کتاب “شور اشراق” گفت – نوشته هایی در باره شعر و شخصیت شماری از اصحاب حکمت و ادب

کتاب “شور اشراق” گفت – نوشته هایی در باره شعر و شخصیت شماری از اصحاب حکمت و ادب

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آیت الله علی اکبر رشاد است که در گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، سامان یافته است.

مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب خود، به معرفی فصول مختلف این کتاب پرداخته و چنین نگاشته است:

این نسخه‌ی شور اشراق، شامل دوازده فصل مستقل به شرح زیر است:

مقاله‌ی «آیا مولانا تکثرگرای دینی است؟» گَرد اتهام پلورالیسم دینی از دامن مولانا جلال ‌الدین مولوی می ‌سترد؛ در «شاعر طره‌ها» به اجمال و ایجاز درباره‌ ی شعر و شخصیت ادبی متکلم ـ فیلسوف برجسته‌ ی قرن یازدهم، جناب عبدالرَّزاق فیّاض لاهیجی(قدّه) سخن رفته است؛«شعر اسرار» در حد خود، پرده از هویت شاعرانه و منزلت ادبی حکیم سترک صدرایی، جناب حاج ملا هادی سبزواری(قدّه) برمی‌افکند.

«شهود و شیدایی» متن دیباچه ‌ای ا‌ست که راقم بر نسخه‌ی دوم دیوان شعر حضرت امام خمینی (سلام‌الله و رضوانه علیه)نگاشته است، این مقال به ضمیمه ‌ی چهار مطلب دیگر، یعنی «حجب‌النّور» و«میخانه‌ی عشق» که شرحی است بر غزل «چشم بیمار» آن حضرت و نیزگفتار «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» و «بازتاب جهان ‌بینی شهودی حضرت امام (ره) در شعر او»، حجاب از سیمای شاعرانه ‌ی آن راحل رستگار برمی ‌دارد و مخاطب مشتاق را با بخشی از آموزه‌ها و آرای عرفانی و اشراقی آن بزرگوار که در متن اشعارش بازتابیده است آشنا می‌ سازد. به جهت آنکه این پنج مقاله و مقالت در مناسبت‌ های گوناگون و در قالب‌ های مختلف طرح شده، لاجرم حاوی پاره ‌ای تکرار مضمونی نیز می‌باشد.

«بازآفرین چکامه» پرتویی کم ‌سو می ‌افکند بر شأن و شخصیت ادبی و میراث شعری شادروان مهرداد اوستا. مقاله‌ی «شور اشراق: نگاهی است گذرا به منزلت ادبی و ویژگی ‌های شعر علامه ‌ی ذوفنون حسن ‌زاده آملی(حفظه‌الله)»، «بانی شعر اعتراض» حاصل گفت ‌و ‌گویی است که به بهانه ‌ی نکوداشت شاعر معاصر علیرضا قزوه، درباره‌ی شعر و شخصیت ادبی وی با مؤلف صورت بسته است. «نماز در محراب شعر پارسی» کوته‌ نگاشتی است درباره‌ ی کاربردهای واژه ‌ی نماز در شعر شاعران پارسی‌ گوی و شرح نگرش آنان به این فریضه‌ ی ارجمند که به جهت تناسبت با محتوای کتاب، در آن جای ‌گرفته است.

گفتنی است کتاب “شور اشراق” گفت – نوشته هایی در باره شعر و شخصیت شماری از اصحاب حکمت و ادب، اثر آیت الله علی اکبر رشاد با قیمت ۱۹۰۰۰ تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید