به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دومین سمپوزیوم بینالمللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه مورخ ۳۰ خردادماه جاری با حضور آیتالله علیاکبر رشاد آغاز به کار کرد.
در ابتدای این سمپوزیوم بینالمللی دکتر جواد محمدی رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ضمن خیر مقدم برخی امور و برنامههای علمی این پژوهشگاه را معرفی و تشریح نمود.
در ادامه آیتالله علیاکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این سمپوزیوم خطاب به عوامل این برنامه گفت: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مانند جبهه شماست و جبههای در خط مقدم قلمداد میشود. آنچه انجام میدهید حتما مستحب است و بلکه بعضاً امور شما واجب کفایی است.
وی افزود: وقتی کشوری اعلام میکند که به کار شما نیازمند است یعنی کار شما حیاتی است و در همه عرصههای حیات بشری موثر است. آمیزه تمدن زیست فناورانه است. اصولاً تمدن از تغییر پدید میآید؛ پس کار شما تنها مستحب نیست و بلکه واجب کفایی است. کار مستحب و واجب کفایی کاری الهی است بنابراین کار شما هم الهی است.
آیتالله رشاد ضمن اشاره به تاثیرات امور زیست فناورانه در امور فعل هستی و الهی خاطر نشان کرد: شما در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حال مطالعه فعل خدا هستید. اگر طلاب حوزههای علمیه در حال مطالعه امر خدا هستند، شما نیز در حال مطالعه علم خداوندید. عالم جایگاه جریان فعل الهی است. شما در حال مطالعه فعل خدا بوده پس کار شما واجب است. کار خود را قدر بدانید، همواره با وضو باشید و در حال عبادت چون کار شما الحمد و عین عبادت است. امور شما همانند قرآن خواندن است. چون قرآن هم درحال فهم علم خداست؛ گویا در تمام طول روز و در محیط کار خود در حال خواندن قرآن هستید.
وی با اشاره به تفاوت دیدگاهی روسای جمهور سالهای قبل امریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا معتقد بود که باید بشر را نجات دهد همزمان بوش اعلام کرد که کار در سلولهای بنیادی اخلاقی نیست و این کار دخالت در امر خداست. در آن زمان رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران دستور داد تا کار در این امر شروع گردد. همین دو تفاوت دیدگاه در کلام است که تفاوت میان ایران اسلامی و امریکای را نمایان میسازد.
آیتالله رشاد تصریح کرد: رهبر ما میگوید این امر و دخالت در آن لازم است اصلاً هم دخالت در کار خدا نیست. همین دو دیدگاه است که تفاوتها را نشان میدهد. گاهی احکامی داریم که کلی هستند، قاعده یعنی اصل یعنی اساس. تغییر در خلقت یک قاعده است هر کاری که از نوع تغییر خلقت باشد جایز نیست کسی که به جای خداوند شیطان را دوست داشته باشد زیان کرده است و کار تصرف در زیست را شیطانی میداند، تغییر در خلقت دقیقا کار شیطان است و جایز نیست و تصرف در آن باید وجود داشته باشد تا تمدن شکل گیرد.
وی ادامه داد: ادله مختلفی بر استفاده از مهندسی ژنتیک وجود دارد. دستور خداوند است که اگر کسی به کار، پیشرفت، علم و تمدن نپردازد، امر الهی روی زمین مانده است. در جای دیگر، خداوند متعال میفرمایند که ما شما را از خاک آفریدیم و به عمران آن مامور ساختیم. امر خداوند عمران و آبادسازی است، پس برای این کار، باید به مهندسی ژنتیک و زیست فناوری روی آورد.