تشبه به مومنان مستحب است/ هویت یک ملت را سبک زندگی آن مشخص می‌کند

تشبه به مومنان مستحب است/ هویت یک ملت را سبک زندگی آن مشخص می‌کند

آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز پیش ا‌ز آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) درباره فقراتی از فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، اظهار کرد: تمرین و تلقین بر روح و روان انسان اثر دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) تصریح کرد:‌ اگر شما از نظر درونی انسان صبور و شکیبایی نیستند به حلم و شکیبایی تظاهر کنید زیرا کم هستند افرادی که در ظاهر خود را شبیه به قومی قرار دهند اما در باطن در زمره آنها قرار نگیرند.

وی درباره قاعده کلی تشبه، اظهار کرد: یک قاعده کلی وجود دارد که در امور مثبت یا منفی تشبه منجر به ملحق شدن است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه‌ التزام به فضائل یا رذایل اخلاقی بر خلاف میل باطنی هم که باشد به مرور انجام آنها را برای انسان آسان و به عادت تبدیل می‌کند که در وجود او نهادینه شوند، ابراز کرد:‌ از جمله علت‌های حرام بودن تشبه به کفار در سبک زندگی اعم از خوراک، پوشاک، اخلاق یا رفتار همین است زیرا انسان به سبک زندگی آنها عادت می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه هویت هر شخص یا ملت را سبک زندگی و رفتار آنها مشخص می‌کند، گفت: سبک زندگی، رفتار و اخلاق هر ملت یا قوم پرچم هویت آنها است، برای مسلمانان همچون کفار زندگی کردن شاید در ابتدا سخت و غیرطبیعی باشد اما اگر ادامه دار باشد به مرور عادت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه با بیان اینکه ظاهر لباس یا رفتار یک شخص یا ملت هویت آنها را نشان می‌دهد، تاکید کرد: در مقطعی از تاریخ صدر اسلام پیامبر(ص) به مسلمانان دستور دادند که ریش‌های خود را خضاب کنند اما امیرمومنان امام علی(ع) در زمانی دیگر فرمودند دیگر لازم نیست چنین کنید زیرا این دستور رسول خدا(ص) آن زمان برای تفاوت ظاهری مسلمانان با غیرمسلمانان بود.

آیت‌الله رشاد درباره حرام و حلال بودن تشبه، اضافه کرد:‌ تشبه به کفار جایز نیست اما در مقابل تشبه به مومنان مستحب و حتی در برخی مواقع واجب است و کسی که فضیلت یا فضائلی در دورن او نیست لازم است خود را به مومنان شبیه کند تا به مرور این فضیلت در درون او به عادت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه انسان عالم به حقایق حلیم، شکیبا، متین و باوقار می‌شود، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) حلم در علم ریشه دارد، صبر و تحمل نشانه علم و دانایی است، انسان جاهل در اثر جهل عجول بوده صبر و تحمل ندارد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با توصیه بر طلاب و دانشجویان خاطرنشان کرد: مطالعه و تفکر درباره روایات ائمه معصومین(ع) می‌تواند اطلاعات علمی فراوانی در زمینه علوم روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در اختیار دانشمندان و اندیشمندان قرار دهد، شما طلاب و دانشجویان از مباحث عمیق و شگفت‌آور ائمه معصومین(ع) غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید