بیانیه‌ آیت الله رشاد در آستانه محرم الحرام و شرائط کرونایی، درباره تعظیم شعائر حسینی (س)

بیانیه‌ آیت الله رشاد در آستانه محرم الحرام و شرائط کرونایی، درباره تعظیم شعائر حسینی (س)

سوگواری حضرت سیدالأحرار (س) موجب قوام و دوام شریعت محمدیه است/ عدم رعایت موازین شرعی و نظر کارشناسان مؤمن امین، موجب ضمان است.
آیت الله رشاد ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری پررونق مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در سال جاری، با رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کاربست شیوه‌های ابتکاری و استفاده از ابزارهای ارتباطی نو، به فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه توصیه کرده است: بطور جدی به پاسخ شبهات اهتمام بورزند.
متن بیانیه بشرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در شرائط خطیر کنونی، بحکم وظیفه‌ی طلبگی، نکاتی را به حضور باهرالنور علمای اعلام، مؤمنین و فضلای کرام معروض می‌دارد:

  1. شریعت اسلام، «محمدی الحدوث» و «حسینی البقاء» است؛ لهذا سوگواری مشروع برای حضرت سیدالشهداءِ و الأحرار حسین بن علی (سلام الله علیه و علی اصحابه الذین بذلوا مُهَجهم دونه)، از مصادیق قطعی تعظیم شعائر و موجب قوام و دوام شریعت محمدیه است. تعظیم شعائر عامه اگر فی نفسها (جز مواردی که دلیل خاص دارند) مستحب باشد، تعطیل کلی و کامل آن حرام است؛ بر مؤمنین و شیعیان آن بزرگوار شاید و باید که در ذکر مصائب و برپایی عزای آن بزرگوار امسال هم مانند سنوات گذشته بجان بکوشند.
  2. طبق نص شریفه‌ی «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ»، تعظیم شعائر از تقوی قلب است، یعنی از عقیده و التزام به دین نشأت می‌گیرد، و از جنس تقوی و بخشی از دینداری است؛ پس در تعظیم شعائر باید به احکام شریعت ملتزم باشیم، نمی‌توان به نام تعظیم شعائر، احکام و حدود الهی را زیر پا گذاشت، این در حکم نقض غرض است و مصداق ستم بر دین الاهی است: «وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ.» (بقره: ۲۲۹)
  3. به حکم «قاعد‌ی نفی ضرر»، حکم ضرری و حکم مستلزم ضرر جزء شریعت حکیمانه‌ی محمدیه نیست. طبق قاعده‌ی «نفی ضرر محتمل» و دفع مفسده، در هر امری ضرر محتمل عقلائی و معتدٌ به باشد، حرام و ممنوع است؛ کما اینکه حسب «قاعده‌ی نفی اضرار» ضرر رساندن به غیر نیز حرام است و همچنین ارتکاب فعلی که دربردارنده‌ی احتمال معقول و معتد به اضرار به غیر باشد، جایز نمی باشد. لهذا خود را عالما و عامدا بیمار ساختن و به خود آسیب زدن، از مصادیق فعل ضرری است؛ و نیز خویش را در معرض بیماری و آسیب جسمی و روحی قراردادن، از مصادیق فعل محتمل الضرر است؛ چنانکه دیگران را مبتلا کردن و یا در معرض ابتلا به بیماری قراردادن نیز از مصادیق اضرار یا احتمال اضرار بشمار می‌روند؛ پس همه‌ی فروض پیشگفته حرام و معصیت است، و حسب مورد موجب حد یا تعزیر یا قصاص و ضمان است.
  4. ملاک در تشخیص موضوع حکم در موارد بالا، نظر کارشناسان مؤمن و امین است. ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اکثرا از افراد کارآشنای مؤمن و امین تشکیل شده است، لهذا نظر ستاد در این موضوع حجت است وتخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست.
  5. چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) و دیگر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) فرموده‌اند، تاکید می‌شود: با توجه به شیاع ویروس کرونا و رواج بیماری کووید ۱۹، عزاداران بزرگوار حضرت سیدالشهداء (ارواحنا لتراب مقدم ابنه المهدی فداء) که بحمدالله عموما متشرع و متدینند، در مناطق وضعیت قرمز و مرز هشدار، به این نکات توجه جدی‌تری بفرمایند که مبادا به نام سوگواری حضرت و ذکر مصائبش که از اعظم شعائرالله است، ناخواسته مرتکب معصیت و جرم بشوند، یا موجب وهن مذهب گردند، یا اسباب القای شبهه‌ی مخالفت دین با عقل و علم، از سوی معاندان ومغرضان یا جاهلان را فراهم کنند.
  6. علمای اعلام، خطبای کرام، متولیان معزز مساجد، حسینیه‌ها، مجالس و هیآت، علاوه بر اهتمام به برگزاری پررونق و چشمگیر آیین‌های نورانی سوگواری در سال جاری، از طریق اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بر مراقبت از سلامت عزاداران حسینی ـ که هریک گوهر گرانبهایی‌اند، اهتمام مضاعف بورزند.
  7. طراحی و کاربست شیوه‌های ابتکاری و استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین، از جمله راههای رونق‌بخشی به شعائر حسینیه و تامین سلامت و امنیت عزاداران عزیز است؛ شایسته است جوانان خلاق، متعهد، متدین و عاشق اهل بیت و ارادتمند ساحت سالار شهیدان (ع)، وارد میدان شوند و با برنامه‌ریزی و میدانداری این مهم را عملی سازند.
  8. در این ایام، بازار شبهه افکنی و شایعه‌ پراکنی، مغالطه و عوام‌فریبی گرم است، لهذا از نهادهای فکری فرهنگی، فضلا و طلاب عزیز متواضعانه تقاضا می‌کنم، با جدیت و ابتکار، به شبهاتی که افراد معاند مغرض یا مریض القلب هوسباز یا جاهل خطاکار، نسبت به ساحت حضرات اهل‌بیت (سلام الله علیهمس اجمعین) و تعظیم شعائر دینی، خاصه ذکر مصائب سید الاحرار (ع)، رهنمودها و آراء رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام، شؤون نظام اسلامی و تصمیمات مسؤولانه‌ی مسؤولان متعهد در امور کشور، پاسخ بدهند.
    کمترین طلبه
    علی اکبر رشاد
    ۲۶، ۵، ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید