اختلاس به لحاظ ماهوی نوعی سرقت است

اختلاس به لحاظ ماهوی نوعی سرقت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) در بیان فلسفه حرمت سرقت می‌فرمایند سرقت اگر حرام شد برای آن است که عفت باقی بماند؛ این فقره از کلام امیرمومنان مبین نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انگیزه های متفاوتی می تواند در سرقت دخیل باشد، عنوان کرد: همچنین سرقت می تواند از افراد گوناگونی سر بزند برای مثال گاهی ممکن است شخص متمکن و بی نیازی دست به سرقت بزند که مساله این فرد با حرمت سرقت حل نمی شود چرا که مساله او عمیق تر از این حد است؛ یا کسی که به رغم دسترسی های بسیار و برخورداری از امکانات مالی فراوان دست به اختلاس می زند ولو اینکه اختلاس به لحاظ حقوقی با سرقت فرق دارد اما به لحاظ ماهوی این اقدام نوعی سرقت به شمار می رود.

آیت الله رشاد ادامه داد: گاهی اوقات کسی ممکن است به اعتبار دیگری مرتکب سرقت شود برای مثال بحث نیاز و زیاده خواهی دلیل سرقت او نبوده بلکه منشاء این فعل حرام تنوع طلبی و هوس رانی است؛ اما حضرت در این کلام به یک عنصر و جهتی اشاره می کند که فراتر از این انگیزه ها است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از دلایل حرمت سرقت را صیانت از انسانیت برشمرد و عنوان کرد: سرقت حرام شد تا انسان ملتزم و متعهد به اصول اخلاقی و شرعی باشد حتی اگر فقیر و نیازمند بود عفت پیشه کند چرا که زینت فقر عفت است همانطور که زینت ثروت و تمکن بخشش بیان می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با استناد به آیات قرآن کریم، بیان داشت: براساس آیات قرآن کریم فقرای عفیف ارزشمند بوده و عفت در فقر نشانه کمال و شخصیت آدمی است؛ امام علی(ع) می فرمایند: خداوند متعال اجتناب و پرهیز از سرقت را به خاطر آن وضع کرد تا تاکید کند که عفت و خویشتن داری برای انسان فقیر ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود دیگر کسی نمی تواند بگوید چون من تهی دست بودم ناچار به دزدی شدم زیرا هنر آن است که انسان در فقر و تهی دستی دست به دزدی و سرقت نزند.

دیدگاهتان را بنویسید