ماجرای دیدار با رهبری پیش از نگارش دانشنامه فاطمی/ برای تبیین سبک زندگی فاطمی(س) تلاش کردیم

ماجرای دیدار با رهبری پیش از نگارش دانشنامه فاطمی/ برای تبیین سبک زندگی فاطمی(س) تلاش کردیم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه‌ی خبرگزاری فارس، نشست نقد دانشنامه‌ی فاطمی با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، حجت‌الاسلام مقیمی حاجی معاون علمی دانشنامه‌ی فاطمی، صادق آئینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام حسن طارمی استاد حوزه، آیت‌الله محمدهادی غروی پژوهشگر و استاد تاریخ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیت‌الله رشاد درباره‌ی دشواری‌های تألیف این اثر و بازه‌ی زمانی تولید آن گفت: به طور خلاصه بگویم در سالی که به نام امیرالمومنین(ع) نام‌گذاری شد، پیشنهاد شد که مجموعه مقالاتی درباره‌ی ایشان تولید کنیم، آیت‌الله جوادی آملی هم در خطبه‌های نماز جمعه گفتند: خوب است اثری حاوی ۱۰۰ مقاله از ۱۰۰ دانشمند عرضه کنیم، بنابراین دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چنین پیشنهادی را به ما دادند که ما هم چون در فکرمان بود، استقبال کردیم.

وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود این اثر اندیشه‌نامه‌ی امام علی(ع) باشد که در نیمه‌های کار به دانشنامه تبدیل شد، توضیح داد: اینجا از استاد خرمشاهی که مجموعه مقالات این دانشنامه را منتشر کردند تقدیر می‌کنم. تا زمانی که این اثر ۱۳ جلدی منتشر شود، ۲۲ ماه به طول انجامید، خلاصه من هنوز می‌گویم که از کرامات آن بزرگوار بود که ما در یک ساختمان استیجاری با نیروی کم و کمبود امکانات چنین اثری را تدوین کردیم که نسخه‌ای از آن را به خدمت آیت‌الله جوادی آملی ارسال کردیم و ایشان هم اظهار لطف و تعابیر مبالغه‌آمیزی گفتند که بنده خود را شایسته‌ی آن نمی‌دانم، مثلاً اینکه این اثر همچون الغدیر برای ماست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: اجمالاً بگویم که ایشان به ما گفتند: نمونه‌ی چنین اثری را برای حضرت زهرا(س) نیز کار کنیم که ما هم گفتیم: زهی توفیق! منتها تأمین مالی از کجا؟ آن زمان هم دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که به ما از دفتر رهبری زنگ زدند و ما به خدمت ایشان به همراه یک دوره دانشنامه‌ی امام علی(ع) رفتیم و سپس رهبری به ما برای کار در زمینه حضرت زهرا(س) تأکید کردند.

وی درباره‌ی هفت نکته‌ای که در زمینه‌ی مشکلات موجود در این حوزه وجود داشت، گفت: فقدان منابع علمی کافی درباره‌ی حضرت زهرا(س)، فراوانی اختلافات کلامی، فقر مطالعاتی در جهان اسلام در مبحث زن و خانواده، رسوخ عادات غلط بین متشرحین درباره‌ی زن، رواج و رونق نگرش‌های فمینیستی و تعدد جریان‌های ناکارآمد درباره‌ی امور زنان در کشور، ما را بر آن داشت که به این حوزه ورود کنیم.

آیت‌الله رشاد در پایان توضیح داد: تلاش شد اثر فاخر و ارزشمندی تولید شود، و ما در صدد بودیم، به نحوی غیرمستقیم سبک زندگی آن بزرگوار را تبیین کنیم، ابتدا عنوان فرهنگ فاطمی بر آن گذاشتیم، بعد به دانشنامه تغییر کرد. نیمی از این مجموعه به حیات آن بزرگوار به‌عنوان الگوی زندگی و نیمی نیز به مبحث زن و خانواده پرداخته است. در نهایت آماده هستیم تا از نظرات اساتید استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید