دلبستگی به دنیا آثار وضعی زیادی برای انسان دارد

دلبستگی به دنیا آثار وضعی زیادی برای انسان دارد

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برای طلاب این حوزه علمیه برگزار شد، گفت:‌ کسی که قلب او شیفته و مایل به حب دنیا باشد سه چیز غم، حرص و آرزوهای دراز از قلب او جدا نمی‌شود.

وی افزود: کسی که به این عالم مادی دلبستگی داد باید بپذیرد که این حالت برای او آثار وضعی دارد.

آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه هر کس به دلبسته دنیا باشد سه چیز با قلب او قرین است، عنوان کرد: یکی از آنها هم و غمی است که هیچ وقت تمام نمی‌شود؛ این هم و غم بیهوده همواه با او می‌ماند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: هر کس دلبسته دنیا باشد روزی شاید سر عقل بیایید به گذشته خود و نتایج دلبستگی به دنیای فانی فکر و اندیشه کند و درباره آنچه که باید برای آخرت به دست می‌آورده و به دست نیاورده دچار حسرت شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)‌ بیان کرد: انسان عاقل باید سرمایه عظیم عمر را خرج به دست آوردن کمال، ورع، تقوا، علم، معرفت، خدمت به بندگان خدا و عبادت کند، اما شخص دلبسته دنیا چنین نمی‌کند به همین دلیل برای از دست دادن سرمایه بزرگ عمر همواره غمناک و محزون خواهد ماند.

 وی با بیان اینکه در طبیعت هر انسانی حرص وجود دارد، ابراز کرد: انسان عاقل، باتقوا و مدیر حرص دنیا را به اندازه لازم و نه بیش از حد در نظر می‌گیرد.

آیت‌الله رشاد افزود: انسان دلبسته دنیا همواره و پیوسته گرفتار حرص است، چون در این دنیا هرچه به دست آورد باز آرزوی فراتر از آن را دارد، بنابراین عطش به دست‌آوردن‌ها یکی پس از دیگری او را آزار می‌دهند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان وابسته دنیا گرفتار آرزوهای طول و دراز می‌شود، خاطرنشان کرد: آرزوهای طول و دراز همواره همراه انسان است و تمام شدنی نیست، انسان با آرزوهای دور و دراز همواره در حال آزار و اذیت خود است.

دیدگاهتان را بنویسید