رفتار صوفیانه مورد تأیید اسلام نیست

رفتار صوفیانه مورد تأیید اسلام نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: امام علی (ع) در فرازی از کلمات قصار نهج البلاغه می‌فرمایند: مرارت، سختی و دشواری دنیا شیرینی آخرت است و شیرینی دنیا تلخی آخرت محسوب می‌شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه ابراز کرد: حضرت در این کلام نورانی و عمیق نسبت دنیا و آخرت را تعریف می‌کنند، اینکه چه نسبتی بین رفتار دنیوی و حالت اخروی برقرار است.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) به چگونگی عمل و رفتار انسان با دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از روابط اربعه اصلی که انسان با آن مواجه می‌شود رابطه او با دنیا است اینکه انسان با دنیا باید چگونه رفتار کند و چه عملی انجام دهد تا آخرتی آباد داشته باشد، طبق صریح روایات؛ این دنیا مزرعه آخرت است.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: اگر دنیا کشتگاه واپسین است پس باید انسان با تلاش و کوشش به کاشت و داشت بپردازد تا بتواند در قیامت به برداشت حاصل موفق شود.
آیت الله رشاد از دنیا به عنوان عالم پست یاد کرد و اظهار داشت: انسان با تلاش، تدبیر و تحمل شدائد می‌تواند از این دنیای پست در جهت تکامل و اعمال صالحه بهره ببرد و آخرتی آباد داشته باشد.
وی با بیان اینکه تلخی دنیا حلاوت آخرت است، خاطرنشان کرد: این کلام به آن معنا نیست که تلخی بی ثمر و بیهوده ارزشمند است بلکه مقصود آن است که اگر انسان در این دنیا برای آخرت سعی و تلاش کند به آسایش اخروی نائل می‌شود.
این استاد برجسته حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اسلام دین دنیا گریز نیست بلکه دین دنیا گر است؛ اسلام هرگز کسی را تشویق نکرده که تارک دنیا شود و در کنجی بنشیند و از مواهب دنیا بهره نبرد بلکه آدمی را دعوت می‌کند تا دنیاگر باشد دنیاگرایی که در راستای آخرت است، دنیاگرایی در اسلام مذموم اما دنیاگری در راستای آخرت ممدوح است.

در منظر دیگران

در منظر دیگران

آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی):
خیلی خوشحالم از زیارت این مجموعه با ارزشی که الحمدلله به همت جناب آقای رشاد و همکارانشان بوجود آمده است. باید خدا را شکر کنیم و از جناب آقای رشاد هم صمیمانه باید تشکر کنیم. ایشان همت کردند و زیر این بار سنگین شانه‌شان را گذاشتند و امروز الحمدلله یک مجموعه خوبی تشکیل شده و شخصیت‌های با ارزشی و استعدادهای درخشانی و سلیقه‌های خوبی در نگارش و در انتخاب موضوع انسان می‌بیند…. اینکه آقای رشاد حفظه الله می‌فرمایند ما یک جبهه جدیدی شدیم، خیلی خوب است. این احساس، احساس بسیار خوبی است. این جبهه را با داهیه‌های خودش مشخص کنید و این را گسترش دهید.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / دیماه ۱۳۷۵

_________________________________________________________________________________________________

حجت الاسلام والمسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه:
آیت الله رشاد شخصیتی است که علاوه بر توان علمیِ شخصی و انگیزش نظریه پردازی و دغدغده های فردی نسبت به نظریه پردازی و تولید علم، دغدغه مدیریتی نیز دارد و تلاش می کند در جبهه انقلاب اسلامی نوآوری و تولید علم شکل بگیرد؛ به تعبیر دیگر اگر جبهه انقلاب را مشتمل بر شبکه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بدانیم، استاد رشاد نقش کلیدی در شبکه فکری انقلاب اسلامی به ویژه در دو دهه اخیر داشته است.
ممکن است برخی کار مدیریتی انجام دهند اما خود اهل اندیشه و نظریه پردازی نباشند اما آیت الله رشاد در کنار مدیریت، دغدغده های فکری هم دارد و به دنبال آنها می رود و با روش اجتهادی و استدلالی به مباحث پاسخ می دهد. برای مثال اینکه ایشان درباره «فلسفه فرهنگ»، «علم دینی»، «نظریه فطرت» و «منطق فهم دین» تحقیق و نوآوری داشته، نشان می دهد استاد رشاد در پی تحول در حوزه دانش و معرفت بوده و است.

بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا:
استاد رشاد همواره سفارش می کند که جلوتر از زمان باشید و بحث های مختلف حوزه های فکری را دنبال کنید. این نشان می دهد که ایشان دنبال نوآوری است و در برخی زمینه ها مطالب و اندیشه های نویی دارد.
در گستره هایی چون کلام، بحث های اجتماعی و مقوله فرهنگ در سال های اخیر توجه بیشتری داشته و بعد از اینکه وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، بسیار جدی در مورد مساله فرهنگ و فلسفه فرهنگ، مداقه و مطالعه دارد. یکی از مسایلی که در مورد ایشان باید بیان کرد، این است که نگاه انتقادی مثبت دارد. از سوی دیگر بسیار خوش ذهن است. به خاطر می آورم در جلساتی که در گذشته تشکیل می شد با اینکه در حوزه مباحث علوم شناختی مطالعات گسترده‌ای نداشتند اما از ذهن بسیار تیزی برخوردار بودند…
بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی:
استاد رشاد افزون بر فعالیت های اجرایی و مدیریتی، در مسیر شکوفایی اندیشه های اسلامی در رشته های گوناگون از جمله فلسفه دین،‌ آثار علمی مهمی هم تولید کرده است. از جمله آثار متعدد ایشان کتاب «منطق فهم دین» است که نظریه روش شناسی اکتشافِ گزاره ها و آموزه های دینی را طرح و تبیین می کند. علاوه بر این، دیدگاه ایشان در کرسی های نظریه پردازی مورد بررسی و تایید قرار گرفته و در دانشگاه های متعددی نیز مورد توجه بوده است. لذا ایشان هم در بُعد نظری، تالیف و تحقیق و هم در پژوهشگاه تحتِ اشراف خویش گام های بلند علمی را در مسیر فلسفه دین اسلامی برداشته است.
بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری:
شخصیت های فرهیخته ای مثل ایشان که در مکتب امام خمینی(ره) رشد کرده اند، درباره حوزه انقلابی دیدگاهی خاص دارند با این مبنا که دین نه تنها از سیاست جدا نیست بلکه سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است و مجموعه دین و مکتب الهی اسلامی مرکب است از مجموعه طرح ها و برنامه ها برای زندگی بشر؛ یعنی همانطور که مباحث علمی، اجتماعی، فرهنگی، ارتباطات اجتماعی و … مطرح است و تکالیف فردی جمعی و حقوق و مباحث اقتصادی در لابلای آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بیان می شود، سیاست هم مورد تاکید است؛ لذا اینکه پیامبر(ص) با ورود به مدینه حکومت تشکیل دادند و مدینه النبی(ص) مرکز اولین حکومت بعد از نزول وحی و بعثت رسول خدا(ص) قرار گرفت، معنایی جز همراهی دیانت و سیاست نمی دهد.
بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

