آیت الله رشاد:
امام باقر(ع)، شکافنده علوم و امام صادق(ع)، بسطدهنده و گسترش دهنده این علوم بوده است
رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام باقر(ع)، شکافنده علوم و امام صادق(ع)، بسطدهنده و گسترش دهنده این علوم بوده است.
آیت الله علی اکبر رشاد در جلسهای با حضور طلاب با گرامیداشت شهادت امام باقر(ع) اظهار داشت: بسیار معروف است که مذهب ما را مذهب جعفری تعبیر میکنند، این در واقع اسم گذاری است که دیگران روی ما چنین نامی گذاشتهاند وگرنه ما همان تعبیر امام خمینی(ره) یعنی اسلام ناب را در اختیار شیعه داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه جزییات عقایدمان به نام اسلام است و به دین اسلام معتقد هستیم و اصول مذهب همان اصول دین ماست و فقط جنبه آموزشی در ان نهفته است و ما با اسلام، تفاوتی نداریم.
وی تصریح کرد:اما برخی از فرق، تفاوتهایی با اسلام ناب دارند و مثلا عدل را قبول ندارند و به ما عدلیه میگویند،چون ما معتقدیم خدای متعال عادل است و همه اعمال حَسَن و قبح دارند و معتقدیم افعال ذاتا یا مَحسن یا قبیح هستند.
آیت الله رشاد عنوان کرد: هر چند برخی فرق چنین دیدگاهی را ندارند و میگویند هر چه شارع گفت حَسَن است همان است و هر چه گفت قبیح بوده نیز همان است و ذاتا چیزی حَسَن و قبیح نیست.
وی خاطرنشان کرد: اما در تشیع و طبق اسلام ما معتقدیم خدا براساس حَسَن و قبح احکام، حکم داده و همه احکام نیز حکمت و علت دارند لذا افعال حَسَن را، خدا واجب و یا قبیح را حرام و مکروه کرده است.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران گفت: این همه آیات، نشانگر اسلام حقیقی است و فلسفه نیز برای شیعه است، از این رو بسیاری از آیات را به خوبی تفسیر میکنند و در اهل سنت کمتر فیلسوف داریم و عرفان از ناحیه اهل سنت شروع شده است.
وی در این باره افزود: در زمان اهل بیت(ع) نیز عرفان شرقی را دامن زدند و برای فلسفه نیز این گونه گفته می شود و خلفا آن را به جهان اسلام آوردند اما مسلم این است شیعه عقل گرا و همچنین عرفانی نیز هست.
آیت الله رشاد عنوان کرد:مکتب تشیع، مکتب جدیدی نیست که بگوییم انشعابی از اسلام است، از این رو تعبیر مکتب جعفری را نمیپسندم، چون مکتب جدیدی نیست؛ اینکه تصور شود امامان دیگر یک مذهب داشتند و امام صادق(ع)، یک مذهب دیگری داشته باشد این گونه نیست.
وی بیان کرد:در واقع مکتب جعفری، مکتب مجزایی از مکتب امامان نیست، همانطور که در حدیث ثقلین آمده که قران و عترت از یکدیگر جدا نمیشود و هیچ حدیثی این قدر محکم نیست و این حدیث برای حقانیت شیعه کافی است، چون مکررا از پیامبر صادر شده است و دلالت ها این قدر مفصل و دقیق است که ذره ای احتمال خلاف نمیتوان داد و عالمان بزرگی در مورد حدیث ثقلین آثار ارزشمندی دارند.
رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) اظهار داشت: مکتب جعفری نیز مجزا از شیعه و اسلام نیست و تعبیر مذهب تشیع داریم لذا مذهب نیست و خود دین است.
وی تصریح کرد: بسیاری از علوم میراث امام باقر(ع) است و از امام صادق(ع) توسعه یافته است،70 درصد از احادیث از امام صادق(ع) و سپس بخش زیادی از آن امام باقر(ع) بوده و این پسر آن پدر عالم است.
آیت الله رشاد گفت: بسیاری از روایات امام صادق(ع) از پدر نقل شده و در واقع احادیث بیشماری از امام باقر(ع) بوده و نقل آن تا رسول خدا(ص) میرسد که از آن با نام سند طلایی تعبیر میشود و در مقطعی از تاریخ فرصتی ایجاد شد امام صادق جلوه کرد.
وی افزود: کار امام باقر(ع) سختتر از امام صادق(ع) بود، چون امام باقر(ع) بعد از اختناق به روی کار آمد، همان طور که از برخی از امامان حدیث کمتری داریم چون در دوران خفقان بودند و اجاره نقل نمیدادند؛ امام باقر(ع) در چنین دورانی زیست.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران بیان کرد: 4 هزار نفر شاگرد در جلسات بحث امام صادق(ع) حاضر شدند و این علوم اشاعه یافت وگرنه مجوعه مطالب از حضرات قبلی و از امام باقر(ع) است، از این جهت بسیار غنی هستیم.
وی عنوان کرد:اهل تسنن 40 هزار حدیث از پیامبر(ص) دارند که از اصحاب نقل میکنند و ما احادیثی داریم که مستقیم از اهل بیت(ع) و از محضر رسول خدا(ص) گرفتهایم، ما احادیث را از امام صادق(ع) میگرفتیم که ایشان نیز از پدر و سایر امامان گرفتهاند.
آیت الله رشاد تاکید کرد: در مجموع باید گفت ما مذهب مجزایی نداریم و در واقع اسلام ناب داریم و متن اسلام را ما از تشیع در اختیار داریم.
وی تصریح کرد:توحید و عدل دو اصل علویان است و احیاکننده این دو اصول هستیم و از طرفی جوهر نهج البلاغه نیز توحید و عدل است هر چه داریم از امام باقر(ع) و دیگر ائمه داریم، به ویژه اینکه امام باقر(ع)، شکافنده علوم و امام صادق(ع)، بسطدهنده و گسترش دهنده این علوم بوده است و در مقام فهم و فعل در برابر این علوم باید کوشا باشیم.
بسیاری از علوم، میراث امام باقر(ع) پس از دوران خفقان است
لینک کوتاه: https://rashad.ir/?p=6126