استاد گلشنی جزو پرچم‌داران علم دینی است

استاد گلشنی جزو پرچم‌داران علم دینی است

آئین نکوداشت استاد مهدی گلشنی به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر دوشنبه ۵ اسفند در تهران برگزار شد.

آیت‌الله «علی اکبر رشاد» در این آئین طی سخنانی گفت: توصیه به تکریم عالمان، سنت و رویه اخلاقی و از دستورات دینی ماست. اساساً تکریم شخصیتی دردمند و دغدغه‌مند از مصادیق بارز التزام به این سنت است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: من از دهه شصت با استاد گلشنی آشنایی دارم و همواره وجود پربرکت او نافع بوده است. او به جهات مختلف ممتاز است. به لحاظ علمی، استعداد، زکاوت و از جهات دینی و اخلاقی و انقلابی جایگاه برتری دارد. وی از لحاظ استعداد از همان دوره نوجوانی برجسته بود و آنگونه که شنیدم درخشش خاصی حتی در آن دوره داشت.

آیت‌الله رشاد افزود: استاد گلشنی چه در دوران تحصیل و چه در سال‌های آتی خدمات علمی فراوانی داشت و دارد و جوانان از خرمن پربار او خوشه چین. رشته تحصیلی او فیزیک است اما در حوزه فلسفه دین صاحب نام بوده و در مجامع و انجمن‌های بزرگی عضو است و آثارش مورد توجه اندیشمندان در مقیاس جهانی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: استاد گلشنی در تدریس فلسفه اسلامی در حد فضلای بزرگ ظاهر شده‌اند. فضلای بزرگ ما، نوعاً مدرس نهایه و بدایه هستند اما ایشان این کتاب‌ها را نیز تدریس می‌کنند. شاید این را ما طلاب کمتر بدانیم.

وی گفت: غمی که استاد گلشنی برای علوم‌انسانی می‌خورد چه بسا محققان علوم انسانی نمی‌خورند، آن قدر که او غم علوم دینی را دارد ما طلبه‌ها به آن اهتمام نداریم. سراسر آثار و کتاب‌هایش سرشار از دغدغه دین و معرفت دینی است و حجت دینی عمیق و دانشمندانه در او وجود دارد. استاد گلشنی جزو پرچمداران علوم دینی است. آنچه که او به لحاظ محتوا تولید می‌کند همگی روح دینی داشته و قابل استفاده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دغدغه علم دینی استاد گلشنی افزود: مقوله تولید علم دینی جزو آرمان‌ها و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است. در واقع این مهم جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است و اهل فضیلت آن را به عنوان آرمان تعقیب می‌کنند لذا اگر احساس شود که در لسان برخی مدعیان کژی‌هایی اتفاق می‌افتد مایه دل نگرانی اصحاب این آرمان می‌شود.

آیت الله رشاد گفت: ما بر این باوریم که می‌توانیم علم دینی را تولید و احیا کنیم و این مهم امروزه بالفعل شده است اما با این وجود هرچه که ادعا شود دینی است، دینی نیست. علم دینی نیازمند معیار است و باید معیار آن مشخص شود. علم دینی چیزی نیست که مستندات آن به آیات و روایات باشد بلکه مسائل باید وجه دینی داشته باشند و به لحاظ غایت دینی باشند که اگر چنین مسأله‌ای محقق نشود معرفت دینی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از معرفت دینی را علم دینی تشکیل می‌دهد، گفت: معرفت از ساحت الهی حاصل می‌شود اما از مجاری و فرایند مختلف از سپهر الهی به انسان نازل می‌شود. عقل در این میان مجرایی دیگر از معرفت است. قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ» برای انسان‌های کامل است.

آیت الله رشاد اظهار کرد: علم تک منبع نیست و روش علم دینی تک روشی نیست. برخی ادعاها که دشمنان و رقبای ما به عنوان تخطئه جریان آرمان گرا در مورد علم دینی می‌گویند و از سوی دیگر سخنان برخی افراد که به نام علم دینی مطرح می‌کنند وهن است.

وی افزود: این روزها برخی در باب علم دینی و بعضاً طب اسلامی مطالبی می‌گویند نیز وهن است. اخیراً چهار جلد کتاب به دستم رسید از همین قسم مطالب که در آن حتی یک روایت با سند صحیح نبود. مگر می‌توان با خبر فاقد سند گزاره تولید کرد؟ بزرگانی چون سید مرتضی که اولین اثر جامع اصول فقهی ما از اوست معتقد است خبر واحد موثق در فقه حجت نیست چه رسد که ما بیاییم در حوزه علم به خبر واحد آن هم بدون سند اعتبار کنیم. ما در حوزه کشف حقایق و واقعیات نیازمند منطق و ادله معتبر هستیم.

پاسخی بگذارید