دکتر محمد محمدرضایی استاد تمام دانشگاه تهران:
استاد رشاد در حوزه کلام و فلسفه اسلامی تبحر دارند و با توجه به ذکاوت و تیزهوشی ایشان در فهم مسایل وارداتی فلسفه دین، در حوزه فلسفه دین متخصص هستند و هم شبهاتی را که از طرق برخی رویکردهای فلسفی به دین و اسلام مطرح شده است به نحو بسیار دقیقی پاسخ می دهند.
و من شهادت می دهم که نوشته ها و مقالات ایشان در این حوزه واقعاً قابل استفاده است و برخی از مقالات ایشان را شخصاً برای استفاده، چندین بار مطالعه نموده ام و به دانشجویان حوزه فلسفه دین و کلام جدید نیز سفارش می کنم که مقالات جناب استاد را مطالعه کنند.
بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور:
جبهه فکری پژوهشگاه آنطور که آیت الله رشاد آن را سازماندهی کرده، می کوشد تا به عنوان تولیدگر دانش در حوزه علوم انسانی اسلامی نقش داشته باشد و به عنوان جریان تاثیرگذار در روند شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، جایگاه بایسته خود را بیابد. در واقع استاد رشاد آنطور که من در طول سال ها ارادت و رفاقت دریافته ام، همیشه نگاهی عمیق و متفکرانه به حوزه مباحث دینی داشته و در کنار ارادت به نظام و تلاش برای آنکه بتواند جبهه دفاع از نظام و ارزش های بنیادین آن را سامان دهد، به سمت ایجاد پژوهشگاه حرکت کرده اند …
بیشتر بخوانید

_________________________________________________________________________________________________

جناب آقای حامد رشاد پسر ارشد استاد رشاد:
بی تردید تصویری که از «پدر» در قاب ذهن نقش می بندد مرهون رنگ هایی است که از فکر، گفتار و عمل او جان گرفته و ترکیبشان قهرمانی را نقش زده که هیچ کس و هیچ چیز قدرت حذف و جایگزینی اش را ندارد.
اما… وقتی این رنگ ها از مجاهدت، روح انقلابی، دغدغه دائم علمی فرهنگی و رشادتی بی بدیل برای حذف دست اندازهای بزرگراهِ علم و فکر، روح گرفته باشند قطعا این تصویر همانقدر که در قاب تاریخ زنده و پررنگ می ماند، برای فرزند هم جاودانه خواهد بود و هیچ گرد و خاکی از زمان نمی تواند آن را کدر و کمرنگ کند.
بیشتر بخوانید

نشست گفتمان مجدد نواندیش، مکتب فلسفی نوصدرایی برگزار شد

نشست گفتمان مجدد نواندیش، مکتب فلسفی نوصدرایی برگزار شد

آیت الله علی اکبر رشاد در این نشست هم اندیشی که به صورت مجازی برگزار شد، به تشریح نقش فاخر امام راحل و علامه طباطبایی در گفتمان سازی فلسفه اصیل اسلامی در عرصه های مختلف اجتماع و فرهنگ و حوزه معرفت دینی پرداخت.

استاد علی اکبر رشاد در نشست گفتمان مجدد نواندیش، مکتب فلسفی نوصدرایی که به شکل مجازی و به همت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد، گفت: تهران پس از حضور حکیم موسس زنوزی دارای نشاط فلسفی شد و صدها حکیم به سمت تهران آمدند.

وی افزود: این رونق به شکلی پیش آمد که تهران را شهر هزار حکیم می گفتند. پس از فتح تهران به دست فتحعلی شاه تهران کلا دو مدرسه داشت که یکی از آنها تخریب شده و یکی از آنها مدرسه امام رضا(ع) است. پس از پایتخت شدن تهران، این شهر رونق می گیرد و حوالی ۱۲۰ مدرسه علمیه در تهران تاسیس شد.

رئیس حوزه علمیه تهران بیان کرد: وقتی امواج فلسفی از غرب به ایران رسید تاثیر خود را نیز گذاشت و حکمای ما از جمله حکیم شعرانی با فراگیری زبان در این زمینه فعال شدند. اوج گیری این مکتب به دهه ۲۰ بر می گردد که با حضور علامه همراه است.

