هدف تروریست‌ها در افغانستان شیعیان هستند

هدف تروریست‌ها در افغانستان شیعیان هستند

آیت الله علی اکبر رشاد در ابتدای درس خارج فقه، حمله تروریستی به مسجد شیعیان قندهار افغانستان را محکوم کرد و اظهار داشت: آیا این تعجب‌آور نیست که این فجایع فقط راجع مردم مظلوم شیعه افغانستان رخ می‌دهد؟ این نشان از آن دارد که آنچه هدف تروریست‌ها است شیعیان هستند و جهت دیگر حکایت از سمت‌گیری و جهت‌گیری دولت و مقامات سیاسی افغانستان دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آمریکا یک سرزمین مین گذاری شده را تخلیه کرده است، گفت: آنان ابتدا با باز کردن دست طالبان و ترک افغانستان به بهانه خروج از این سرزمین، زمینه را برای این جریان تندرو فراهم کردند و از سوی دیگر عناصر داعشی را از عراق و شام به افغانستان انتقال دادند. همه این جنایات و فجایع در افغانستان قابل پیش بینی بود.

وی به قابل پیش بینی بودن این جنایات و فجایع در افغانستان اشاره و عنوان کرد: امروز تنها شیعیان هستند که در برابر استکبار جهانی ایستاده‌اند از این رو آماج این فجایع نیز معلوم بود که شیعیان خواهند بود. تکرار فجایع این چنینی که در آن هر بار چندصد نفر زخمی و کشته می‌شوند آن هم در محلی که مردم مشغول عبادت و انجام مناسک دینی هستند کاملاً واضح است که جهت این فعالیت‌ها و جنایت‌های تروریستی چیست و کیست؟

آیت الله رشاد اضافه کرد: جهت‌گیری و سمت‌گیری همه این جنایات به سمت و سوی شیعیان است زیرا شیعه تنها جبهه‌ای است که ثابت قدم در اقصی نقاط عالم در برابر آمریکا ایستاده است. آنها می‌خواهند افغانستان مظلوم را که به یک سرزمین سوخته بدل کرده‌اند به میدان جنگ بین مذاهب بدل کنند و جنگ طایفه‌ای و فرقه‌ای راه بیاندازند، قاعدتاً هم شیعیان و برادران اهل سنت آن سرزمین آگاه و هوشیار هستند تا مبادا به دام آمریکا و داعش سر سپرده آمریکایی گرفتار شوند.

شیعیان قربانیان فجایع تروریستی در افغانستان
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه باید برای این جنایات چاره‌ای اندیشید، تصریح کرد: باید یک دولت قوی و فراگیر که همه جناح‌ها، جریان‌ها، فرق و مذاهب در یک فرایند منطقی و قانونی و متکی بر آرای مردم روی کار بیاید که بتواند اوضاع را مهار و مدیریت کند و کشور را بتواند اداره کند. اداره کشور افغانستان بسیار دشوار است و مختصات خاص خودش را دارد از این رو باید یک دولت توانا، جامع و فراگیر متکی به آرای عمومی و با مشارکت همه جناح‌ها و فرق و مذاهب به وجود بیاید که این اوضاع نابسامان سامان بگیرد یا خود مردم تدبیری کنند و وارد میدان شوند چرا که مردم قربانی این فجایع هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تشکیل بسیج مردمی را لازمه تأمین امنیت در افغانستان دانست و گفت: وقتی یک دولتی نیست و یا هست اما توانا و قادر نیست که به صورت فراگیر کشور را مدیریت کند و احیاناً قادر نیست امنیت مردمش را تأمین کند فرقه کشی می‌شود و جنگ مذاهب راه می‌افتد مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه خودشان وارد میدان شوند. تجربه‌ای که در نقاط دیگر منطقه و جهان اسلام موفق و کامیاب ظاهر شد. مثلاً در لبنان جریان حزب الله یک بسیج مردمی است و یک نهاد و تشکل دولتی نیست و مردم آن را تشکیل دادند. امروز اگر حزب الله لبنان نبود وضع این کشور چگونه بود همان‌طوری بود که قبل از حزب الله بود یعنی هر روز اسرائیل غاصب، قدار و جبار هوس می‌کرد تا به این کشور هجوم آورد و بخش‌هایی یا حتی بیروت و پایتخت آن کشور را هم اشغال کند. از زمانی که این جریان بسیجی، جهادی و مردمی به وجود آمد اسرائیل را با همه ادعای عده و عده و تجهیزاتش از انجام این جنایت عاجز کرد.

وی افزود: واقعیت لبنان نشان می‌دهد که وقتی مردم به صورت یک جریان خودجوش مردمی، خالص و ناب وارد صحنه می‌شود مشکلات و سازماندهی می‌شود. لبنان ناامن‌ترین کشور منطقه بود که بر اثر مجاورت با سرزمین‌های اشغالی اسرائیل که هر لحظه می‌خواست حمله می‌کرد، دستگیری می‌کرد و می‌کشت ولی با ظهور جریان حزب الله این مشکل حل شد. حتی در عراق وقتی داعش ظهور کرد، آمریکا آمد و این کشور اشغال شد تا زمانی که حشد الشعبی تشکیل نشد این کشور امنیت نداشت، مبارزات ثمر بخش نمی‌شد و به نتیجه نمی‌رسید اما از زمانی که بسیج مردمی عراق از متن مردم با مدیریت مردمی، خالصانه، دلسوزانه، مشفقانه و وطن پرستانه به وجود آمد گویی یک قدرت بزرگ در برابر داعش ایجاد شد.

تشکیل بسیج مردمی؛ راهکاری برای حفظ امنیت در افغانستان
آیت الله رشاد بیان کرد: با وجود توسعه نفوذ داعش در یک مقطعی و تسلط آمریکا و حملات پیاپی که علیه حشد الشعبی انجام شد اما آن گروه مردمی بودند که کار را پیش بردند. همین تجربه در یمن اتفاق افتاد و وقتی جوانان حوثی به عنوان جریان مردمی وارد میدان شدند با وجود پشتیبانی آمریکا و غربی‌ها و همراهی و همکاری برخی دولت‌ها و دولتک های منطقه عربی که با محوریت عربستان پر مدعا صورت می‌گرفت اما آل سعود نتوانست کاری از پیش ببرد. حوثی ها کاری کردند که عربستان را از تجاوز پشیمان کرد.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: تشکیل یک بسیج مردمی برای مقابله با تروریست‌ها و جریان‌های تکفیری در افغانستان احساس نیاز می‌شود. این تشکل مردمی باید مانع جریان‌هایی شوند که می‌خواهند این سرزمین و مردم مظلوم تر این کشور را آماج حملات قرار دهند و هر روز یک فاجعه بیافرینند. فعلاً در شرایط کنونی به نظر می‌رسد هیچ چاره‌ای جز اینکه خود مردم وارد میدان شوند و خودشان شرایط را سازمان دهی کنند وجود ندارد و این سازمان دهی به معنای آن نیست که در مقابل با دولت قانونی کشور بایستند بلکه این بسیج مردمی باید به عنوان بازوی قدرت مردمی دولت بدل شود. جوانان وطن دوست، ضد استکبار و مسلمان باید در افغانستان سازمان دهی شوند و خودشان امنیت را تأمین کنند تا یک دولت مقتدر و فراگیرد روی کار بیاید و کشور را سر و سامان بدهد.

مسئله فرج فراتر از تاریخ است/ باید از منظر هستی‌شناسی و جهان‌شناسی بررسی شود

مسئله فرج فراتر از تاریخ است/ باید از منظر هستی‌شناسی و جهان‌شناسی بررسی شود

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد شنبه، ۲۴ مهرماه همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الامر و زمان(عج) در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) فرموده است که در آخرالزمان از امت من مهدی(عج) ظهور می‌کند.
وی افزود: از نظر کلامی همه‌ فرق مسلمان ها فرج و ظهور حضرت مهدی(عج) را قبول دارند، صرفاً اختلافاتی وجود دارد که شاخص‌ترین آن در زنده بودن است به عنوان مثال ما و برخی فرق به شدت معتقد هستیم حضرت مهدی(عج) در حال حاضر زنده هستند و هر زمان خداوند اذن دهد ظهور خواهند کرد اما برخی فرق دیگر می‌گویند حضرت مهدی(عج) متولد می‌شوند و سپس ظهور می‌کنند یعنی هنوز متولد نشدند. لذا اصل اینکه حضرت حجت(عج) فرج و ظهور خواهند داشت مورد اجماع همه مسلمانان است و این اختصاص به شیعه ندارد.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: در داخل یکی از حیات‌های مسجدالحرام اسامی مبارک ۱۲ امام و از جمله حضرت مهدی با خطاطی به صورت زیبایی روی سنگ نوشته شده است.
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بیشترین روایات درباره ظهور حضرت مهدی(عج) از پیامبر(ص) است و اهل سنت هم این روایات را نقل می‌کنند که در آخرالزمان مهدی(عج) خروج خواهند کرد، گفت: پس از ظهور خداوند متعال باران را فراوان می‌باراند و آسمان بسیار سخاوتمند عمل می‌کند، زمین گیاهان خود را خارج کرده و پر برکت می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان کرد:‌ پس از ظهور حضرت مهدی(عج) اموال را بین مردم به عادلانه تقسیم می‌کنند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پس از ظهور امت اسلامی اقتدار پیدا کرده، تعظیم، تکریم و عزیز می‌شوند، اظهار کرد: همه اهل زمین جزو امت اسلامی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسئله فرج فراتر از تاریخ است، ابراز کرد: تاریخ یک امر انسانی است که بر اساس تحولات، اتفاقات و رفتارهای انسانی با یکدیگر اتفاق می‌افتد اما اینجا مسئله فرج از عالم انسانی فراتر می رود و به حوزه طبیعیات هم مربوط می‌شود و تنها به مناسبات انسانی مربوط نمی‌شود بلکه حتی مناسبات حیوانی را هم تغییر می دهد.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: پس از ظهور طبیعت موجودات عوض و اصلاح می‌شود و به سوی کمال می‌رود. در برخی روایات است که گرگ و میش با امنیت در کنار هم زندگی می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه امر فرج مناسباتی فراتر از مناسبات انسانی دارد، خاطرنشان کرد: مساله فرج باید در چهارچوب فلسفه هستی‌شناسی و جهان‌شناسی تحلیل شود. ما باید موضوع فرج را از فراتر از مناسبات انسانی و عوامل مادی ببینیم.

فقه موجود بر اساس نیازهای روز بازسازی شود

فقه موجود بر اساس نیازهای روز بازسازی شود

مدیر حوزه های علمیه گفت: می بایست طبقه بندی درست و مدونی در ابواب و فصول فقه انجام گیرد؛ این یک امر بی نهایتی است که می تواند در فقه و سایر علوم ما عملیاتی شود؛ منظومه سازی چیزی غیر از نظام سازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، صبح امروز در هم اندیشی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز که به مناسبت افتتاح شعبه قم مؤسسه عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار شد، گفت: آنچه پیشانی این حرکت پربرکت در قم و تهران است پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام اسلامی، روح فقه ماست؛ تردیدی نداریم که منظومه و گزاره های فقهی ما که مبتنی بر حقایق است فراوان و متکثرند.

وی افزود: این گزاره های متکثر دارای نظام‌وارگی بوده در عین تطبیق با منظومه فقهی اهل بیت علیهم السلام دارای قابلیت تغیر است. پاسخگویی به نیازهای جامعه در اعصار مختلف یکی دیگر از ویژگی های نظام فقهی اسلام است.

عضو شورای عالی حوزه، نظام فقهی اسلام را استکشافی دانست و گفت: فقه اسلام در اصل استکشافی است اما وجوهی از آن بر اساس صنع هم می باشد. باید در فرآیند بازسازی فقه نکاتی را مدنظر قرار داد؛ یکی از آن ها تحول در فقه موجود است.

وی با اشاره به لزوم بروزرسانی ابواب فقهی افزود: باید مصادیق مستحدثه به ابواب و فصول فقه موجود اضافه شوند.گام سوم این است که بدانیم حداقل ۲۰ باب فقهی جدید به فقه موجود باید افزوده گردد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در دومین گام کلان می بایست اصول را هم مورد بازسازی قرار داد، اظهار کرد: باید تفریع و انشعاباتی در اصول فقه موجود ایجاد شود؛ غنای دانش اصول می تواند بر غنای فقه و سایر علوم ما بیفزاید.

وی با تأکید بر اهمیت منظومه سازی عنوان داشت: می بایست طبقه بندی درست و مدوّنی در ابواب و فصول فقه انجام گیرد؛ این یک امر بی نهایتی است که می تواند در فقه و سایر علوم ما عملیاتی شود؛ منظومه سازی چیزی غیر از نظام سازی است.

آیت الله اعرافی گفت: سومین گام کلان که توسط شهید صدر کلید خورد اما ناقص مانده نظام سازی است.

وی ادامه داد: نظام سازی یک حقیقتی صحیح است که می توان با عبور از ظواهر گزاره های توصیفی کلامی به ورای آن ها به آن رسید.

مدیر حوزه های علمیه نظام سازی را از کمک کنندگان به ارتقای فقه برشمرد و خاطرنشان کرد: نظام سازی می تواند در سطوح بالا ایجاد قطع و امید کند و در عین حال به ما تحلیل در فهم درست شریعت را ارائه می دهد.

وی گفت: امروز حوزه از ۲۰ سند تحولی، برنامه ۵ ساله و درختواره دانشی برخوردار است و این می تواند بیانگر رویکرد نظام مند حوزه در عصر حاضر باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،‌ بیان داشت: راه برای حوزه باز شده است تا با تصویب بیش از ۴۰۰ رشته تخصصی سرفصل نویسی شده بتواند به تولید علم متناسب با نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی بپردازد.

وی ضمن بیان سیر واسپاری های حوزه، افزود: مدیریت فعالیت های آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف به مراکز و حوزه های علمیه در استان های مختلف واسپاری شده است تا در سرعت انجام امور تسریع حاصل گردد.

چشم‌انداز «فقه نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش‌عالی امام رضا(ع)

چشم‌انداز «فقه نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش‌عالی امام رضا(ع)

چشم‌انداز «فقه نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش‌عالی امام رضا(ع)
نوشتاری از حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر شعبه قم مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی امام رضا(ع)

پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظامی دین‌بنیاد در ایران اسلامی را می‌توان نقطه‌ی عطفی در تأملات و تلاش‌های فقهی دانست. چه‌آن‌که، تأسیس چنین نظامی به معنای اقبال مؤمنان به همه‌ی ابعاد فقه و تمامی ارزش‌های اسلامی است. اقبال به فقه مقتضی رویکرد جامع و نظام‌مند در مواجهه با آن است. چه‌آن‌که، نمی‌توان بخش‌های فقه را مباحث بی‌ارتباط با یکدیگر و غیر نظام‌مند دانست. در این میان، متولیان دانش فقه می‌بایست به تبع نظام‌مندی شریعت در عالم جعل و تشریع الهی، همه‌ی ابعاد فقه را در جامعیتی نظام‌مند در اختیار جامعه اسلامی قرار دهند. این امر مقتضی تلاشی همه‌جانبه و مجاهدتی ضابطه‌مند از سوی فقه‌پژوهان و فقه‌اندیشان است.
نیازهای جامعه‌ی اسلامی تنوّع چشم‌گیری دارند که پاسخ‌های جامع، نظام‌مند و در عین حال فقه‌بنیاد را از جانب دانش فقه و فقها می‌طلبند. این پاسخ‌های دینی حاوی بخش‌های ثابتی است که حاکم اسلامی و مجموعه‌ی کارگزاران را در ساختارسازی، رویه‌پردازی و اقدامات حاکمیتی یاری می‌کنند. اما این تأملات فقهی مقتضی توجه به نظام‌مندی فقه و تلاش برای نظام‌سازی در ابعاد مختلف با رویکرد فقهی است. ازاین رو، پرداختن به تأملات فقهی با دغدغه‌ی نظام‌سازی نیاز کنونی و آینده‌ی جامعه‌ی اسلامی است. این تأملات می‌تواند به «صورت‌بندی فقه نظام‌ساز» بینجامد.
اگر جامعه‌ی اسلامی می‌بایست از نظام‌های عینی و علمی در خور خود برخوردار باشد، نظام‌های مزبور می‌بایست بر ارزش‌های اسلامی تکیه زنند. اما ارزش‌های اسلامی در عالم تشریع از نظام‌مندی خاصی برخوردارند که بدون شناخت آنها در قالب منظومه‌های هدف‌دار و نظام‌مند نمی‌توان انتظار داشت که به نحو مناسب در جامعه تحقق پیدا کنند. ازاین‌رو، تلاش برای «نظام‌شناسی دینی» و «کشف عقلانیت جامع اسلامی» می‌تواند و باید ما را به کشف و استنباط منظومه‌ی معارف اسلامی در عرصه‌های مختلف رهنمون کند. این عقلانیت جامع اسلامی حاوی «نظام‌های کلان اسلامی»، «نظام‌های خرد اسلامی» و «زیرنظام‌های اسلامی» است.
تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران معاصر تلاشی از سنخ تلاش‌های تمدّنی است. چه‌آن‌که، این نظام دین‌بنیاد با تکیه بر منظومه‌ی ارزش‌های اسلامی به‌دنبال بازتأسیس تمدّن اسلامی است و این امر جز با نظام‌سازی در ابعاد مختلف امکان ندارد. «نظام‌سازی دینی» پیوند عمیقی با «نظام‌شناسی دینی» و «استنباط عقلانیت جامع اسلامی» دارد. چه‌آن‌که، ایفای «رسالت نظام‌سازی دینی» توسط آحاد جامعه اسلامی و کارگزاران جز با تکیه بر «نظام‌های مستنبط دینی» و به تعبیر دیگر، جز با تکیه بر «عقلانیت جامع اسلامی» امکان تحقق نخواهد یافت.
در این میان، دانش فقه صرفاً عهده‌دار استنباط حکم تک‌مسأله‌ها یا حتی حکم مسائل متنوع در عرصه‌های مختلف نیست. بلکه، می‌بایست با تکیه بر «نظام‌مندی شریعت اسلامی» در سطح «فقه نظام‌ساز» ظاهر شود. این امر می‌بایست هم با تقویت تلاش‌ها و مجاهدت‌های عمیق فقهی و هم با تکیه بر تمامی تلاش‌های پیشین انجام گیرد. اما بی‌توجهی به نیازهای فقهی در جوامع اسلامی و نه فقط در ایران اسلامی، دغدغه‌ی حرکت به سمت «فقه نظام‌ساز» را تضعیف می‌کند. در مقابل، توجه به آینده‌ی تمدّنی جهان اسلام می‌تواند این دغدغه را به صورت فوق العاده‌ای تقویت کند. چنان‌که، توجه بسیاری از فقهای معاصر در اوایل پیروزی انقلاب اسلام به نیازهای ایران معاصر مجاهدت‌های فقهی آنان را در راستای رفع نیازهای نظام به حرکت درآورد.
پیش‌نیاز دست‌یابی به این غایت اسلامی را می‌توان توسعه‌ی آموزش‌ها و پژوهش‌های تخصصی در عرصه‌های مختلف فقه دانست. تقویت این رویکرد آموزشی و پژوهشی در دوره معاصر اهمیت فراوانی دارد. چه‌آن‌که، بسیاری از مسائل پیش روی نظام اسلامی قرار دارند که چندان مورد بررسی فقهی قرار نگرفته‌اند. هر یک از فقه‌های تخصصی را می‌توان معطوف به تقویت تأملات عمیق فقهی در نیازهای فزاینده‌ای طراحی کرد که پیش روی فقهاست.
در این میان، «فقه نظام‌ساز» را نمی‌توان به توسعه‌ی فقه‌های تخصصی تقلیل داد. بلکه، باید و می‌توان به مقوله‌ی «نظام‌سازی دانش فقه» به مثابه‌ی رویکردی افق‌گشا در عرصه‌ی فقه‌پژوهی و فقه‌اندیشی نگریست. پذیرش این رویکرد برآمده از نگاه جدّی و راهبردی به نظام‌مندی شریعت و نظام‌مندی فقه است. به تعبیر دیگر، اگر شریعت نظام‌مند باشد، جهت‌دهی ارزشی جامعه و نظامات موجود در آن را باید رسالت اصلی شریعت و فقه دانست. شریعت محصولی بشری نیست که متکی بر دانش ناقص انسان و امیال تغییرپذیر او باشد. بلکه، شریعت محصول علم، حکمت و رحمت مطلق الهی است. این اوصاف الهی مقتضی جهت‌دهی ارزشی حیات انسان است و به‌گونه‌ای این رسالت را زمینه‌سازی می‌کنند که دانش متصدّی کشف آنها از توانمندی لازم برای جهت‌دهی، نظام‌بخشی و نظام‌سازی در ابعاد مختلف برخوردار باشد.
به تعبیر دیگر، شریعت محصولی الهی است که عهده‌دار نظام‌سازی در زندگی انسانی است. این امر توان و بنیه‌ی لازم برای دانش فقه فراهم آورده است. ازاین‌رو، ارتقای فقه از مسأله‌بسندی و مسائل‌بسندی رایج به سطح استنباط نظامات عینی و معرفتی نه تنها می‌تواند توان مسأله‌کاوی فقهی را ارتقا دهد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای تأثیرگذاری و پاسخ‌های فقه به نیازهای نوشونده شود. بر این اساس، فقه‌های تخصصی را می‌بایست عهده‌دار دو رسالت دانست:
یک. استنباط و ارائه‌ی مجموعه‌ی ارزش‌های ثابت و جهت‌دهنده‌ی مؤلفه‌های متغیر جامعه؛
دو. کشف نظام حاکم بر ارزش‌های مزبور و جهت‌دهی نظام‌ موضوعات مربوط به آنها.
در این میان، مؤسسه‌ی آموزش عالی امام رضا(ع) با هدایت مستمر و مجاهدت علمی اندیشمند پرتوان آیت‌الله رشاد حفظه الله در سال‌های اخیر تلاش کرده است در حدّ توان خود سهم مؤثری در توسعه‌ی رشته‌های فقهی داشته باشد. این مؤسسه به یاری خداوند متعال و دستگیری اهل بیت اطهار(ع) در چشم‌انداز فعالیت خود، طراحی و راه‌اندازی حدود ۴۰ رشته فقهی را قرار داده است. در حال حاضر، چند رشته‌ی زیر در مؤسسه برگزار می‌شود:
۱٫ دوره رسمی «تربیت مدرس فقه و اصول» (با رویکرد فقه نظام‌ساز)؛
۲٫ دوره «فقه سیاست»؛
۳٫ دوره «فقه تربیت اسلامی»؛
۴٫ دوره «فقه مالکیت فکری»؛
۵٫ دوره «فقه زیست‌فناوری»؛
مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در نظر دارد در کوتاه مدت رشته‌های زیر را نیز راه‌اندازی کند:
۱٫ دوره «فقه التقنین»؛
۲٫ دوره «فقه اطلاعات و امنیت»؛
۳٫ دوره «فقه اقتصاد».

صلاح و فلاح آمریکا در نابودی و فروپاشی اوست

صلاح و فلاح آمریکا در نابودی و فروپاشی اوست

آیت الله علی اکبر رشاد با محکوم کردن جنایت افغانستان، اظهار داشت: فجایعی که در این دهه‌های اخیر در جهان اسلام خاصه در خاورمیانه اتفاق می‌افتد منشأ و مبدا آن آمریکای قدار، جبار، ستمگر و ستم سرشت است که در رأس یا به واسطه اذناب و دست نشانده‌های خود مرتکب می‌شود. این جمله ژرف، شگرف و ماندگار رهبر راحل و فقید انقلاب حضرت خمینی (ره) را به خاطر داریم که فرمودند هر چه تحمل می‌کنیم و هر چه می‌کشیم زیر سر آمریکا است بنابراین هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید؛ این کلام بزرگوار، کلام دقیقی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از جرثومه حکومت کفر و استکبار آمریکایی که بنا، مبنا و مبدا او تجاوز، اشغال و غصب است غیر از این توقع نمی‌رود. دولتی که برای پیدایشش به اشغال سرزمین مردم بومی آمریکای شمالی و با غصب اراضی، اموال و منابع آنان دست زدند امید و صلاحی به آن نیست و جای شگفتی است که انسان‌هایی خوش باورانه تصور کنند که آمریکا حتی می‌تواند اصلاح شود در حالی که او ذاتاً فاسد است و همه عمر مفسد بوده و همیشه و همه جا مفسدانه عمل می‌کند چگونه نسبت به او گمان اصلاح می‌رود؟

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران با بیان اینکه آمریکا جز به زوال و نابودی صلاح نمی‌پذیرد، عنوان کرد: صلاح و فلاح او در نابودی و فروپاشی اوست. از زمانی که زمزمه ترک افغانستان از سوی آمریکا مطرح بود معلوم شد چه برنامه‌های شومی را این رژیم جبار و قدار برای مسلمان‌های منطقه و مردم مظلوم افغانستان در ذهن خود می‌پروراند. آمریکایی‌ها صریحاً اذعان و اعتراف کردند و هیچ‌گاه هم انکار و تکذیب نکردند که طالبان را برای مقابله با شوروی و داعش را برای فروپاشی نظم و اقتدار خاورمیانه به وجود آوردند بلکه بدون هیچ ملاحظه‌ای آن را اعتراف کردند. بنابراین از زمانی که زمزمه خروج آمریکا از افغانستان مطرح شد روشن بود که چه توطئه‌هایی را طراحی کردند. آنان یک سرزمین در واقع بمب‌گذاری شده، یک سرزمین آتش زیر خاکستر و سرزمینی پر از تله و مین را پدید آوردند و می‌خواهند خارج شوند تا از آتش‌هایی که در این سرزمین شعله‌ور خواهد شد، در امان باشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آنان با این هدف که مردم مظلوم افغانستان و احیاناً مردمان منطقه، در شریان بمب‌هایی که در این خاک مظلوم تعبیه کردند، بسوزند. آنان کاملاً پیش بینی کرده بودند برای همین دست طالبان را باز گذاشتند تا این دولت تندرو و بی منطق با یک قرائت غلط از دین و با گرایش‌های غیر متجانس و نامتناسب با حیات بشر معاصر به قدرت برسد. از سوی دیگر نیز بعد از آنکه در عراق و سوریه شکست خورد و داعش آمریکا ساخته، کارایی خود را از دست داد درصدد شدند تا با این اقدام به آنان القا کنند که بدون اتکا به آمریکا از جمله مانند کشور سعودی نمی‌تواند به زندگی و حیات خود ادامه دهند. آمریکا باقی مانده لشکر شکست خورده داعش را به افغانستان منتقل کرد و معلوم بود که در مرز شرارت‌هایی را می‌پروراند و زمانی که به ظاهر آمریکا از افغانستان خارج شد این شرارت‌ها اتفاق بیفتد و به محض خروج همانند آب خوردن طالبان افغانستان را تصرف و اعلام حکومت و پیروزی کند.

هم اندیشی علمی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز برگزار می شود

هم اندیشی علمی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز برگزار می شود

هم اندیشی علمی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز با حضور صاحبنظران این حوزه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در شهر مقدس قم برگزار می شود.
همزمان با افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام هم اندیشی علمی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و علاقمندان به مباحث فقه معاصر در شهر مقدس قم برگزار می شود.
در این هم اندیشی علمی آیت الله علیرضا اعرافی عضو شورای عالی و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ایراد سخنرانی خواهند داشت.
همچنین در این مراسم شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با حضور آیت الله اعرافی و دیگر اساتید و مدیران حوزه های علمیه قم به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
لازم به ذکر است موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) شهریورماه سال ۸۵ در شهر تهران تاسیس و در حوزه مباحث معاصر فقهی به تعلیم و تربیت دانش پژوهان اهتمام ویژه داشته است، در سال ۱۴۰۰ با توجه به درخواست فضلای حوزه علمیه قم برای استفاده از دروس موسسه و فضای علمی و فقهی و بهره مندی از اساتید مبرز در راستای راه اندازی فقه های تخصصی شعبه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در قم دایر گردید.
گفتنی است آیین افتتاح رسمی موسسه و هم اندیشی گفتمان تخصصی فقه تخصصی نظام ساز صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله رشاد و با حضور اساتید و صاحبنظران، دانشجویان و دانش پژوهان علاقمند به مباحث فقهی در محل این موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود.
علاقمندان می توانند این مراسم را به صورت زنده و مستقیم از طریق اسکایپ دنبال کنند.

آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می شود

آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می شود

آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله رشاد در محل این موسسه در شهر مقدس قم برگزار می شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام ضمن اعلام این خبر گفت: انقلاب اسلامی در ایران معلول گره حکمت نظری به عملی و خروج دین از حوزه درونی عقل و قلب و ذهن به سمت تحقق عینی و اجتماعی بوده است در این میان خواسته انسان مومن انقلابی پاسخ گویی به نیازهای فکری ومعنوی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی بوده است.
وی در بیان کاربرد فقه در دنیای امروز گفت: از جمله علوم دینی که با عینیت و عمل انسان دین دار گره خورده است فقه است که در چارچوب حرمت وجوب و استحباب و کراهت می پردازد بعد از انقلاب اسلامی مساله انسان مومن انقلابی تعیین چارچوب های تکلیف رفتاری در ابعاد کلان سیاسی واجتماعی و اقتصادی بوده است که منجر به ظهور اندیشه های تحول گرایانه فقیهانی هم چون شهید صدر و امام خمینی ره …گردید که از جمله برون داد این اندیشه ها می توان تدوین قانون اساسی و نیز سازمان دهی ساختا ر سیاسی بوده است.
حجت الاسلام همتی با بیان اینکه فقه شیعه بعد از انقلاب اسلامی با چالش ها و فرصت هایی مواجه شد گفت: از جمله چالش های فقه ورود مستقیم فقها در امر حکومت بود با توجه‌ به‌ نبود تجربه های حکومت داری با چالش هایی مواجه شد. دومین مساله مواجه با رقیب جدی ای در حوزه مدیریت زندگی انسان مدرن است که در قالب علوم انسانی مدرن باید ونباید رفتاری انسان را شکل می دهد این امر رقیب جدی برای همه ادیان ازجمله اسلام گردیده است .
همتی در بیان فلسفه تاسیس مراکز آموزش عالی حوزوی تصریح داشت: در پاسخ به این مساله برخی نهادها و مراکز ایجاد گردید که بیشترین تلاش آنها در حوزه مبانی نظری بوده و در حوزه رفتار وعمل برخی تلاش ها در حوزه فقه وحقوق شکل گرفت. این مراکز معمولا در حاشیه حوزه‌های علمیه شکل گرفت و عملا در درون نهاد حوزه دو جریان به وجود آمد، اما فضای حوزه هم چنان در همان فضای غیر حکومتی در حال تنفس بود که عملا بسیاری از نخبه گان حوزوی را راهی دانشگاه‌ها کرد و آسیب هایی را در بر داشته است.
وی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام از اواسط سال ۱۳۸۵ فعالیت های خود را آغاز کرده و در رشته های تخصصی حوزه به تربیت دانش پژوهان همت گمارده است. با توجه به این ضرورت و دغدغه در دور دوم فعالیت های خود به تولید نظریه و طراحی و راه اندازی رشته های فقه تخصصی پرداخته است این امر از سال ۱۳۹۶در حوزه تهران آغاز گردید تشکیل حلقه فقه نظام ساز با دعوت از اندیشمندان مختلف و تشکیل جلسات مداوم و نیز تشکیل گروه‌های علمی فقه السیاسه فقه التربیه و فقه وحقوق مالکیت فکری و فقه زیست فن آوری و جذب دانش پژوه در این رشته ها از جمله فعالیت های موسسه بوده است در این میان در سال ۱۴۰۰ با توجه به درخواست فضلای حوزه علمیه قم برای استفاده از دروس موسسه و فضای علمی و فقهی و بهره مندی از اساتید مبرز در راستای راه اندازی فقه های تخصصی شعبه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در قم دایر گردید. امسال با جذب دانش پژوهان در رشته مدرسی فقه واصول به دنبال تربیت طلاب با رویکرد فقه نظام است.
لازم به ذکر است آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در محل موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود.
علاقمندان می توانند این مراسم را به صورت زنده و مستقیم از طریق اسکایپ دنبال کنند.

امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی چون علامه حسن‌زاده آملی هستند

امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی چون علامه حسن‌زاده آملی هستند

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز در مراسم بزرگداشت ارتحال ملکوتی مرحوم آیت‌آلله حسن‌زاده آملی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سوگواری حکیمی سترگ، فیلسوفی بزرگ، عارفی عظیم الشان، دانشمندی بی بدیل، فقیه و اصولی، سالکی فاضل و اخلاقی مذهب نشستیم که در عمل تجسم فضائل و انقلابی بی نام و نشان و بی ادعا بودند.

