رسالت شاعر حوزوی این است که شعر مایه‌ور و ماندگار بگوید

رسالت شاعر حوزوی این است که شعر مایه‌ور و ماندگار بگوید

آیت‌الله رشاد، در این مراسم گفت: اگر بپرسید به چه شعری شعر حوزه می‌گویند‌، باید بگویم شعری شعر حوزوی است که افراد غیرحوزوی نتوانند آن را به وجود بیاورند.

وی در ادامه اظهار کرد: چند نکته لازم است که بگویم؛ رسالت شاعر حوزوی این است که شعر مایه‌ور و ماندگار بگوید. شاعر حوزوی نباید در شعر صورت‌زده باقی بماند. اگر طلبه‌ای چنین شعری بگوید شاعر حوزوی است. نباید خودشان را به سبک‌ها و صورت‌های متأخر محدود کنند. همچنین نباید شعر احساسی بگویند زیرا شعر احساسی ماندگار نمی‌شود. مایه اصلی شعر طلاب، معنویت است.
رییس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه شهر تهران در ادامه گفت: شعر به مثابه یک ابزار در دست طلبه است. شعر به خودی خود اصالت ندارد و صاحب شأن نیست. باید از آن در راه رسالت نبوی استفاده کرد. نباید در شعر متوقف شویم. باید از این نعمت برای ادبیات دینی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: طلبه باید فلسفه و ادبیات اسلامی را تدوین کند. باید نظریه‌ ادبی اسلامی و انقلابی داشته باشیم که نداریم. ۳۷ سال از انقلاب گذشته است اما ما چه کرده‌ایم؟ طلبه‌ها و اصحاب رسانه باید نظریه ادبی هنری بیافرینند اما از سایر جاها نظریه‌های ادبی به دانشگاه ما سرازیر می‌شود.
آیت‌الله رشاد در پایان سخنانش گفت: حضرت آقا در گفته‌هایشان فرموده‌اند شعر نباید به مشغله تبدیل شود و باید تنها به شاعربودن رضا دهیم. می‌بینیم که برخی طلاب خوش‌فکر که به وادی شعر آمدند از حوزه خارج شدند. گاهی شعر برای طلاب آفت است. کار اصلی طلبه کسب علم و تدوین نظریه است. البته ظرایف روحی و هنری موهبت الهی محسوب می‌شود اما نباید درگیر موهبت شویم و از رسالت اصلی غافل بمانیم.
لازم به ذکر است این مراسم روز دوشنبه ۳۰ دی ماه سال جاری در محل تالار ایوان شمس برگزار گردید.

دیدگاهتان را بنویسید