انتصاب حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی به عنوان مسؤل مدرسه آیت‌الله مجتهدی (ره)

انتصاب حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی به عنوان مسؤل مدرسه آیت‌الله مجتهدی (ره)

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پی ارتحال آیت الله محسن حبیبی و رای هیات امنای مدرسه علمیه‌ آیت الله مجتهدی تهرانی، و تنفیذ و موافقت اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله الوارف) با رای هیات امنای مدرسه، حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، طی حکمی از سوی آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران، به عنوان مسؤول و متولی امور این مرکز علمی منصوب شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی از دانش آموختگان مدرسه آیت الله مجتهدی و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم است.

متن حکم آیت الله رشاد بشرح زیر است:

حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی (مازال موفقاً)

سلام‌علیکم

با توجه به رای هیات امنای محترم مدرسه‌ی علمیه‌ی آیت الله مجتهدی تهرانی (قدّه) و تنفیذ و موافقت اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله الوارف)، جناب عالی را که صاحب خصائل راقی اخلاقی، مراتب عالی علمی، و تجارب و توانایی­های ارزنده­ی مدیریتی هستید،­ به عنوان مسؤول و متولی امور این مرکز علمی منصوب می‌کنم.

رجاء واثق دارم: در سایه­ی توکل به ساحت سبحانی و توسل به ذیل عنایات اهل بیت وحی(س)، خاصّه صاحب اصلی حوزه‌های علمیه‌ (صانها الله عن الحدثان) حضرت بقیت الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و تدبیر و تلاش توام با اخلاص خود، و مساعدت و معاضدت معاونان محترم، مدرسان و طلاب عزیز، مسیر مؤسس بزرگوار حضرت آیت الله مجتهدی (قدّس سرّه) را تداوم‌ بخشیده، مساعی مخلصانه‌ی مسؤول راحلش حضرت آیت الله حبیبی (طاب ثراه) را به ثمر نشانده، شؤون آن مرکز فاخر را ارتقاء خواهید داد.

اهم اموری که توقع می‌رود، بطور ویژه و با اولویت آنها را پیگیری بفرمایید، عبارتند از:

۱ـ ارتقاء هیات امنای مدرسه و تقویت جایگاه آن بمثابه مرجع تصمیمگیریهای اساسی آن مرکز.

۲ـ ارتقاء عوامل مدیریتی و علمی ـ تربیتی مدرسه فراخور شأن ممتاز آن واحد.

۳ـ ارزیابی و وضعیت‌سنجی آموزشی، تهذیبی و پژوهشی کنونه‌ی مدرسه، و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع نواقص و ارتقاء کیفی شؤون فوق، بر اساس شاخص‌های ابلاغی مرکز مدیریت.

۴ـ تقویت جنبه‌های اخلاقی، تهذیبی و انقلابی طلاب با توجه به موقعیت برجسته‌ی آن مدرسه.

فرصت را مغتنم شمرده، فروتنانه و ادبگذارانه به روح مطهر و منور دو شخصیت بزرگوار، آیتین مجتهدی و حبیبی (قدّس سرّهما) درود می‌فرستم، و متضرعانه از بارگاه بلند باری برای آنان غفران و علو درجات مسألت می‌دارم.

اللهمّ وفّقه و ایّای لما تحبّ و ترضی، و لاتجعلنا من الّذین یحسبون أنّهم یحسنون صنعاً، و اهدنا الی الصّواب و السّداد، فانّک خیر موفِّق و هاد.

علی‌اکبر رشاد

رییس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، مطابق ۲۰ رجب المرجب ۱۴۴۱

بیانیه آیت الله علی اکبر رشاد در خصوص مقابله با کرونا ویروس

بیانیه آیت الله علی اکبر رشاد در خصوص مقابله با کرونا ویروس

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به دنبال شیوع کروناویروس در کشور و حوادث مربوط به آن، پیامی از سوی آیت الله علی اکبر رشاد صادرشد.

در بخشی از این پیام مهم آمده است: علمای اعلام و فضلای کرام بطور جدی به پاسخ‌گویی به شبهاتی که کج اندیشان و بدخواهان القا می‌کنند اقدام نمایند. مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قسمت دیگر این پیام تاکید کرده است که: تشخیص کارشناسان صالح بی غرض مانند فتوای فقیهان صاحب صلاحیت، لازم الاتباع است؛ این مدرس خارج فقه و اصول تصریح کرده است: اگر فردی بر اثر تجویز غیر موثق و غیرعلمی فوت کند، در صورتی که خطر فوت بر اثر تجویز غیرمجاز، عقلاً و عرفاً قابل پیش بینی باشد، و تجویز کننده عالماً و متعمّداً اقدام به چنین کاری کرده باشد، و استناد حادثه به فعل او احراز شود، در حکم قتل عمد خواهد بود.
متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ یا نور یا برهان، یا مبین یا منیر، یاربِّ اکفنا الشرور و آفاتِ الدهور، و اسئلُکَ النَّجاح یومَ یُنفخ فی الصّور.
در این ایام بلا و ابتلا، که مسؤولان کشور و هم میهنان عزیز، در شرائط فوق العاده‌ای به سر می برند، لازم می‌بینم، از باب وظیفه، نکاتی چند را معروض دارم:
۱ـ به متولّیان دستگاه بهداشت و درمان کشور، پزشکان و پرستاران متعهد و با شرف میهن، و دیگر مدافعان سلامت و امنیت جسم و جان ملت، که جان عزیز خویش برکف نهاده، در این لحظه‌های خطیر، به دل خطر زده‌‌اند‌، و سر از پا نشناخته، سرگرم جهادی جانانه با دشمن سلامت بشرند، و همچنین به مدیران و عوامل خدوم رسانه‌ی ملی که آگاهی و اطمینان را به آحاد مردم ارزانی می‌دارند، از عمق جان و صمیم دل خسته‌نباشید و دست مریزاد عرض می کنم.
بنده‌ی کمترین طلبه، از سوی ارکان حوزه‌های علمیه‌ی پایتخت جمهوری اسلامی، بر بازوان خدمت و ایثار یکان یکان این خادمان ایثارگر، فروتنانه بوسه می‌زنم.
۲ـ عزیزان من بدانید و می‌دانید که طبق «قاعده‌ی طلائی قرآنی» (یک مساوی ‌است با بی‌نهایت)، قتل یک انسان، گویی قتل همه‌ی انسانهاست و احیای یک انسان، گویی برابر است با احیای همه‌ی انسانها: «… مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا …» (سوره‌ی مائده، آیه‌ی۳۲): خدمات شما در محضر الاهی و از منظر شریعت مترقی اسلام، از ارزش بی نهایتی برخوردار است، و این جهاد عظیم شما مایه‌ی سربلندی اسلام، انقلاب، ایران، و جمهوری اسلامی در منظر جهانیان خواهد گشت.
۳ـ در این روزگارِ ناگوار، که گوهر جان بشر (این گران‌بهاترین امانت الاهی) در معرض تهدید جدی است، از زنان و مردان خیّر و خدوم کشور بویژه پایتخت، تقاضا می‌کنم: به حکم «… وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى … » (سوره‌ی مائده: آیه‌ی۲)، مانند همیشه و همه‌ی حوادث و تهدیدات، کمر همت بالا بزنند و به هر نحو ممکن به مدد افراد مبتلا و یاری جهادگران سنگر سلامت بشتابند.
۴ـ از علمای اعلام و فضلای کرام و طلاب عزیز، که همواره و در همه‌ی وقایع مولمه در کنار اقشار ملت بوده‌اند و اکنون نیز با مراجعات مکرر، آمادگی خویش را برای هرگونه خدمت‌رسانی اعلام می‌دارند، تقاضا می‌کنم: به حکم «قاعده إرشاد»، مجدانه و مجاهدانه به توجیه آحاد ملت نسبت به وظائف کنونی آنان و خاصه از جهت التزام به دستورها و هشدارهای بهداشتی صادر شده از سوی مبادی امور، و نیز پاسخ‌گویی به شبهاتی که کج اندیشان و بدخواهان اسلام، تشیع، انقلاب و ایران القا می‌کنند اقدام فرمایند. با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای پیچیده و پردامنه‌ی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، امروز مسؤولیت مدافعان حریم ایمان مردم، و مرزبانان شریعت الاهی و انقلاب اسلامی صدچندان شده است.
۵ـ مردم فهیم و مؤمن میهن عزیز، رعایت دقت را در جهت رعایت بهداشت و سلامت خود و دیگران اعمال فرمایند. به حکم فرمان قرآنی: « لاتُلقُوا اَنفُسَکُم اِلی التَهلُکه»، و به مقتضای قاعده‌ی «وجوب دفع ضرر محتمل»، بطور جدی نسبت به رعایت توصیه‌های مبادی امور اهتمام کنند. عدم رعایت توصیه و تجویز کارشناسان معصیت است. تشخیص کارشناسان صالح بی غرض مانند فتوای فقیهان صاحب صلاحیت لازم الاتباع است؛ مبانی و ادلّه‌ی فطری، عقلی و عقلایی که وجوب تقلید از مجتهد را به عنوان متخصص در احکام شرع واجب شرعی می‌کند، عمدتا همان مبانی، التزام به نظر متخصصان و کارشناسان امور مربوط را لازم الاتباع و واجب می‌دارد.
۶ـ تجویزهای غیرموثق و غیرعلمی (مانند تجویز دارو و درمان، به استناد روایاتی که به لحاظ سند و دلالت مخدوش است، یا به اتکای نظرات عامیانه و غیرعالمانه) در صورت ایجاد خسارت و ایجاب ضرر موجب ضَمان است. و اگر باعث تحمیل هزینه بر افراد شود، تجویز کننده مدیون است. و هرگاه چنین دستورها و معالجاتی منجر به نقص عضو بیمار گردد حسب مورد و شروط، مستلزم دیه یا قصاص خواهد بود، اگر فردی بر اثر چنین تجویزی فوت کند موجب دیه بر تجویز کننده است، و در صورتی که خطر فوت بر اثر تجویز و معالجه‌ی غیرمجاز، عقلاً و عرفاً قابل پیش بینی بوده، و تجویز کننده عالماً و عامداً اقدام به تجویز کرده باشد، و استناد حادثه به فعل او احراز شود، در حکم قتل عمد خواهد بود.
۷ـ احتکار دارو و لوازم حیاتی مورد نیاز بهداشت و درمان مردم، و نیز گرانفروشی فاحش کالاها و مایحتاج عمومی در این شرائط عسرت، خاصه اقلام مربوط به مقابله با بلای ویروس کرونا خلاف شرع است. مالکیت امری اعتباری است، و حکومت می‌تواند طبق موازین قانونی و شرعی با محتکران و گرانفروشان برخورد کند. از این رو: ضمن سپاسگزاری از اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای مربوط در این زمینه، نظارت و برخورد قاطع‌تر با این عناصر بی‌رحم و سودجو مورد انتظار است. کما این که: بر همه‌ی متخصصان واجد شرائط، اهتمام به معاینه و معالجه‌ی افراد مبتلا، واجب کفایی است، بلکه در صورت نبود «مَن به الکفایه»، بر همه‌ی افراد دارای صلاحیت واجب عینی است، لهذا تعطیل مطب و استنکاف از ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی، خلاف است و در حکم تقصیر در دفاع از جان مردم بی‌دفاع خواهدبود.
۸ـ در این احوال و ایام، گاه گفتارها و رفتارهای ناسفته و نسنجیده‌ای از سوی برخی افراد خامسر و خامسرا، به نام دین و شریعت (و متاسفانه گاه با ظاهر و زیّ دینی) و احیانا به عنوان طب سنتی و اسلامی نسبت به امور بهداشتی و درمانی و مسائل علمی و امور بدیهی عقلی صادر می شود، که بهانه به دست معاندان می‌دهد، سخنانی که مایه‌ی خدشه بر عقائد دینی، وهن مذهب اهل بیت (سلام الله علیهم) و هتک حرمت حوزه و روحانیت می‌شود. این‌جانب: اولا از این کسان ناصحانه تقاضا می‌کنم از چنین رفتارهای خسارتبار دست بردارند، و ثانیاً از میادی امور از جمله دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم (المدعی العام) و مسؤول صیانت از حدود الاهی و حفاظت از حقوق مردم استدعا می‌کنم: به حکم شرع و قانون، با این افراد و عناصر جاهل و جاه طلب برخورد کنند. این افراد با مواضع و مطالب ضدعلمی و خلاف بدیهی خود، به دوگانه‌سازیهای کاذب، از جمله تقابل علم و دین دامن می‌زنند که جفای آشکار در حق هر دو عنصر مقدس و الاهی است. اسلام، تواما دین فطرت، وحی، عقل و علم است، و به مقتضای «قاعده‌ی ملازمه» حکم شرع حکم عقل است و حکم عقل حکم شرع است.
۹ـ قداست اماکن متبرک و مشاهد مشرف که الحق دارالشفایند، و نیز ارزش مناسک عبادی جمعی که حقاً مایه‌ی اطمینان و انسجام جامعه‌ی مؤمنین است، منافات با التزام به توصیه‌های علمی متخصصان ندارد. و اگر مقتضای مصالح عامه، محدود ساختن موقت برخی مراسم و مناسک باشد، باید متولیان اماکن و مشاهد همراهی لازم را مبادی امور بفرمایند، و الا مایه‌ی بدگویی بدخواهان و بدبینی بدفهمان خواهد ‌شد. فخر الفقهاء و خاتم العرفاء، حضرت امام خمینی (سلام الله و رضوانه علیه) حسب مصلحت، سه سال، مؤمنین مستطیع را از سفر حج تمتع و انجام مناسک واجب، و حضور در سرزمین وحی و عبادت در جوار کعبه و مسجد النبی و زیارت حرم نبوی و ائمه‌ی بقیع (صلوات الله علیهم اجمعین)، منع فرمودند، مقتضای آن ظرف اجتماعی و سیاسی همان بود، اکنون نیز شرائط مقتضی برخی محدودیت‌هاست. توسل و شفا جستن از ساحت حضرات اهل بیت (سلام الله علیهم) مستلزم مباشرت و تماس جسمی با مشاهد مشرفه نیست. تاکیدات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مراجع عظام (ادام الله ظلهم) که رای و رهنمودشان حجت است، التزام به تدابیر و توصیه‌های مسؤولان و متخصصان را به نحو مضاعف الزامی می‌سازد و باید مراعات شود. ۱۰ـ واپسین سخن آنکه: علل و عوامل مادی و محسوس، و علل و عوامل معنوی و ماوارئی، هر کدام قواعد و آثار خویش را دارند. بإذن الله آتش ابراهیم علیه السلام را نسوزاند و گلخن به گلشن بدل شد، اما در خانه‌ی عصمت الله الکبری (سلام الله علیها) و خیام سیدالشهداء (علیه السلام) را سوخت؛ کارد گلوی اسماعیل را نبرید اما خنجر حنجره‌ی حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) برید؛ حضرات معصومین (س) جملگی یا به تیغ یا زهر کین به شهادت رسیدند، که حضرت صادق (ع) فرمود: «ما مِنّا الا مَقتُولٌ شَهیدٌ»: هر آنکه کشته نشد از قبیله‌ی ما نیست.
اگر معتقدیم که: «هو الشّافی» و قطعا چنین است، حضرت باری را منحصرا مبدا شفای ماورایی و غیبی نمی دانیم، بلکه مبدا نظام علی معلولی حاکم بر عالم مادی و عادی نیز اوست، ما ثنوی مسلک نیستیم، به اعتقاد ما مسلمانان این دو فرایند، دو بخش که یک نظام واحد را تشکیل می‌دهند، و میان آنها تعارض یا تزاحمی وجود ندارد، بلکه هر دو بخش تحت ربوبیت و تدبیر حق متعال است، از این رو با لحاظ شرائط و تناسب، باید مطابق قواعد هر یک از این دو فرایند از اسباب و عوامل آنها بهره بگیریم .
با توجه به نکاتی که معروض افتاد: علاوه بر مواجهه‌ی مادی و عادی با بلیه و بیماری کزوناویروس، از توکّل و تضرّع به ساحت الاهی غفلت نکنیم، که: «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» (سوره‌ی رعد، آیه‌ی ۲۸) » و همچنین بر توسل به ساحت اولیاء الاهی و حضرات معصوم (سلام الله علیهم) مداومت کنیم، که: « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَهَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » (سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۳۵) و چنان که بزرگان هم توصیه فرموده‌اند: تلاوت سوره‌های نور و یاسین، زیارت عاشورا، و نیز ادعیه‌ی ماثوره، از جمله دعای پرمضمون و دل‌نشین « یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ » با توجه و حضور قلب مورد تاکید است.
علی اکبر رشاد
۱۲/ ۱۲/ ۱۳۹۸ مطابق ششم رجب ۱۴۴۱

عرصه‌های گوناگون فکر و فرهنگ، جولانگاه فرس فراست و قلمرو قلم غماز او بود

عرصه‌های گوناگون فکر و فرهنگ، جولانگاه فرس فراست و قلمرو قلم غماز او بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پی ارتحال ارتحال مورّخ محقّق و متضلّع، حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (طاب ثراه)، پیام تسلیتی از سوی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، ریاست شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه­ اسلامی صادر شد.

آیت‌الله رشاد در این پیام تاکید کرده است: قلب ناآرام آن روحانی پرکار نستوه که عمری را چونان مشعلی فروزان فراراه نسل جوان با احیای آثار و افکار بیدارگران اقالیم قبله به روشنگری پرداخت، اینک غریب‌وار و د ر سایه‌ی سنگین سکوتی ناخواسته از تپش ایستاد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم.

إنّا لِلّه و إنّا إلیه راجعون

ضایعه­‌ی ارتحال مورّخ محقّق و متضلّع، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (طاب ثراه)، موجب تالّم و تأسف گردید.

قلب ناآرام آن روحانی پرکار نستوه که عمری را چونان مشعلی فروزان فراراه نسل جوان با احیای آثار و افکار بیدارگران اقالیم قبله به روشنگری پرداخت، اینک غریب‌وار و د ر سایه‌ی سنگین سکوتی ناخواسته از تپش ایستاد.

عرصه‌های گوناگون فکر و فرهنگ، جولانگاه فرس فراست و قلمرو قلم غماز او بود، و افزون بر نیم‌قرن است که مکتوبات فاخر و فخیم آن فرزانه فرزند حوزه، در کنج و گوشه‌ی حوزه‌ها و دانشگاه ها، دلهای جویای معرفت، جانهای تشنه‌ی حقیقت را سیراب می‌ساخت.

این‌جانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّه الله (ارواحنا له الفداء) و رهبر فرزانه­‌ی انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه‌ (صانها الله عن الحدثان) و آحاد بیت مکرم، خاصه فرزند فاضل آن راحل رستگار، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت، و برای وابستگان و دلبستگان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت می­کنم.

                                                                                علی‌اکبر رشـاد

                                                                                  ۱۲/ ۱۲/ ۹۸

استاد گلشنی جزو پرچم‌داران علم دینی است

استاد گلشنی جزو پرچم‌داران علم دینی است

آئین نکوداشت استاد مهدی گلشنی به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر دوشنبه ۵ اسفند در تهران برگزار شد.

آیت‌الله «علی اکبر رشاد» در این آئین طی سخنانی گفت: توصیه به تکریم عالمان، سنت و رویه اخلاقی و از دستورات دینی ماست. اساساً تکریم شخصیتی دردمند و دغدغه‌مند از مصادیق بارز التزام به این سنت است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: من از دهه شصت با استاد گلشنی آشنایی دارم و همواره وجود پربرکت او نافع بوده است. او به جهات مختلف ممتاز است. به لحاظ علمی، استعداد، زکاوت و از جهات دینی و اخلاقی و انقلابی جایگاه برتری دارد. وی از لحاظ استعداد از همان دوره نوجوانی برجسته بود و آنگونه که شنیدم درخشش خاصی حتی در آن دوره داشت.

آیت‌الله رشاد افزود: استاد گلشنی چه در دوران تحصیل و چه در سال‌های آتی خدمات علمی فراوانی داشت و دارد و جوانان از خرمن پربار او خوشه چین. رشته تحصیلی او فیزیک است اما در حوزه فلسفه دین صاحب نام بوده و در مجامع و انجمن‌های بزرگی عضو است و آثارش مورد توجه اندیشمندان در مقیاس جهانی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: استاد گلشنی در تدریس فلسفه اسلامی در حد فضلای بزرگ ظاهر شده‌اند. فضلای بزرگ ما، نوعاً مدرس نهایه و بدایه هستند اما ایشان این کتاب‌ها را نیز تدریس می‌کنند. شاید این را ما طلاب کمتر بدانیم.

وی گفت: غمی که استاد گلشنی برای علوم‌انسانی می‌خورد چه بسا محققان علوم انسانی نمی‌خورند، آن قدر که او غم علوم دینی را دارد ما طلبه‌ها به آن اهتمام نداریم. سراسر آثار و کتاب‌هایش سرشار از دغدغه دین و معرفت دینی است و حجت دینی عمیق و دانشمندانه در او وجود دارد. استاد گلشنی جزو پرچمداران علوم دینی است. آنچه که او به لحاظ محتوا تولید می‌کند همگی روح دینی داشته و قابل استفاده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دغدغه علم دینی استاد گلشنی افزود: مقوله تولید علم دینی جزو آرمان‌ها و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است. در واقع این مهم جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است و اهل فضیلت آن را به عنوان آرمان تعقیب می‌کنند لذا اگر احساس شود که در لسان برخی مدعیان کژی‌هایی اتفاق می‌افتد مایه دل نگرانی اصحاب این آرمان می‌شود.

آیت الله رشاد گفت: ما بر این باوریم که می‌توانیم علم دینی را تولید و احیا کنیم و این مهم امروزه بالفعل شده است اما با این وجود هرچه که ادعا شود دینی است، دینی نیست. علم دینی نیازمند معیار است و باید معیار آن مشخص شود. علم دینی چیزی نیست که مستندات آن به آیات و روایات باشد بلکه مسائل باید وجه دینی داشته باشند و به لحاظ غایت دینی باشند که اگر چنین مسأله‌ای محقق نشود معرفت دینی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از معرفت دینی را علم دینی تشکیل می‌دهد، گفت: معرفت از ساحت الهی حاصل می‌شود اما از مجاری و فرایند مختلف از سپهر الهی به انسان نازل می‌شود. عقل در این میان مجرایی دیگر از معرفت است. قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ» برای انسان‌های کامل است.

آیت الله رشاد اظهار کرد: علم تک منبع نیست و روش علم دینی تک روشی نیست. برخی ادعاها که دشمنان و رقبای ما به عنوان تخطئه جریان آرمان گرا در مورد علم دینی می‌گویند و از سوی دیگر سخنان برخی افراد که به نام علم دینی مطرح می‌کنند وهن است.

وی افزود: این روزها برخی در باب علم دینی و بعضاً طب اسلامی مطالبی می‌گویند نیز وهن است. اخیراً چهار جلد کتاب به دستم رسید از همین قسم مطالب که در آن حتی یک روایت با سند صحیح نبود. مگر می‌توان با خبر فاقد سند گزاره تولید کرد؟ بزرگانی چون سید مرتضی که اولین اثر جامع اصول فقهی ما از اوست معتقد است خبر واحد موثق در فقه حجت نیست چه رسد که ما بیاییم در حوزه علم به خبر واحد آن هم بدون سند اعتبار کنیم. ما در حوزه کشف حقایق و واقعیات نیازمند منطق و ادله معتبر هستیم.