وی افزود: مرگ حق است اما مرگ مردان حق مرگ انسان نیست مرگ انسانیت است. صرفا مرگ یک عالم نیست بلکه به بیان رسول خدا(ص) مرگ علم است. وقتی عالمان از دنیا می‌روند علم هم از جامعه رخت برمی بندد. عروج علامه حسن‌زاده عروج پاره‌ای از علوم در جامعه ما است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه علامه حسن زاده را می توان تجسم کلمات امیرالمومنین امام علی(ع) در نهج‌البلاغه قلمداد کرد، عنوان کرد: انسان‌ها در مواجهه با علم دو گونه رفتار می‌کنند برخی تنها حافظه خود را انباشته می‌کنند که آنها چیزی جز دائرهالمعارف نیستند و تنها انبانی هستند که گزاره‌های علمی در آنها جایی گرفته است؛ اما عالمان دیگری هستند که علم با حقیقت بصیرت در آنها تجلی پیدا می‌کند. آنها علم را به بصر نمی‌گیرند بلکه علم را با بصیرت درک می‌کنند، در وجود آنها علم، عالم و معلوم متحد می‌شوند. در این حالت علم همان عالم و عالم همان علم است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: آنها علم را در قلب، دل و جان خود جای می‌دهند، وجود آنها به علم نورانی می‌شود و علم در آنها تجسم پیدا می‌کند، علامه حسن زاده از زمره چنین عالمانی بودند که علم را به حقیقت بصیرت دریافته بودند و اگرعلم به عقل، قلب، روح و جان آنها هجمه برده بود جان و عقل آنها به پایتخت این مهاجم بدل شده بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در جهل مرکب علم در وجود انسان انباشه می‌شود و یقین او هم به خطا می‌رود، ابراز کرد: مترفین و دلباختگان به دنیا نسبت به ارزش‌ها بی‌تفاوت هستند و سست رفتار و برخورد می‌کنند. نسبت به آنچه دنیا طلبان محکم به آن می‌چسبند شخصیت‌هایی نظیر علامه حسن‌زاده املی از کنار آن به سادگی، با بی‌اعتنایی تمام و زاهدانه عبور می‌کنند. ایشان به حق زاهد و ساده زیست بودند، مردی به این بزرگی در خانه‌ای بسیار کوچک با امکاناتی اندک زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه انسان جاهل است، گفت: بسیاری از نوابغ تاریخ در پایان عمر به جهل خود پی می‌بردند، در تاریخ بشر نابغه‌ای به عظمت ابن سینا ظاهر نشده یا حداقل شناخته نشده است ایشان در آخر عمر می‌گوید که من اگر نادانسته های خود را زیر پای خود قرار دهنم سرم به عرش می خورد تازه فهمیدم که نمی دانستم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه در قرآن کریم به جهالت انسان اشاره شده است، اظهار کرد: جاهل متوجه جهل خود نمی‌شود مگر حوادثی رخ دهد که جهل و ضعف خود را مشاهده کند. یک نمونه امروزی آن کرونا است که با این همه ادعای بشری در کشف علم، دانشمندان را اسیر خود کرده است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید نباید از آنچه جاهلان می ترسند شما هم بترسید، گفت: انسان اگر مرگ را شناخته باشد از آن نمی‌ترسد زیرا انسان وقتی می‌میرد متولد می‌شود چرا باید از مرگ ترسید، مرگ مرگ نیست زندگی است. تنها جاهلان از مرگ می‌ترسند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شخصیت‌هایی نظیر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی انسان‌های خاکی نیستند و افلاکی هستند اگرچه بدن آنها ریشه در زمین و خاک دارد اما روح آنها شاخه و میوه در آسمان دارد و در ملکوت الهی سیر می‌کند. اظهار کرد: آنها با دنیا آمیختگی مختصری دارند چرا که انسان هستند و با دیگران مراوده دارند اما این دنیا برای آنها تنگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه این عالم عالم غیبت است و اشخاصی نظیر علامه حسن‌زاده در عالم حضور حضور دارند، عنوان کرد: یکی از خصوصیات مرحوم علامه حسن زاده غیرمکتوم بودن ایشان بود که اشراقات و اشرافات خود را به سهولت بازگو می کرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه امثال مرحوم علامه حسن زاده گمگشته حوزه و دانشگاه است، ابراز کرد: علم مدرن علم تجزیه شده است که حقیقت را کامل نشان نمی‌دهد علم به خانه تاریک است بنابراین نمی‌تواند انسان را به کمال برساند. برای پیشرفت ما نیازمند امثال علامه جوادی آملی هستیم که یک عارف و فیلسوف و جامع همه علوم بودند.

وی با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی مرد اخلاق، معنا، معرفت، حکمت، فقه، اصول، کلام، مهدویت و ادبیات، فیلسوف، متکلم، ریاضی‌دان، منجم، اهل معنا و باطن بود، اظهار کرد: امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی همچون حسن‌زاده آملی است. متاسفانه این نسل در حال منقرض شدن است. باید چاره‌اندیشی کنیم مبادا دیگر حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما امثال علامه حسن زاده را تربیت نکند او کسی بود که در حوزه دینی صاحب نظر بود.

مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در توحید ذوب و در اسماء حسنی الهی فانی بودند

مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در توحید ذوب و در اسماء حسنی الهی فانی بودند

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: یکی از امتیازات مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی توانایی ذوقی و ادبی ایشان بود که در ساخت و پرداخت بسیار توانا بودند و کارهای ادبی ارزشمندی انجام دادند که کمتر عالمی امروز همچون ایشان باشد.

وی افزود: درگذشته علمای دینی ادبیات معیار را تولید می‌کردند و به ساحت و ارکان مختلف جامعه، دولت و حکومت تزریق می‌کردند. ادبیات و زبان فارسی در طول تاریخ بیش از آن که مدیون شعرای محض باشد وامدار علمای ادیب و شاعر بود. چرا که شعرای محض توانایی کافی در تولید محتوا و ادبیات را نداشتند اشعار ذوقی و دلنشین می گفتند اما بر مبنای ادبیات به لحاظ محتوا و ساخت زبان اضافه نمی کردند. اگر تاریخ ادبیات را مطالعه کنید این مطلب را تصدیق می‌کنید کسانی که علمای شاعر در ادبیات تاثیرگذار بودند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه علامه حسن زاده نادره دوران با شخصیت جامع و به معنای کلمه بقیه السلف بودند، عنوان کرد: ایشان در کلام، عرفان، فقه، اصول و فنون، علوم غریبه، هیئت، نجوم و ریاضیات به تمام معنا عالم بودند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان کرد: ایشان عبارتی دارند که می‌فرمایند کوشش کنید عبد باشید عابد بودن کافی نیست بکوشید عبد باشید، اگر کسی عابد باشد می‌تواند جاهل هم باشد اما عبد بودن مقام دیگری است. مقام اول انسان عبد بودن است پس از آن در جریان مشیت تکمیلی الهی قرار می‌گیرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: دلیل اینکه سنت عملی حجت است همین است زیرا فعلی که از معصوم(ع) صادر می‌شود بر اساس حدیث قرب نوافل فعل خداوند است و فعل خداوند نمی تواند خلاف شریعت باشد.

وی با بیان اینکه معصوم(ع) محل تجلی افعال الهی، مشیت‌های تکوینی و تشریعی الهی است. ابرازکرد: آنها فعل و قول خداوند و جانشین او بر روی زمین هستند. ائمه(ع) به مقام عبودیت رسیدند وقتی کسی عبد شود نمی‌تواند بر خلاف اراده مولا حرکت کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امانیسم انسان را جایگزین خدا می‌داند اما در مسئله خلافت و عبودیت انسان جایگزین خدا نیست بلکه جانشین، جلوه و مجرای الهی است. گفت: در عبودیت و خلافت در واقع فرد مظهر و مجرای الهی می‌شود و اصالت خداوند بیشتر و پررنگ تر می شود، نه تنها الله از هستی و مناسبات حذف نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر می‌شود و به فرعیت و ثانوی بودن انسان اعتراف می شود که انسان تابع خداوند است.

آیت‌الله رشاد افزود: در عبودیت بر تبعیت و سایه بودن انسان در مقابل حقیقت بودن خداوند اعتراف می شود و این غیر از امانیستم است در امانیست انسان برجسته می شود و خدا کمرنگ می شود امانیست در واقع انسان خداانگاری است و این غیر از آن است که بگوییم انسان نماینده و جانشین خداوند است و به نیابت از او عمل می کند و خود چیزی نیست اصالت با خداوند متعال است.

وی بیان کرد: مرحوم علامه حسن‌زاده آملی تعبیر بسیار زیبا و نغزی دارند مبنی بر اینکه بکوشید به جای اینکه عابد باشید عبد باشید. عابد بودن هنر نیست عبد شدن هنر است، چرا که اگر انسان عبد شود نمی‌تواند جاهل باشد زیرا ایشان صرفاً با علم به بندگی الهی دست پیدا می‌کند؛ اما عابد بودن و مناسک به جا آوردن می‌تواند از اندک اعتقادی بر علم سرچشمه گرفته باشد و اندک انتظامی تحقق پیدا بکند. اما در عبد بودن که انسان نسبت خود را با خداوند متعال بر مبنای رضایت تنظیم می‌کند زمانی رخ می‌دهد که به معرفت دست یافته و علم الهی داشته باشد و بر اساس علم و معرفت و آگاهی چنین چیزی را به دست آورده باشد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه مقام عبودیت و معرفت یکی بوده و در پیوند با یکدیگر هستند، عنوان کرد: عبودیت حاصل نمی‌شود مگر اینکه انسان معرفت داشته باشد و چنین عبودیتی بردگی نیست بلکه مقام و جایگاه دارد. چنین بندگی تنزل نیست بلکه تعالی است. مرحوم آیت الله حسن زاده رضوان الله علیه در این عبارت مضمون دقیق عرفانی و کلام هستی شناسی دقیقی را گنجانده است. ایشان خود نیز اینگونه بود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: برخی از کلیپ‌ها از ایشان در ملاقات و مواجه با برخی از علمای بزرگ پخش شده نشان می داد که او تا چه حد در قبال اهل معنا و معرفت متواضع بودند در حالی که خود به لحاظ مقام و معرفت مراتب بالایی داشتند که برخی از آنها که با ایشان مواجه می شدند از نظر علمی در حد ایشان نبودند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله حسن‌زاده آملی حدود ۲۴۰ کتاب در موضوعات متفاوت و متنوع نوشتند، اظهار کرد: ایشان در جوانی بسیار ریاضت کشیده و چیزهای فراوانی را به دست آورده بودند. در زمینه ارائه یافته ها و واردات قلبی بسیار سخاوتمند بودند و اهل کتمان نبودند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در توحید ذوب شده بودند و هیچ منیتی برای خود قائل نبودند، ابراز کرد: ایشان با آن همه عظمت خود را از یک طلبه کمتر می‌دانستند و بسیار بی‌ادعا و بی پیرایه بودند. در مواجه با مردم تواضع داشتند. ایشان در ذات باری تعالی و صفات و اسماء حسنی الهی فانی بودند.

وی افزود: می‌توان گفت که ایشان از اوتاد روزگار بودند که ما او را نمی شناختیم و از وجود او بهره کافی نگرفتیم. ایشان از سرمایه‌های بزرگ حوزه بودند.

غزل «طرّه‌ی عشق» پیشکش به میراثدار عرفان شیعی، حضرت استاد، علامه حسن‌زاده آملی

غزل «طرّه‌ی عشق» پیشکش به میراثدار عرفان شیعی، حضرت استاد، علامه حسن‌زاده آملی

دوشینه، شبی خوش بود و انجمن معاشران،گره از زلف یار باز کرده بودند و شیخ عارف ما، حضرت علامه حسن‌زاده ـ دام ظله‌العرشی ـ در خماریِ انجمن، رازهای بیشماری افشا داشت و از رموز بسیاری پرده برداشت. این غزل، دُرد باده‌ی دوشین است، مصراع را نیز از معظم‌له وام کرده‌ام. بعدها،استاد به من(رشاد) فرمودند:«غزل طره‌ی عشق را، من از برکرده‌ام» (برگرفته از یادداشت آیت الله علی اکبر رشاد پس از سرودن و تقدیم غزل «طره عشق» به محضر علامه راحل)

پیچ گیسوی‌‌تو‌ رأس‌الفِتَن است،
کفر هندوی توام راهزن است.

بیت ابروی تو در دفتر حسن
شاه ‌بیتِ غزلِ ذوالمِنَن است .

مطلع شعر قدت را نازم !
گر چه هندوست ولی تُرک فن است.

دوش عرشی نفسی میفرمود:
«طرّه‌ی عشق شکن در شکن است»

دل این بیدل واله، عمری است
که اسیر خم آ ن پر شکن است.

شیخ ما راز حیات افشا کرد
دوش، تا دید خمار انجمن است.

تو که هر لحظه دو صد جلوه کنی
از چه پس پاسخ دیدار «لَن»است؟

خود صلیب قلم از عهد صِغَر
چون رشاد آخته بر دوش من است.

تهران، زمستان یکهزار وسیصدوشصت و سه