وی گفت: با ظهور علامه و امام راحل در عرصه فلسفه و فقه، اولین های بزرگی در بدنه حوزه و جامعه و سیاست ما شکل گرفت. گفتمانی که این دو بزرگوار آغاز کردند رو به گسترش گذاشت و شخصیت های دیگری نیز ظهور کردند. این گفتمان بسیار جامع است و اضلاع گوناگونی دارد که دامنه بسیار وسیعی در عرصه های مختلف دارد. همچنین در حوزه اجتماعیات و الهیات و کلام نیز جایگاه بسیار جامعی دارد.

رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین یادآورشد: علامه، بنیانگذار الهیات جدیدی در بدنه شیعه و اسلام است. آیت الله شهید مطهری نیز در حوزه الهیات اجتماعی خدمات بسیاری را آغاز کردند. امام راحل نیز بعد فقهی این گفتمان را راهبری می کردند. در عرصه فلسفی، حضرت امام در فلسفه نوصدرایی صاحب نقش است زیرا ایشان مدرس اسفار بودند و مباحث عرفانی را مطرح می کردند و رویکرد نقادانه ای را نیز در حوزه حکمت دارند.

وی افزود: یکی از وجود این گفتمان مجدد انتقادی بودن این گفتمان در عرصه حکمت است. علامه طباطبایی جایگاه خود را در تاریخ شیعه و علم دارند که این جایگاه بسیار عالی است. ایشان از عناصر جامع هستند. حاشیه ایشان بر کفایه، از حاشیه های عمیق و دقیق است و به همین دلیل ایشان تنها در فلسفه و تفسیر خلاصه نمی‌شوند.

رئیس حوزه علمیه تهران بیان کرد: بیش از ۷۰ فلسفه مضاف استخراج و تولید محتوا شده است که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روی آنها کار شده است. امتداد فلسفه در حوزه کاربردی برای حل مشکلات فلسفی و زیرساخت های اساسی در عرصه های مختلف می تواند نقش مهمی در بسط این جریان باشد. در حوزه معرفت شناسی، فلسفه دینی و معرفت دینی و علوم قرآن و فلسفه عرفان و انسان شناسی و فلسفه علم و علم دینی و علوم انسانی و… این فعالیت، جدی بوده است.

وی گفت: برای بسط فلسفه و تولید معارف جدید و گره گشایی از حیث جهاد نظری حیطه حیات بشری معاصر، راهی جز بسط و ارتقای فلسفه خاصه در قالب فلسفه های مضاف نداریم که بدون مبانی و تحکیم مبادی و پیش انگاره ها در هیچ جایی نمی توان گام برداشت که کار تولید این پیش انگاره ها بر عهده فلسفه است.

مقاومت دربرابر دشمن از نشانه های ایمان است

مقاومت دربرابر دشمن از نشانه های ایمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) می فرمایند: هرگز کسی را به مبارزه نطلب، درصدد هماورد طلبی و مقدم بر مبارز خواهی نباش، ولیکن هرگاه کسی تو را به مبارزه طلبید و خواست که با او مواجه شوی جواب ده و بی جواب نگذار زیرا اگر چنین نکنی این حمله زمینه جبن و ترس خواهد شد.

وی افزود: کسی که برای دادخواهی و مبارزه پیش قدم می شود او در حقیقت بغی و ستم می کند اما کسی که اهل ستم است و فریاد نزاع و مبارزه سر می دهد نباید بی جواب باقی بماند.

رییس شواری سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران دعوت کننده به مبارزه را ظالم و باغی خواند و اظهار داشت: همیشه باغی و ظالم شکست خورده و زمین خورده است در نتیجه انسان نباید مبارزه طلبی آنان را بی پاسخ بگذارد این اخلاق دینی است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه مومنان و مسلمانان هرگز برای جنگ و مبارزه پیش قدم نمی شوند، عنوان کرد: مومن هرگز ترسو و بی تفاوت نمی شود و اگر کسی او را به مبارزه بطلبد از میدان نبرد فرار نمی کند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه مومن در مقابل دشمن اهل مقاومت و مجاهدت است، اظهار داشت: نشانه ایمان مقاومت است همان سیاستی که جمهوری اسلامی طی این سالها سرلوحه خود قرار داده و هرگز درصدد جنگ با کسی نیست اما اگر کسی جرات کرد و وقیحانه دست به طغیان و ستم زد در مقابل او می ایستد و متجاوز را پشیمان می کند.

مجلس برای تحریم کالا و بستن شرکت های فرانسوی قانون تصویب کند

مجلس برای تحریم کالا و بستن شرکت های فرانسوی قانون تصویب کند

آیت الله علی اکبر رشاد در واکنش به هتک حرمت به ساحت نبی مکرم اسلام(ص) تاکید کرد؛
مجلس برای تحریم کالا و بستن شرکت های فرانسوی قانون تصویب کند.
آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: متاسفانه غرب افسار گسیخته به همه حرمت ها و حریم ها می تازد و نام آن را آزادی و دموکراسی مینامد.
وی افزود: طی سالهای اخیر به طور مکرر غربی های مدعی آزادی و اخلاق به حریم مقدسات ملل مختلف خاصه مسلمانان تعرض کردند و آن را به عنوان دلپذیر و زیبای آزادی توجیه کردند؛ هر نوع تهمت، افتراء، حرمت شکنی و توهینی را در حق هر شخصیت و امری را روا می دارند و آن را آزادی می دانند.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: آیا آزادی برای بیان حق است یا هتاکی؟ آزادی برای بیان حقیقت است یا حرمت شکنی؟ اگر آزادی، آزادی است باید با متعلق آن سنخیت داشته باشد، آزادی آنگاه آزادی است و خود مقدس است که با آنچه صرف آن می‌شود هم سنخ باشد، آزادی در حق جویی و حق گویی معنا می شود و هتاکی و حرمت شکنی آزادی نیست بلکه ضد آزادی است.
رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین هتاکی و حرمت شکنی نسبت به مقدسات را نقض آزادی و حریم افراد و جوامع دانست و اظهار داشت: آزادی اگر ناقض حریم ها باشد این نقض امنیت، آرامش، حریم و آزادی دیگران است.
آیت الله رشاد به اهانت اخیر یکی از نشریه های فرانسوی به ساحت مقدس پیامبراکرم(ص) و حمایت مکرون از این اقدام اشاره کرد و گفت: هر از چند گاهی و نوعا تدبیر شده یک نشریه، یک فرد یا یک رسانه ای را تجهیز و تطمیع می‌کنند تا به مقدسات دیگر ملل اهانت کرده و هتاکی کند سپس از این اقدام حمایت می کنند و نام آن را آزادی بیان می گذارند.
وی افزود: آیا دفاع از این اهانت آزادی است؟ آیا این اهانت نقض حریم آزادی نیست؟ آیا نباید اجازه داده شود مردم از حقوق و حریم مقدساتشان دفاع کنند؟ آیا همین غربی ها و فرانسوی ها اجازه می دهند که میلیون ها مسلمان فرانسوی که بیشتر آنان تبعه خود فرانسه هستند از حق خودشان استفاده کنند و به خیابان پاریس و دیگر خیابانهای شهرها بیایند و از حرمت و حریم پیامبر رحمت، آزادی و عدالت دفاع کنند؟
این مدرس خارج فقه حوزه های علمیه گفت: اگر دولت فرانسه مدافع آزادی است و راست می گوید اگر مسلمانان به خیابان های پایتخت پاریس آمدند اجازه ندهد پلیس جرار و قدار خودش به مردم تعرض کند و اجازه دهد مردم آزادانه از حق خودشان دفاع کرده و آزادی و حق را فریاد بزنند.
رییس و موسس حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه حرمت شکنی و هتاکی اخیر قلب دو میلیارد انسان را جریحه دار کرد، عنوان کرد: آیا دل شکستن صدها میلیون انسان آزاده که عاشق و شیفته ساحت مقدس رسول الله هستند، آزادی است؟ آیا آنان حق ندارند از خود، عواطف و ایمانشان دفاع کنند؟ آیا آرمانها و ایمان این انسان ها مورد تعرض قرار گیرد سپس می شود نام آن را آزادی گذاشت؟ امروز با توهینی که به پیامبر اسلام در مدعی مهد و تمدن فرانسه صورت گرفت و رییس جمهور خام، خام سر، خام سرای و جوان سر به هوای فرانسه از این توهین و هتاکی به عنوان آزادی دفاع کرد در اصل یک سوم قلب ساکنین زمین را جریحه دار کرد، آیا این آزادی است این تعرض به ثلث جمعیت جهان را می توان آزادی نامید؟ آیا این اقدام سلب آزادی به شمار نمی‌رود یا خدشه وارد کردن و تعرض به حدود و حقوق آزادی نیست؟
آیت الله رشاد آزادی و دموکراسی غربی را یک دروغ بزرگ و بزک کرده بیان و عنوان کرد: آزادی و دموکراسی غربی دروغی بیش نیست، آیا دموکراسی و آزادی تنها ابزاری برای دفاع از همجنس بازها و هتاکان به حریم مقدسات است؟ آیا دینداری و اخلاق مداری حق نیست همجنس بازی و زندگی توام با پلشتی حق است؟ آیا انسان ها حق ندارند به دین و لوازم آن ملتزم باشند شما که یک لچکی چهل سانتی را بر سر دختر بچه کم‌سن و سال دانش آموز برای ورود به مدرسه تحمل ندارید دم از آزادی میزنید؟ کجای این عمل آزادی است که یک دختر بچه هفت و هشت ساله مسلمان با حفظ حجاب حق حضور در مدرسه را ندارد؟ همچنین حق ندارد بگوید من آزادم دین داشته باشم و به مناسک و احکام دین عمل کنم، شما که روسری از سر این دختر بچه می کشید این اقدام را آزادی می نامید.
وی عنوان کرد: از کدام آزادی شما سخن می گویید شما طرفدار آزادی هستید آیا کشتار میلیون ها مسلمان در آفریقا نشانه آزادی خواهی است؟ چرا شما از هشت میلیون جمعیت الجزایر یک میلیون آنان را به خاک و خون کشیدید و قتل عام کردید؟ چرا در لیبی صدها هزار مسلمان را به قتل رساندید؟ شما چه حقی داشتید که از آن سوی آب ها به آفریقا بیایید و در کشور اسلامی میلیون ها انسان را بکشید آیا این همان آزادی و دموکراسی نیست که شما از آن دم میزنید؟
وی ادامه داد: این چهره عریان و بی روتوش غرب و فرانسه مدعی آزادی، تمدن و گفتگوی تمدن ها هستند، اسف بار تر از این وقایع تلخ سکوت دولت و دولت مردان جمهوری اسلامی ایران است دولت مردان جمهوری اسلامی که برای یک رویداد تروریستی در پاریس بلافاصله و بدون کمترین وقفه بسیار بسیار سریع بیانیه صادر می کنند و با این فرانسه جرار و قدار هتاک همدلی و ابراز تأسف می کند؛ یا برای در مرگ یک آوازه خوان هتاک و متظاهر با ضد اسلام و نظام اجازه نمی دهد ساعتی از مرگ او بگذرد بیانیه صادر و برایش شیون و سوگواری می کند آن موقع دریغ از گذشت چندین روز از هتاکی به ساحت مقدس پیامبر رحمت و عدالت یک ابراز نظری داشته باشد، موضع بگیرد و فریادی بزند.
آیت الله رشاد ادامه داد: اینکه دولت مردان ساعت ها با مکرون تماس بگیرند و طی تماس تلفنی راجع حریم ها و مرز های جغرافیایی، حقوقی، حیثیتی و خط قرمز های کشور گفتگو کنند همچنین برجام موشکی را با آنان در میان بگذارند و ساعت ها به مذاکره بپردازند آیا جا نداشت یک تماس معترضانه و مردانه توام با مروت و شحاعت با مکرون گرفته شود و نسبت به این هتاکی و حمایت از آن اعتراض کنند.
رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با خطاب قرار دادن نماینده های مجلس گفت: کجایند مجلسی های انقلابی؟! چرا اظهار نظر نمی کنید، موضع نمیگیرید و بیانیه شدید لحنی صادر نمی کنید؟ آیا همیشه باید جمهوری اسلامی ایران تحریم شود و نباید ایران تحریم کند؟ چهل سال است در تحریم به سر می بریم. آیا مجلس انقلابی نمی تواند امروز مصوبه ای بگذارد و کالاهای فرانسوی را تحریم کند و نمایندگی های فرانسوی را در کشور ببندد ما چه زیانی از این تحریم خواهیم برد؟
آیت الله علی اکبر رشاد در پایان با تاکید بر اینکه قوای سه گانه در برابر هتاکی اخیر موضع بگیرند، خاطرنشان کرد: چه همراهی و همکاری فرانسه با ایران داشته است؟ حتی فرانسه در برجام نقش پلیس بد را بازی کرد و از آمریکا جلو زد و تندتر رفت، آن موقع مجلسی های عزیز که مردم به آنان دل بستند سکوت اختیار کردند و موضع ضعیف اتخاذ می کنند! آیا حق نیست مجلس به سرعت کالاهای فرانسوی را تحریم کند و همه شعب شرکت های فرانسوی را در کشور ببندد؟ مجلسی ها اجازه بدهید آنان نیز آسیب ببینند و درد تحریم و حصر را درک کنند.

خدشه وارد کردن به مبانی اسلام، دمیدن به اختلاف جوامع اسلامی است

خدشه وارد کردن به مبانی اسلام، دمیدن به اختلاف جوامع اسلامی است

به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، ظهر شنبه در جلسه درس خارج مدرسه علمیه امام رضا(ع) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسان عاقل و خردمند کسی است که هر کاری را در جای خود انجام می‌دهد و هر شیئی را سر جای خودش می‌گذارد.

وی با بیان اینکه انسان عاقل هر سخنی را بجا می‌گوید و از بیهوده گویی اجتناب می کند، ادامه داد: انسان عاقل قدرت تشخیص دارد و می داند چه حرفی را کجا بزند اما در مقابل انسان عاقل، جاهل است که همواره عملکردی نابجا دارد و بیجا سخن می گوید.

آیت الله رشاد درباره انسان عاقل عالم، عنوان کرد: انسان عاقل عالم آن کسی نیست که سینه اش انباشته از اصطلاحات، مفاهیم،‌ آراء و اقوال باشد زیرا اگر این ملاک عقل و علم بود دایره المعارف ها به عنوان اعلم علما محسوب می شدند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: بنابراین ملاک عقل و علم آن است که در عمل ظهور و بروز پیدا کند؛ اگر علمی باشد اما در عمل نمود پیدا نکند آن علم، علم نیست زیرا آن علم در ظرف وجودی انسان مدعی جاگیر نشده است بر این اساس آن زمان علم، علم محسوب می شود که سبب استکمال نفس عالم شده باشد؛ همچنین آنگاه عقل، عقل است که در عمل، فعل، قول و رفتار شخص ظهور و بروز پیدا کرده باشد در غیر این صورت شخص جاهل است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران افزود: حال چه رسد به انسانی با علم نسبت نداشته باشد و سینه اش تهی از معلومات، آراء، قضایا و اصطلاحات باشد چنین انسانی جاهل مضاعف است زیرا نه علم دارد و نه می داند که علم ندارد چنین انسانی به جهل خود آگاه نیست و حال چنین انسانی بدتر از قسم اول است.

آیت الله رشاد اظهار داشت: در روزگار کنونی مصداق هر دو قسم دیده می شود که حرف های بیجا می زنند، سخن بیراه می گویند، فعل و عمل را نابجا انجام می دهند و در یک کلام هر آنچه به ذهنشان می رسد ابراز می کنند، این رفتار نشانه عقل نیست بلکه جهل است و عالم عاقل هرگز چنین رفتار و عملی انجام نمی دهد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) عنوان کرد: اخیرا معمم سیدی در قم پیدا شده که شاید شب و روز خود را صرف مطالعه و پیدا کردن آرای علما، فقها، متکلمان و حتی روشنفکران سکولار یا ملحد می کند تا یک مطلب شاذی را پیدا کند عواملی نیز آن را ضبط و با آب و تاب در فضای مجازی منتشر می کنند، این معمم یک روز مسأله ظهور را انکار می کند، روز دیگر عصمت را انکار و وحی را مخدوش می سازد و بار دیگر فهم دین و روش معرفت دینی را زیر سوال می برد و طوطی وار این دانسته ها را به زبان می آورد بدون اینکه فهمی از مطالب و گفته های خود داشته باشد.

وی افزود: همچنین نمی‌داند هر حرفی را باید سر جای خودش بگوید، اینکه یک رای مخدوش شده را پیدا و در اختیار مردم قرار می دهد حاصلش تخریب ذهن مسلمانان و جوانان است آن هم در شرایط کنونی که اروپا، آمریکا، اسرائیل و وهابیت درصدد ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند و مدام بر تبل اختلاف می کوبند و می خواهند مسلمانان ا به جان هم بیاندازند تا یکدیگر را به قتل برسانند که مبادا جوامع اسلامی متحد شوند و در مقابل دشمن بایستند.

آیت الله رشاد ادامه داد: در این شرایط حاد تاریخی که فتنه های گوناگون عالم را فرا گرفته یکی هم پیدا شود و به دست دشمنان بخصوص تشیع انگلیسی بهانه بدهد تا شیعیان را ملحد و کافر بدانند و قتل آنان را حلال اعلام کنند به دور از عقلانیت و علم است. اینکه انسان نفهمد مطلب چیست اما آن را در بوق و کرنا کند تا رسانه های ضد دینی، ضد شیعی و ضد انقلاب از این مطلب خام سوء استفاده کنند در اصل گسترش اختلافات و نزاع هایی است که آتشش را دشمن در جوامع اسلام برافروخته تا جامعه اسلامی به وحدت نرسند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران عنوان کرد: اقداماتی که این فرد انجام می دهد بیشتر تغذیه دشمنان است که نشانه جهل و بیانگر رفتار نابخردانه است اگر کسی مطلب مخدوشی یافت نباید آن را منتشر کند بلکه این مطالب را باید با مخاطبان آن علم در میان بگذارد تا به صورت علمی به نظریه پردازی بپردازند و یا با حضور علمای فن در یک کرسی علمی آن مطلب ارائه تا غلط و اشتباه بودن آن مشخص شود.

آیت الله رشاد گفت: گاهی افراد از روی جهالت و نادانی و بعضا برای دیده شدن این سخنان را بیان می کنند اما افرادی نیز هستند که در طول سیستم و دستگاه های اطلاعاتی کفار و دشمنانی چون اسرائیل قرار گرفته و بر اساس فرمان آن سیستم عمل می کنند اگر این احتمال درخصوص این فرد معمم سید وجود داشته باشد مساله بسیار خطرناکی است که تا کنون آزادانه به جریان ضد انقلاب خدمت می کند و کسی به او کار ندارد.