مقام معظم رهبری فقیهی مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند

مقام معظم رهبری فقیهی مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران در همایش «زعیم ذوفنون» با بیان اینکه مقام معظم رهبری وارث فقیهان و حکیمان بزرگ در روزگار ما است، گفت: ایشان یک فقیه مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش «زعیم ذوفنون» با حضور فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و جمعی از مسوولان و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد بعد از ظهر امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش «زعیم ذوفنون» گفت: در کتابی که تالیف شده وجهی که می خواهم عرض کنم مغفول مانده که امیدوارم در چاپ بعدی مورد توجه قرار گیرد و آن مسئله مقام و مرام فکری رهبر انقلاب است.
وی گفت: ما در مورد شخصیتی سخن می گوییم که نسب ایشان به شخصیت های بزرگ تاریخ ایران مانند میرداماد می رسد. مجموعه نظراتی که رهبر انقلاب در عرصه های مختلف تولید کرده اند به دلیل فراوانی کمتر به چشم می آید. هر کدام از نظرات رهبر انقلاب کافی بود که از او یک شخصیت نظریه پرداز جهانی بسازد. مردی که می توان گفت وارث فقیهان و حکیمان بزرگ در روزگار ما است. ایشان در سن ۱۸ سالگی وارد درس خارج می شوند و شاگری آیت الله بروجردی، آیت الله طباطبایی، حضرت امام(ره)، شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت الله میلانی را کرده اند. این مرد عظیم عصاره فقهی چنین مردان بزرگ است.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران گفت: رهبر انقلاب شخصیتی با ابعاد متنوع دارند که با بزرگان شیعه قابل مقایسه است. ایشان یک فقیه مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند. ایشان ۴ کتاب در حوزه رجال تالیف کرده اند که نشان دهنده دقت ایشان در مباحث حدیثی است. ایشان در حوزه کلام و تفسیر دارای دیدگاههای جدیدی هستند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ایشان یک اثر فاخر است که نشان دهنده ذهن منسجم و ساختارمند ایشان است.
آیت الله رشاد افزود: ایشان در حوزه تاریخ جهان و تاریخ غرب دقایق و ظرائفی را مطرح میکند انسان مبهوت می‌شود. در مورد تاریخ منطقه آنقدر دقیق به ذکر تاریخ می پردازند که نشان دهنده حافظه قوی ایشان و شخص شناسی و نسب شناسی ایشان است. آنچه که مهم است فهم تاریخی و درک تحلیلی از تاریخ و آینده را در تاریخ دیدن است که در بیانات ایشان مشهود است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ایشان در فهم اجتماعی و قلمرو استراتژیک و مسائل نظامی و روابط بین الملل بی بدیل هستند. ایشان ۲۸ است که درس خارج می دهند. حدود ۷ تن از اساتید بنده صاحب رساله اند اما درس ایشان از ویژگی هایی برخوردار است که در کمتر اساتید دیگر می توان یافت.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: روش ارائه، الگوریتم اجتهاد، پرداختن به مباحث نو از قبیل جهاد و … وجه تمایز رهبر انقلاب با دیگران است که با یک ادبیات کاملاً فنی و با موضوع شناسی کاملا دقیق از سوی ایشان تدوین و ارائه شده است. ایشان انواع گونه های هنر را از قبیل تئاتر، موسیقی، سینما و … را به طور فنی می شناسند. هیچ یک از مراجع از حیث موضوع شناسی با ایشان برابری نمی کند.
آیت الله رشاد با بیان اینکه تسلط بر تاریخ اسلام بسیار و فهم مسائل در استخراج حکم بسیار موثر است، گفت: ایشان در این زمینه صاحب نظر هستند و به آرای معاصرین در هر بحثی بسیار مسلط هستند. رجال حدیث را بسیار دقیق می شناسند. بیان بسیار خوب و بدون زوائد دارند و حدود هزار نفر در درس خارج ایشان شرکت می کنند که بی نظیر است. از ویژگی های فقه ایشان دستگاه وار دیدن و نظام مند بودن فقه است.
رشاد در ادامه گفت: ایشان نگاه گره گشا برای حکومت و فقه دارند. پویایی و دقت در تحلیل واژگان و لغات شناسی امتیاز دیگر ایشان است. جهانی اندیشی در فقه از دیگر ویژگی هاست که فتوای ایشان در فقه هسته ای باعث تحول بزرگی است. در تفقه، توجه ایشان در حیثیت اسلام مورد اهمیت است که مثلا درباره حکم ایشان درباره قمه زنی تبلور می یابد. روزآمدی مباحث ایشان، اهتمام به موضوع وحدت و تقریب مذهب اسلامی از دیگر ویژگی های فقه ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید