه به برخی موضوعات اهتمام خاص داریم که در غرفه نمود ندارد؛ برای مثال «فلسفه‌های مضاف» که مورد توجه ویژه‌ی پژوهشگاه در تولید معرفت است، اصلاً جلب توجه نمی‌کند و غالباً در موضوعات متعلق این فلسفه‌ها قرار گرفته است؛ مثلاً «فلسفه‌ی اقتصاد» در بخش اقتصاد است. شاید در مناسبت‌های آینده ناچار شویم یک چیدمان موضوعی داشته باشیم و بخشی را هم ـ ولو مکرر ـ برای موضوعات خاص پیش‌بینی کنیم که اولویت‌ها و کارویژه‌های پژوهشگاه در آن برجسته شده باشد.

البته در مجموع دوستان زحمت کشیده‌اند و غرفه‌ی خوبی را سامان داده‌‌اند و ثمره‌ی این زحمت هم این است که برای سومین سال متوالی غرفه‌ی سازمان انتشارات پژوهشگاه غرفه‌ی برتر نمایشگاه شده و مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است که باید از یک‌یک دوستان و همکاران سازمان انتشارات و عوامل مرتبط، خاصه از مدیرعامل این سازمان، جناب آقای حسینی تشکر کنیم.

لازم به ذکر است غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی که با بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده بود، برای سومین سال متوالی به عنوان غرفه برتر نمایشگاه انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید