رفتار صوفیانه مورد تأیید اسلام نیست

رفتار صوفیانه مورد تأیید اسلام نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: امام علی (ع) در فرازی از کلمات قصار نهج البلاغه می‌فرمایند: مرارت، سختی و دشواری دنیا شیرینی آخرت است و شیرینی دنیا تلخی آخرت محسوب می‌شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه ابراز کرد: حضرت در این کلام نورانی و عمیق نسبت دنیا و آخرت را تعریف می‌کنند، اینکه چه نسبتی بین رفتار دنیوی و حالت اخروی برقرار است.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) به چگونگی عمل و رفتار انسان با دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از روابط اربعه اصلی که انسان با آن مواجه می‌شود رابطه او با دنیا است اینکه انسان با دنیا باید چگونه رفتار کند و چه عملی انجام دهد تا آخرتی آباد داشته باشد، طبق صریح روایات؛ این دنیا مزرعه آخرت است.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: اگر دنیا کشتگاه واپسین است پس باید انسان با تلاش و کوشش به کاشت و داشت بپردازد تا بتواند در قیامت به برداشت حاصل موفق شود.
آیت الله رشاد از دنیا به عنوان عالم پست یاد کرد و اظهار داشت: انسان با تلاش، تدبیر و تحمل شدائد می‌تواند از این دنیای پست در جهت تکامل و اعمال صالحه بهره ببرد و آخرتی آباد داشته باشد.
وی با بیان اینکه تلخی دنیا حلاوت آخرت است، خاطرنشان کرد: این کلام به آن معنا نیست که تلخی بی ثمر و بیهوده ارزشمند است بلکه مقصود آن است که اگر انسان در این دنیا برای آخرت سعی و تلاش کند به آسایش اخروی نائل می‌شود.
این استاد برجسته حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اسلام دین دنیا گریز نیست بلکه دین دنیا گر است؛ اسلام هرگز کسی را تشویق نکرده که تارک دنیا شود و در کنجی بنشیند و از مواهب دنیا بهره نبرد بلکه آدمی را دعوت می‌کند تا دنیاگر باشد دنیاگرایی که در راستای آخرت است، دنیاگرایی در اسلام مذموم اما دنیاگری در راستای آخرت ممدوح است.

دیدگاهتان را بنویسید